Jag har efter mycket funderingar färdigställt en grillplats som är gjord av huggna stenblock som är tagna från gamla stenbroar. Jag har även köpt ett par kantstenar och och några storgatstenar som användes för att höja upp stenen som används som bordsskiva. Grillen hade jag hjort sedan tidgare av en gammal metallkon som jag monterat ett höj och sänkbart galler över.

Eventuellt gör jag lite mer jobb med timmerbitar (tänk huggkubbar) som extra sittplatser men den tunga delen av jobbet är iaf klar nu.

Lite bilder...
Handgjord grillplats i skog med stenblock från stenbroar, metallkon med höj- och sänkbart galler och sten som bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord grillplats i skogsmiljö med huggna stenblock som sittplatser och en metallkon med justerbart galler.
Skapa konto

Hemmagjord grillplats bestående av rustika huggna stenblock och ett metallgaller, omgiven av grönska.
Skapa konto

Hemmagjord grillplats med stenblock från gamla broar och en grill från en ombyggd metallkon.
Skapa konto

Hemmagjord grillplats i skogsmiljö med grill av gammal metallkon och huggna stenblock.
Skapa konto

Hemmagjord grill av gammal metallkon med höj- och sänkbart galler, omgiven av stenblock.
Skapa konto

• Gilla
RolfoHelena och 15 till
  • Laddar…
Testadw min dutch oven (fältugn) för första gången idag och tänkte att jag kunde lägga lite bilder här då den testades på grillplatsen. Ser bra ut men blev dock rejält bränd i botten så mindre glöd under den nästa gång jag testar detta recept. Trevligt att både kunna grilla köttet och göra tillbehör över elden.
Dutch oven med glöd på lock och under, rök, vid grillplats i dagsljus.
Skapa konto

Bränd maträtt i en dutch oven på en grillplats utomhus, med lock och spade i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Byggaren Bengt och 7 till
  • Laddar…
Min fru ville ha ett regnskydd och jag gillar projekt så jag gjorde ett med gamla elstolpar, lite nedkapade björkar på tomten och en pressening. Blev bra tycker jag.
Handbyggt regnskydd under konstruktion i snöig skogsmiljö med elstolpar och björkstammar som stöttar en presenning.
Skapa konto

Hemmagjort regnskydd av gamla elstolpar, björkträd och presenning i vinterskog.
Skapa konto

• Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Är det någon som har lite tips hur man kan göra smidid förvaring i regnskyddet? Tänker mig något så att man kan hänga upp saker som t.ex. yxa, liggunderlag etc på insidan av väggarna. Kanske sätta fast ett nät på insidan som man kan häng sker i? Tips var man kan hitta ett lämpligt nät?

Nu har jag fortsatt förbättra grillplatsen med bättre vindskydd. Ena halvan blir själva vindskyddet där man antingen kan sova på en stor platt yta eller kan fälla upp del av golvet som bord och sitta och äta. Inte färdigställt upphängningen av bordet utan bara temporärt upphöjt för att testa lämplig höjd. Taken ska också blir mer permanent, presenningen är mest som skydd för golvet.
Pågående bygge av vindskydd vid grillplats i skogsmiljö, med träreglage och presenning på golvet.
Skapa konto

Utomhus grillplats under konstruktion med vindskydd, uppfällbart bord och presenningståtak i skogsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
Vad tror ni blir bäst som tak? Tänker mig liggande vildmarkspanel eller fjällpanel. Vad tycker ni?
Ett exempel på hur det kan se ut finns på följande länk

Intressant idé med golvbordet!

• Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Blir liggande vildmarkspanel med roslagsmahogny som behandling. Hoppas att det blir bra. Mycket jobb att pussla igop bitar blir det iaf.
Stapel av vildmarkspanel på en vagn i en skogsmiljö som väntar på att behandlas och monteras.
Skapa konto

Stapel av timmer behandlat med roslagsmahogny inför bygge av vildmarkspanel.
Skapa konto

• Gilla
hakangu och 9 till
  • Laddar…
Nu är trädelen av taket klart. Blev bra tycker jag. Lite nockplåt bara så är det tätt sen.
Nästan färdigbyggd träkonstruktion av tak med bräder i en skogsmiljö, väntar på nockplåt.
Skapa konto

Trädel av takkonstruktion mot skogsbakgrund, ej helt färdigställt, utan nockplåt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
hakangu och 40 till
  • Laddar…
Nu är nockplåt på plats så tätt och jag har också fixat lösninh för att enkelt fälla upp bordet. Blev kanon!
Inuti en A-ramstuga med nockplåt och ett hopfällbart bord, omgivet av träd och en eldstad i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Byggaren Bengt och 38 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!

• Gilla
Merre
  • Laddar…
R Ramses II skrev:
Riktigt snyggt!
Tack!

• Gilla
Bjornafredde och 1 till
  • Laddar…
Nice! Använder du platsen mycket?

S Steverino skrev:
Nice! Använder du platsen mycket?
Enda stället vi grillar på nu. Ligger ganska nära huset så vi brukar grilla och sen bära in maten. Nu när bordet fungerar så kanske vi börjar äta mer där också.

Ingen övernattning än dock. Har tänkt prova på övernattning innan sommaren är slut.

• Gilla
HappyDigger och 1 till
  • Laddar…
Wow! Bra jobbat! "Dutch oven" har dock en annan betydelse för mig än en koluppvärmd gryta ;)

• Haha
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.