Jag har en gänga som är helt ur gängorna, och börjar bli desperat...
Det har inget med hus att göra utan är på en bil, men händiga husfixare kan säkert ge tips.
Min bil har en liten oljekylare för motoroljan. Det är en liten plattvärmeväxlare som kyls av kylarvattnet. Oljeslangarna skruvas fast i den. (se bilder)
Det här är oljekylaren med två st 19mm gängade anslutningar...
...som ska skruvas fast i den här slangen...
...där nippeln ser ut såhär...
...och såhär.
Nu har jag bytt oljekylaren, och den anslutning som jag håller i på bilden tvärvägrar att fästa. Hur jag än gör så ”tar” den inte. Den kan ”bita fast” något halvt varv eller så, men börjar jag sen dra den med skiftnyckel, så glider den bara av.
Första tanken var att gänga om oljekylaren någon mm. Men så stora gängverktyg är svåra att få tag i. Har kört med gängfil, men det verkar inte räcka (eller så är det jag som har ont om tålamod). Gänga om inuti anslutningshylsan stöter på det lilla problemet att där sitter själva oljeröret i mitten ivägen.
Så. Hur får jag ihop eländet? Alla förslag ytterst välkomna.
Det har inget med hus att göra utan är på en bil, men händiga husfixare kan säkert ge tips.
Min bil har en liten oljekylare för motoroljan. Det är en liten plattvärmeväxlare som kyls av kylarvattnet. Oljeslangarna skruvas fast i den. (se bilder)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag bytt oljekylaren, och den anslutning som jag håller i på bilden tvärvägrar att fästa. Hur jag än gör så ”tar” den inte. Den kan ”bita fast” något halvt varv eller så, men börjar jag sen dra den med skiftnyckel, så glider den bara av.
Första tanken var att gänga om oljekylaren någon mm. Men så stora gängverktyg är svåra att få tag i. Har kört med gängfil, men det verkar inte räcka (eller så är det jag som har ont om tålamod). Gänga om inuti anslutningshylsan stöter på det lilla problemet att där sitter själva oljeröret i mitten ivägen.
Så. Hur får jag ihop eländet? Alla förslag ytterst välkomna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Är ju bara första två varven som är allvarligt skadade. Borde gå att lösa med att fila rätt så att det inte tar stopp/hoppar av. Det du gjort nu är inte tillräckligt, det syns. Titta på den andra anslutningen och gör efter det.
Jag hade letat upp en lös mutter med samma gänga och använt under tiden, mycket enklare och mer kontroll.
Jag hade letat upp en lös mutter med samma gänga och använt under tiden, mycket enklare och mer kontroll.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Är anslutningarna på VV i stål eller aluminium?
Det ser ju ut som det sitter en "lös bit gänga" mellan två riktiga gängor, om du tittar till vänster längst upp på den första bilden... Går den att peta bort med något spetsigt kanske?
Det ser ju ut som det sitter en "lös bit gänga" mellan två riktiga gängor, om du tittar till vänster längst upp på den första bilden... Går den att peta bort med något spetsigt kanske?
Klicka här för att svara