Lite funderingar om ny installation av golvvärme, sonen bygger nytt hus i två vån. med golvvärme i båda planen. Då vår fundering 1: bör man ha rumsgivare i varje rum, eller räcker det med en inne och en utegivare?
2: Är det att rekomendera pump med varvtalsreglering?
Allt kostar pengar, men är det stor fördel med detta val?
Bottenytan är ca: 80 kvadrat. Och borrhålet 170-200 meter vill rörmockaren göra.
 
Rumsreglering är generellt sett bortkastade pengar.
Man ställer in systemet en gång och stryper in alla slingor så att de fungerar bra i förhållande till varandra och därefter sköter ute- och inne-givarna all reglering. Den tillverkare som står för golvvärmen bör kunna ge information om en lämplig grund-inställning för slingorna och oftast behöver man inte justera mer än så.

Ang. varvtalsreglerad pump så ligger det utanför mitt kunskapsområde.
 
A arvid53 skrev:
Lite funderingar om ny installation av golvvärme, sonen bygger nytt hus i två vån. med golvvärme i båda planen. Då vår fundering 1: bör man ha rumsgivare i varje rum, eller räcker det med en inne och en utegivare?
2: Är det att rekomendera pump med varvtalsreglering?
Allt kostar pengar, men är det stor fördel med detta val?
Bottenytan är ca: 80 kvadrat. Och borrhålet 170-200 meter vill rörmockaren göra.
1. Jag valde att inte ha någon rumsreglering alls utan endast köra ute och inne-givare. I ett så pass trögt system som golvvärme så har jag lite svårt att förstå fördelen med rumsreglering.

3. 170-200 låter rätt så djupt på 80 kvm bottenyta. Som referens så borrade vi 200 meter till 185 kvm boyta + 90 kvm garage.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.