774 läst ·
2 svar
774 läst
2 svar
Golvvärme
Lite funderingar om ny installation av golvvärme, sonen bygger nytt hus i två vån. med golvvärme i båda planen. Då vår fundering 1: bör man ha rumsgivare i varje rum, eller räcker det med en inne och en utegivare?
2: Är det att rekomendera pump med varvtalsreglering?
Allt kostar pengar, men är det stor fördel med detta val?
Bottenytan är ca: 80 kvadrat. Och borrhålet 170-200 meter vill rörmockaren göra.
2: Är det att rekomendera pump med varvtalsreglering?
Allt kostar pengar, men är det stor fördel med detta val?
Bottenytan är ca: 80 kvadrat. Och borrhålet 170-200 meter vill rörmockaren göra.
Rumsreglering är generellt sett bortkastade pengar.
Man ställer in systemet en gång och stryper in alla slingor så att de fungerar bra i förhållande till varandra och därefter sköter ute- och inne-givarna all reglering. Den tillverkare som står för golvvärmen bör kunna ge information om en lämplig grund-inställning för slingorna och oftast behöver man inte justera mer än så.
Ang. varvtalsreglerad pump så ligger det utanför mitt kunskapsområde.
Man ställer in systemet en gång och stryper in alla slingor så att de fungerar bra i förhållande till varandra och därefter sköter ute- och inne-givarna all reglering. Den tillverkare som står för golvvärmen bör kunna ge information om en lämplig grund-inställning för slingorna och oftast behöver man inte justera mer än så.
Ang. varvtalsreglerad pump så ligger det utanför mitt kunskapsområde.
1. Jag valde att inte ha någon rumsreglering alls utan endast köra ute och inne-givare. I ett så pass trögt system som golvvärme så har jag lite svårt att förstå fördelen med rumsreglering.A arvid53 skrev:Lite funderingar om ny installation av golvvärme, sonen bygger nytt hus i två vån. med golvvärme i båda planen. Då vår fundering 1: bör man ha rumsgivare i varje rum, eller räcker det med en inne och en utegivare?
2: Är det att rekomendera pump med varvtalsreglering?
Allt kostar pengar, men är det stor fördel med detta val?
Bottenytan är ca: 80 kvadrat. Och borrhålet 170-200 meter vill rörmockaren göra.
3. 170-200 låter rätt så djupt på 80 kvm bottenyta. Som referens så borrade vi 200 meter till 185 kvm boyta + 90 kvm garage.
Klicka här för att svara