Jag är spekulant på en enplans villa med källare byggd 1960. I källaren är det vanlig vattenburen värme med radiatorer på väggarna. Bottenvåningen däremot har något slags luftvärmesystem som jag inte sett förut.

Alla rummen har golvlister med hål i ur vilka det ska komma varmluft. (Vid visningen var det högsommar och systemet var avstängt.) Varmluften kommer från en fläkt och en värmeväxlare som är placerade på vinden. Värmeväxlaren matas från med vattenburen värme från samma rörsystem som källarens radiatorer.

I en garderob på bottenvåningen ser man insuget till värmeväxlaren. Det ser ut ungefär som fettgallret på en köksfläkt. Det är den enda del av systemet jag sett, förutom golvlisterna.

Är det någon som känner igen detta system? Det är enligt uppgift från husets byggår (1960). Jag skulle vilja veta lite mer om för- och nackdelar med det så jag kan ta ställning till om det borde ersättas med vanliga vattenradiatorer i stället.

Jag har hört ett liknande system beskrivas. Där gick luften genom rör under golven så att ett visst mått av golvvärme uppstod. Vad jag förstod så fungerar principen bra, men man kan inte ha olika temperatur i olika rum. Jag blev involverad i att rundsmörja fläkten i systemet då motorskyddet löste ut ibland när den inte orkade igång. Om glidlagren från 1953 någonsin var smorda så var det inte de senaste 20 åren. Gissningsvis är det besvärligt att hitta reservdelar till systemet.

Erik

Säljarens besiktningsman anser att systemet bör bytas ut. Som det fungerar nu läcker det otroligt mycket värme uppe på vinden, där värmeväxlaren sitter. Förlusterna kan nog minskas genom att isolera värmeäxlaren bättre. Systemet är dock 50 år och som Avemo skriver ovan är det antagligen besvärligt att hitta reservdelar. Har dessutom ingen aning om hur välservat systemet är.

Jag ser det som en ganska stor nackdel att inte kunna styra värmen individuellt per rum. Fördelen är dock att man slipper radiatorer på väggarna.

Köper jag huset lutar det åt att ersätta systemet med vanliga radiatorer. Någon som har en uppfattning om kostnaden för detta? Det skulle handla om sex st radiatorer och rördragning till dessa. Jag antar att det går att ansluta dessa radiatorer tämligen enkelt till fjärrvärmeväxlaren eller det befintliga rörnätet i källaren?

6 radiatorer och lite rördragning behöver ju inte bli så dyrt, men tänk på att om du ersätter det system du har nu att kolla över resten av ventilationen, det kan ju hänga ihop..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.