nikasp
Vi har en mindre gräsmatta på runt 300-350 kvm och en hel del mossa. Håller fukt och gräsklipparen gillar det inte heller. Är jag rätt ute som tänkt såhär:

1) Blanda järnsulfatlösning och vattna med kanna på de ytor med mycket mossa.
2) Vänta någon dag innan jag krattar bort död mossa.
3) Gödslar med Algomin Gräsgödsel (min butik hade inte mossvarianten). Tänkte sprida för hand med skopa.
4) Toppdressar med lite jord där jag rivit mossa och sår gräs där det är glest pga tidigare mycket mossa.

Har jag tänkt rätt?

Kratta bort mossan med hård kratta, mot mitten av mossfältet (så det inte sprids). Plocka bort.

Bra att var hårdhänt, det kraffsar sönder svålen/ytan så vatten, luft och näring når ner i jorden, vilket stimulerar gräsrötterna.
Gräsmattor blir ofta kompakta så gräsmatterötterna får det svårt.

Luftning är bra innan toppdress. Finns särskilda gräsmatteluftare, men på liten gräsmatta kan man gå med grep... :) Stick ner ca 10 cm, det räcker. Funkar bäst när gräsmattan är fuktig.

Det kan vara bra att vertikalskära som både luftar och delar bef gräsmattetuvor som då förnyar sig och får fart. Detta och toppdress ska göras EFTER ANDRA KLIPPNINGEN. Brukar bli maj. Vattna gärna efter.

Mossa växer i lägre grader än gräs, så det ser alltid värst ut på våren. När det är 10 grader kan man fröså ev kala fläckar.

Klipp gräset lite och ofta hela sommaren, och låt klippet ligga kvar. Då blir gräsmattan självförsörjande, och får liv, genom att maskarna arbetar ner klippet och skapar gångar som ger syre.
(robotgräsklippare är utmärkt för gräsmatta, håll stråna 4-5 cm höga så torkar den inte ut)

Så skulle jag ha gjort och rått dig. Men det går säkert som du skriver också, men tänk efter vad du håller på med. Bättre att förbättra grundproblemet än försöka symptombehandla.

Mitt grundrecept är alltså:
LUFTA - VÅRGÖDSLA/TOPPDRESSA – VATTNA OM DET ÄR TORRT – KLIPP LITE OCH OFTA HELA SÄSONGEN – LÅT KLIPPET LIGGA VAR!

Redigerat:
nikasp
Stort tack för det utförliga svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.