Byggahus.se
Som dom flesta vet så är det Blum som levererar gångjärnssystem och utdragssystem till nästan alla Skandinaviska köksleverantörer - då också stora delar av Ikeas gångjärnssystem och utdragssystem. Detta betyder at Ikea kvalite när det gäller gångjärn och utdrag är lika hög som alla andra. Därrimot så använder inte Ikea t.ex. Blums Blumotion (ljud och fartsdämpning) till sina luckor. Detta gäller båda Ikeas köksystem och Ikeas garderobserie PAX. Är det någon som vet om man kan köpa till Blums blumotion tilbehör och om dom är kompatibla med Ikeas gångjärn? Är det någon som vet vad ikeas gångjärn har för artikelnr när man referar till Blums katalog ( http://www.blum.se/img/pdf/KA080_SV.pdf )?

All info vedrörande kompatibilität mellan Blum och Ikea är interessant. Detta då jag ska snart bygga ägna lådor och tänker köpa mycket ifrån Ikea för att spara lite pengar.
 
Fritt ur minnet: om du bara pratar om luckor och gångjärn så funkar inte Ikeas gångjärn med den dämpare som du monterar på själva järnet. Då krävs ett fyrkantigt hål på gångjärnet vilket Ikea inte har. Möjligen har de infört det på senaste tiden men så var fallet iaf för något halvår sedan. Det finns trådar i forumet om detta.

Ett alternativ är att handla av Kvik om du har möjlighet, de har "rätt" gångjärn och säljer även Blums dämpare för dessa, separat eller tillsammans...
 
Blum bluemotion dämpare passar inte till IKEA gångjärn...
Dock så finns det andra gångjärn att köpa hos andra leverantörer som passar.
 
Nu borde dessa funka till IKEA gångjärn. Vet att blum tillverkar alla gångjärn med "fyrkantigt" hål numera.
 
Ikea kommer att börja sälja gångjärn med dämpning. Säkra källor.
 
At Ikea kommer att börja sälja gångjärn med dämpning var goda nyheter. Detta vill göra Ikea till en av dom ledande även innom kvaliteskänsla. (Håppas bara dämpningen blir av samma kvalitet som Ikeas låddämpning som är blumotion från Blum...)
Någon som vet när Ikea kommer med dämpning för skåpsluckor och om det vill vara Blumsystem dom kommer med?
 
Har Ikea fått fram sin utdragsförvaring/källsortering med hel eller 2/3-lucka (ej gångjärn) som ska vara under diskho?
 
Epoq har ju gångjärn med dämpare från Blum, som jag provade på deras utställningskök på Rusta i Gävle (se den suddiga bilden).
Fungerar urdåligt. Man var tvungen att stänga dörren hårt och snabbt för att den överhuvudtaget skulle stängas. Om man stängde dörren sakta orkade den inte förbi mottrycket av dämparen.
Men man kunde också få dörren att stanna strax före dämparen i halvöppet läge.
Det kan väl inte hända med Ikeas gångjärn som har någon sorts "auto-stängfunktion" sista biten?
Jag testade alla luckorna - samma fenomen!
Så frågan är om det var billigare gångjärn på Epoq-köket utan autofunktionen och dessutom för hårda dämpare?
 
  • DSC00028_förminsk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde fråga...
Ser inte ut på Epoq-bilden att det går att justera gångjärnet speciellt mycket.
Köpte nyss PAX-garderober från Ikea. Dom gångjärnen kunde man justera i alla riktningar, t.o.m. upp och ner.
Har Ikea lika justerbara till kök?
 
Snailman
62_an skrev:
Epoq har ju gångjärn med dämpare från Blum, som jag provade på deras utställningskök på Rusta i Gävle (se den suddiga bilden).
epoq har bytt fabrikat och har inte längre beslag från Blum, och jag vet inte när/om de tänker byta i sina utställningskök(så de överensstämmer med vad de säljer), så tyvärr är nog vad man ser på dessa utställningar, numera inte av så mycket värde.
 
Ikeas gångjärn går att justera. Samma princip som garderoberna.

Dörrdämparna som kommer till Ikea ska tydligen gå att sätta dit i efterhand om man skruvar av de befintliga gångjärnen och sätter dit dem igen. Tidpunkt för försäljning är troligtvis runt sommaren.
 
Som 62:an skrev om Blumotion så måste man slå igen dörrarna något hårdare för att gångjärnen ska orka dra igen det sista. Det tog ett tag innan det satte sig i ryggmärgen på mig. Nu är det nya tider hur man ska stänga luckor och lådor... inget smygfisande längre. :) Om man inte tänker sig för så smäller det rejält när man är hos bekanta som inte har dämpning...

Hade Epoq/Rusta satt dämpare på bägge gångjärnen utställningen? Jag har bara en dämpare/lucka och det är bara vitrindörrarna som är något för lätta. De får man slå igen hårdare än de övriga luckorna.

Ang. justering av gångjärnen så går våra att justera i alla riktningar. Upp och ned görs med de avlånga hålen i själva infästningen till skåpsstommen. När man justerar de andra riktningarna får man snäppa loss dämparen och skruva på justerskruvarna under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.