Byggahus.se
Hej! Köpt fritidshus. Grävd brunn av äldre modell, dock aldrig varit problem med vattentillgången vad jag hört. Vattenprov Eurofins visar hög halt järn och gränshögt mangan, men också tyvärr förekomst av e.colibakterier och coliforma bakterier. Har endast BDT avlopp på behörigt avstånd men kanske kommer det från närliggande marker, dock inte gödslade sådana i närheten vad jag vet. I alla fall. Har funderat på djupborrad brunn, men förstått att det inte säkert avhjälper problem med vattenkvalitén. Sannolikt skulle det väl hjälpa mot problem med bakterier (?) men knappast mot olika metaller osv (kan t.o.m. bli sämre..? Filter kommer oavsett behövas. Det jag funderar på är hur länge man kan leva med grävd brunn. Om det inte är några problem med vattentillgången - obegränsat? Jag vill inte investera i dyra filter för att sedan inse att jag behöver djupborrad brunn och sen köpa nya filter som passar det vattnet.. Några råd eller tankar?
 
Finns grävda brunnar som är flera hundra år gamla, om inte tusen.
 
Börja med att göra rent brunnen och omsätta vattnet. Finns massor av trådar här på forumet om just detta. Filter tar man till som en allra sista utväg när alla andra möjligheter är uttömda.
 
foreman foreman skrev:
Börja med att göra rent brunnen och omsätta vattnet. Finns massor av trådar här på forumet om just detta. Filter tar man till som en allra sista utväg när alla andra möjligheter är uttömda.
Ok ja jag ska nog börja med att kika i brunnen helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.