Fick granitskiva monterad på ikea stommar, men den vilar ju på skruvarna mer eller mindre. Trodde kanske de skulle lägga någon form av silikon under skivan som den vilar på ? Nu vilar skivorna mer eller mindre på de skruva som sticket upp från ikeas stommar. Nog för att den är stabil men tänker om nu någon får för sig att sitta på skivan så är jag rädd att den spricker. .
Skivan är 30mm tjock för övrigt.
Skivan är 30mm tjock för övrigt.
P Pappa1986 skrev:
Så vad bör de ha gjort innan de lagt på skivan? Jag har inte fått instruktioner om att jag bodde jämnat. Utan fick för mig de eventuellt lägger någon silikonfog eller va de kan vara.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag har ett IKEA kök med stenskiva och förstår inte alls vilka skruvar ni pratar om. Du kanske kan ladda upp en bild?
I mitt kök vilar bänkskivan direkt på stommen, jag tror att de som installerade drog en liten sträng silikon på stommen innan de la dit skivan men är lite osäker.
I mitt kök vilar bänkskivan direkt på stommen, jag tror att de som installerade drog en liten sträng silikon på stommen innan de la dit skivan men är lite osäker.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag måste erkänna att inte heller min skiva ligger på stommarna utan på de metallbitar som håller ihop dem. Det har fungerat i fyra år men jag tror att hantverkarna la lite silikon på metallen så skivan inte ska röra sig.Danin skrev:
Det ser dock ut på din bild som att skruven borde gå att dra ner lite längre i stommen men det är ju för sent nu.
De stämmer såg någon silikonfläck här och där
. Tänkte va ska de va bra för, tänkte först de ska smeta ut över varenda stomme . Men som du skriver de är nog främst för att inte glida. Jag tror man överdriver kanske fasan att de spricker . Men är första stenskivan jag köper, Ikeas senastes laminat höll väl 3 veckor innan vi råkade nudda den med en gryta , var vana vid rostfritt .
Har du något tips att slippa fläckar från olja /kaffe.
Har du något tips att slippa fläckar från olja /kaffe.
Är det äkta granit så ska det inte bli några fläckar som fastnar. Våra skivor rengör vi med fönsterputs. Eftersom dom är blankpolerade svarta så synd smuts väl. Det är värre med kalksten och marmor som inte tål syra etc. Skruvarna låter vanskligt. Skulle kollat detta med fackman innan första festen går av stapeln...Räcker ju men en nedböjning på nån mm så spricker det gissar jag. Sten är rätt stumt.
Apropå flammigt, man ser direkt om någon torkat med en slibbig wettexduk typ, då blir det som gröt. Hushållspapper med fönsterputs är kanon, bara man har ett rent papper.
Apropå flammigt, man ser direkt om någon torkat med en slibbig wettexduk typ, då blir det som gröt. Hushållspapper med fönsterputs är kanon, bara man har ett rent papper.
Fönsterputs ska jag prova någon gång. Flyttade in här för tre år sedan, granitskiva från 2003. Inte ett märke någonstans. I mitt förra kök var det laminat, jag kan fortfarande någon gång ibland känna glädje över hur lätt det är att få granitskiva ren o snygg.
Exakt, det är en fröjd för ögat och själen.Karlia skrev:
J Jocke Best skrev:Är det äkta granit så ska det inte bli några fläckar som fastnar. Våra skivor rengör vi med fönsterputs. Eftersom dom är blankpolerade svarta så synd smuts väl. Det är värre med kalksten och marmor som inte tål syra etc. Skruvarna låter vanskligt. Skulle kollat detta med fackman innan första festen går av stapeln...Räcker ju men en nedböjning på nån mm så spricker det gissar jag. Sten är rätt stumt.
Det var ju detta jag kände i första hand. Samt montörerna bryr sig inte utan vill ha de tunga skivorna på plats bara. Trodde kanske man skulle lägga ut lite strängar med silikon eller lim. För att minska risken att den knäcks. Men man tycker att detta borde de vara medvetna om och kanske materialet är tåligare än jag tror.
Du behöver nog inte oroa dig. Jag hade marmorskivor löst lagda på dessa stommarna i 5 år i förra lägenheten. Har likadant nu sedan i våras. Det ska mycket till för att skivan skulle knäckas p.g.a. detta. Mer vikt än vad stommarnas ben håller för skulle jag säga.
Gällande infästning så bör man ju inte limma fast skivan på stommarna. I alla fall inte om man vill kunna plocka bort den utan att förstöra allting i framtiden. Min är limmad med några klickar i bakkant sen sitter den fast med silikonet mot stänkskyddet. Det räcker så.
Gällande infästning så bör man ju inte limma fast skivan på stommarna. I alla fall inte om man vill kunna plocka bort den utan att förstöra allting i framtiden. Min är limmad med några klickar i bakkant sen sitter den fast med silikonet mot stänkskyddet. Det räcker så.