Byggahus.se
Diskhon har på undersidan en gummilist som tätar mot bänkskivan, så fukt från ovansidan tror jag är ganska säkrad. Däremot från undersidan, där bl.a. sophinken står, finns ju risk för fukt.
Det blir ju en några centimeter tjock snittyta i bänkskivan under diskhon som då är oskyddade för fukt nedifrån.
 
Smeta ut lite våtrumssilikon över sågytan, det brukar vara rätt standard.
 
@falkn - tackar, provar det.
 
En undran gällande den nedsänkta dubbelhon då - mellan bänkskivan och diskhon blir det ju ett par millimeters glipa pga den gummitätning som sitter under hon för att förhindra att vatten rinner in och ner innanför.

Hur tusan håller man rent där? För inte lägger man väl en silikonsträng där, när den nu levereras med tätning redan?
 
Krilleman
Fick du inte med någon typ av fastsättning (skruvar) som tvingar ner den glipan?
 
@krilleman - det följer med de "klämmor" som hakar fast diskhon mot underlaget/bänkskivan. Men de är inte starka nog att dra ner den så hårt att gummilisten plattas ut, som det ser ut. Får prova att pressa ner hon när jag kommer hem, men som sagt så ser klämmorna lite veka ut för den kraften.
 
Min ho från IKEA har klämmor man sätter på undersidan, men sen finns det skruvar man spänner fast dessa med för att tvinga ner den.
 
@falkn - ja det är den typen av klämmor jag försökte beskriva i mitt svar ovan, men kunde du alltså dra dem så hårt att hon pressades ner hela vägen till bänkskivan? Jag tyckte klämmorna kändes ganska veka och gärna gled på undersidan i takt med att de spändes allt hårdare.
 
Ja, jag upplevde också det på några stycken precis som du nämner. På vissa ställen fick jag borra hål för att få in piggarna så man fick grepp. Jag limmade dock dessutom fast den med silikon undertill och la den under press.
 
Någon som vet om det finns vägghängda köksblandare med koppling för diskmaskin?

Min ser ut såhär, och enda sättet att koppla på min diskmaskin skulle vara att bryta upp väggen och koppla sig mot rören där bakom:

kran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@krilleman - tack för länken. Nu ska jag bara hitta någon liknande sådan i närheten, typ Bauhaus, Jula eller Biltema.
 
Krilleman
Tänkte du dig med eller utan avstängning?

Och på dom ställena är det nog svårare att hitta dom med extra uttag på.

Utan uttag finns på biltema.
 
@Krilleman - det verkar vara väääldigt tunnsått med vägghängda köksblandare med uttag för diskmaskin.
Även en mellankoppling/adapter att koppla mellan väggrör och blandare för vatten mot diskmaskin, verkar svårt.
Var inne i VVS-butik här och han kände inte ens till någon sådan mellankoppling.

Var tusan hittar man priser på den sidan du länkade till?
 
kulle
Blir ju inte så praktiskt med en blandare som sitter så långt ut med en mellankoppling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.