Inte ett dugg märkligt, folk är olika. Kala tomter är en styggelse, skugga är skönt när solen gassar. Ska tomters växtlighet regleras borde det i mitt tycke vara tvärs om, obligatoriskt anläggande av skuggande växtlighet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var väldigt vacker färg på syrenen!
Kan jag få komma och ta några rotskott?
https://youtu.be/jHPOzQzk9Qo?t=28
Kan jag få komma och ta några rotskott?
https://youtu.be/jHPOzQzk9Qo?t=28
Var har jag skrivit att jag vill se kala tomter? Helt okej med träd, men de bör inte stå så att de skapar olägenhet för andra. Sedan blir i allmänhet inte insynsskydd bättre för att det är 15 meter högt istället för 3 meter högt.Fotografen skrev:
Regler beträffande höga byggnader och staket finns ju. Dessa har tillkommit för väldigt höga i hus kan skapa olägenhet för närmaste grannar då de helt utestänger solljus. Det gör viss typ av vegetation också. Jag ser ingen skillnad.
Varför skapa problem? Varför försöka ens hitta undertexter i vad andra säger?
Har han sagt "klipp" tar jag saxen och klipper.
Fattar inte vad folk tänker ibland. Snart blir frågeställningen "är det dolt fel" att busken växer...
Har han sagt "klipp" tar jag saxen och klipper.
Fattar inte vad folk tänker ibland. Snart blir frågeställningen "är det dolt fel" att busken växer...
Det handlar inte om att förbjuda växter. Vi själva har massa växter, buskar och träd. Men känns lite tråkigt att behöva sköta grannens buskar när jag vet att han skulle fixa det självAtom skrev:
Dessutom tycker jag detta handlar mer om grannsämja, respekt och kommunikation, än nån sorts vilja att utrota växtlighet.
Med övriga grannar har vi kommit överens väldigt bra och har dialog om angränsande buskar och träd, och vi hjälps åt.
Gillar reglerna de har i bla. england och tyskland. träd/buskar nära tomtgräns är "förbjudet" sålänge inte grannarna överenskommit om växtligheten..
Redigerat:
Håller med dig helt.HobbeL skrev:I trådskaparens fall skulle jag bara ta bort skiten som hänger över tomtgränsen. Egentligen tycker jag frågeställningen belyser ett betydligt vidare problem. Nämligen att vi har en totalt dysfunktionell lagstiftning gällande hög vegetation i tomtgräns. Många likt TS granne verkar inte förstå att planterade buskar och träd växer i både höjd och omfång. Det är inte speciellt smart att plantera en syrenbuske i tomtgräns. Den borde vara minst två meter ifrån tomtgränsen. Sedan kan jag tycka att det är helt sjukt att det inte finns några som helst begränsningar kring hur hög vegetation man får ha på sin tomt. För staket och murar finns det begränsningar. För att inte tala om byggnader. Att däremot ha en 20 meter hög granhäck som skugger både grannens och grannens grannes tomt är helt okej. Visst är det märkligt?
Förstår väl också att inte alla är trädgårdsfantaster! Men trökigt när man struntar i hur det drabbar sin granne.
Biter i det sura och klipper på, antar jag
Det klokaste du skrev!lazy rick skrev:Det handlar inte om att förbjuda växter. Vi själva har massa växter, buskar och träd. Men känns lite tråkigt att behöva sköta grannens buskar när jag vet att han skulle fixa det själv![]()
Dessutom tycker jag detta handlar mer om grannsämja, respekt och kommunikation, än nån sorts vilja att utrota växtlighet.
Med övriga grannar har vi kommit överens väldigt bra och har dialog om angränsande buskar och träd, och vi hjälps åt.
Gillar reglerna de har i bla. england och tyskland. träd/buskar nära tomtgräns är "förbjudet" sålänge inte grannarna överenskommit om växtligheten..
under tiden är det väl bara att klippa på, antar jag![]()
Är ju en bra utgångspunkt, men fastigheter byter ägare och växterna står kvar.lazy rick skrev:
Det som var en lagom stor växt för 20 år sedan kanske nu är ett problem.
Har då någon eller båda fastigheterna bytt ägare så finns möjligen inte den samsyn och grannsamverkan kvar som hos tidigare generationer. Lite mer ödmjukhet med grannsamverkan kanske försvunnit när åren går och ägarna skiftas.
Som tidigare skribent skrev, du bör snarast vara tacksam att du får chansen att ansa trädet från din sida på ett mer professionellt sätt än vad grannen gjort. Han har ju uppenbarligen ingen kunskap överhuvudtaget när det gäller skötsel av växter.
Vi har samma problem här på gatan det är ett träd som grenar sig som ett v det ena stor mot staketet på insidan och det andra mot staketetpå utsidan.
Man ser inte gående cyclister och barn som kommer när man svänger ut.
En dag stod en man och klippte jag påpekade problemet, han gav bara till svar att det var kommunens mark.
Jag skickade in en anmälan till gatukontoret, inget hände.
Jag funderar på att ta ned det själv.
Man ser inte gående cyclister och barn som kommer när man svänger ut.
En dag stod en man och klippte jag påpekade problemet, han gav bara till svar att det var kommunens mark.
Jag skickade in en anmälan till gatukontoret, inget hände.
Jag funderar på att ta ned det själv.
Problemet är ju rätt frekvent.
Där vi bodde förut hade grannen en jättehäck som upptog en tredjedel av gatan! Efter påstötning. hela häcken borta.. Inga problem.
En bit ifrån där vi bor nu finns vid ett hus en häck som tar upp 80% av trottoarens bred. En taggig häckj-l, inte kul då det går fort på gatan! (limit 40kmh)
Fö "plantera häck på tomtgräns" är aldrig bra. Hos en bekant ville kommunen asfaltera grusgatan och mätte ut gatan inför arbetet.
Många fina häckar försvann till över 75% (glad smiley)
Där vi bodde förut hade grannen en jättehäck som upptog en tredjedel av gatan! Efter påstötning. hela häcken borta.. Inga problem.
En bit ifrån där vi bor nu finns vid ett hus en häck som tar upp 80% av trottoarens bred. En taggig häckj-l, inte kul då det går fort på gatan! (limit 40kmh)
Fö "plantera häck på tomtgräns" är aldrig bra. Hos en bekant ville kommunen asfaltera grusgatan och mätte ut gatan inför arbetet.
Många fina häckar försvann till över 75% (glad smiley)
Om ni nu läser frågan ordentligt så vill ju TS göra nåt åt grannen. Inte syrenbusken.
Svår fråga. Bjuda på fika så han ser tomten från ditt håll kanske, det skulle iaf jag gjort
Svår fråga. Bjuda på fika så han ser tomten från ditt håll kanske, det skulle iaf jag gjort
Tyvärr är det väl så, vilket vi inhämtat den dyra vägen, man kan köpa ett hus, men man kan inte välja grannar..
Kanske vore nåt för mäklaren att titta på?
"Surgubbe på höger sida - 5.barnsfamilj på vänster, mittemot bor en nudistfamilj"???
Kanske vore nåt för mäklaren att titta på?
"Surgubbe på höger sida - 5.barnsfamilj på vänster, mittemot bor en nudistfamilj"???