Hej!

Idag, när jag gick upp för att väcka min son tyckte jag att det luktade lite rök i rummet. Inget påträngande med dock. Jag var rädd han hade lekt med tändstickor med sen kom jag på vad det var. Mina döttrar, som hade hjälpt honom att möblera om rummet hade spikat i väggen där skorstenen går. Flera små, smala spikar för att hänga en tavla och ett skärp osv. Någon spik har gått igenom, och sen ramlat och det är därifrån lukten (gaserna?) kommer.
Vad gör man om det? Jäg tänkte ringa skorstensfejaren på måndag men har ni några kommentarer? Är det farligt/ brandfarligt? Räcker det med lite tejp eller spackel tills det åtgärdas? Rummet är ventilerat ovanför fönstret, en otät dörr till en krypvind och en till dörr till det stora allrummet släper in/ ut också luft. Det är ovan-våningen, typ fem-sex meter ovanför pannan. Och som sagt, inga stora hål utan knappnål stora, ett par stycken. Och ingen rök utan bara lukt.
Jag undrar helt enkelt hur allvarlig det kan vara.
Mvh
ollerwe

En fråga:

Är det murstock eller rörkrör i plåt eller liknande?

En kommentar:

Spontant tycker jag inte det ska vara rimligt om det ska vara byggt på ett sätt som gör det möjligt att "spika" hål i en rökkanal med en lite tavelspik :eek:

Det låter som säkerhetsavståndet till brännbart matrial inte är uppfyllt runt rökröret :confused:

Så vida ni inte förborrade ordentligt eller ni hänger tavlor med 6 tums spik? :rolleyes:

/R

C
Ja, det låter märkligt om det är en murad skorsten, men är det en plåtskorsten är det väl inte så konstigt kanske..

Plåtrökröret oisolerat direkt bakom väggskivan låter väl lite konstigt eller :confused:

Mer troligt är att det är en murad skorsten som inte är tät, den har nog då varit otät bakom väggskivan en längre tid, men läckaget är så litet att inte haft möjlighet att lukta tills det blev spikat "ventilationshål" i väggskivan

Att göra då är glidgjuta rökkanalen och putsa om murstocken skulle jag gissa, men säkrast är att ta ett snack med sotaren för råd

Insatsrör kan också vara en lösning ..

/R

Redigerat:
Insatsrör (eller slang snarare) skulle jag rekommendera i så fall, klart längre hållbarhet på det än på glidgjutningen. Gamla skorstenar läcker, det spricker i både fogar och tegel, vi drog en slang i våran i samband med att vi monterade en insats i öppna spisen och det fungerar utmärkt. Tog en timme att bila upp hålet i murstocken och 10 min att montera slangen.

Ja, det var slang jag menade när jag skrev insatsrör, rör finns nog knappt kvar längre tror jag :rolleyes:

Fördelen med glidgjutningen är att man tappar inte area och där med drag i rökkanalen, Kostnaden är bara en bråkdel, till och med försumbar om man gör den själv, och är ändå billigare än rör(slang) även om tar in en hantverkare som gör hela jobbet

Har man en lång rökkanal drar kostnaden för slang iväg, och bila hål och gjuta i skorsten kommer man inte runt med slang (kona och stos ska gjutas in)

Livslängden på en glidgjuten rökkanal med en motdragslucka monterad och i övrigt rätt skött(sotad) är nog i paritet med en riktig mansålder :p

/R

Tack för alla era svar.
Nu när jag har lugnat mig lite förstår att resonemanget
"Plåtrökröret oisolerat direkt bakom väggskivan låter väl lite konstigt eller " är befogad.
Jag har aldrig haft anledning att misstänka något fel i konstruktionen och väggen har aldrig varit varmt när jag eldat... ja, lite ljummet kanske.
Jag ska rådgöra med sotaren... det måste ha varit lite otät från tidigare. Vilket inte heller är bra, att varma rökgaser har hittat ut inne i väggen.
Tack än en gång
Ollerwe

Sotaren som jag pratade med trodde inte glidgjutning skulle hålla mer än max 10 år i vår skorsten, jag trodde att det var den normala livslängden men det kan ju va relaterat till våran skorssten även om jag inte uppfattade honom så. Fast sotaren pratade i generella termer så jag tror nog han hade egen erfarenhet.
Slangen är dyr, 1000 kr/m betalade jag men det gick "bara" åt runt 3 m i vår och livslängden på rostfri slang är nog också en mansålder :)

Jan-Å skrev:
Sotaren som jag pratade med trodde inte glidgjutning skulle hålla mer än max 10 år i vår skorsten, jag trodde att det var den normala livslängden men det kan ju va relaterat till våran skorssten även om jag inte uppfattade honom så. Fast sotaren pratade i generella termer så jag tror nog han hade egen erfarenhet.
Slangen är dyr, 1000 kr/m betalade jag men det gick "bara" åt runt 3 m i vår och livslängden på rostfri slang är nog också en mansålder :)
Köpte du den via sotaren eller? Personligen tror jag tvärt om, en rejält genomförd glidgjutning har nog längre livslängd än de tunna rostfria insatsslangarna man sätter in. Jag har själv slang, men det har att göra med en allt för sned rökgång för att klara av en glidgjutning själv, samt att jag dealade med sotaren om anliggande trä.

Om jobbet ska göras själv och det var möjligt skulle jag välja glidgjutning. Det finns för övrigt en riktigt bra tråd om det här på forat.

Och slang behöver inte kosta 1000 kr/m det räcker med knappa 600. http://www.soliduct.com/insatsror-120-typgodkant.htm?osCsid=20e796aaa52f24bd841537271779eeb2

Jan-Å skrev:
Det var nog relaterat till er skorsten :rolleyes:

Men jag tycker det vore på sin plats att den där sotaren förtydligade sig på vilka erfarenheter han baserade ett sådant uttalande? :confused:

Och det är klart att en mycket mycket ovanligt kort rökkanal på endast 3 meter blir enkel och billig att välja insatsslang, totalkostnaden blir så låg ändå vad man än väljer :p

Men en normal skorsten är på ca 7 meter och oftast är dom på mellan 9 och 11 meter ibland mer för en villa, då blir prisskillnaden klart påtaglig :eek:

Livslängden är nog rätt lika vilken metod man än väljer :cool:

Fördel som glidgjutningen bland annat har är att arean på kanalen blir oförändrad, normalt är en rökkanal fyrkantig/rektangulär i en mura skorsten :rolleyes:

/R

Ha, ha nä ja köpte inget av sotaren :) Slangen köpte jag av en kompis-kompis som också hjälpte mej installera den och en insats i öppna spisen. Arean i kanalen blir tillräcklig för en insats.

Jan-Å skrev:
Slangen köpte jag av en kompis-kompis som också hjälpte mej installera den och en insats i öppna spisen. Arean i kanalen blir tillräcklig för en insats.
Då blev priset på den renoveringen antagligen svårslaget :p

/R

rog_ohl skrev:
Då blev priset på den renoveringen antagligen svårslaget :p

/R
Japp, svårslaget å hemligt :D han fixa nytt plåttak me huvar å hängrännor också, en sån där kompis-kompis alla borde ha :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.