Hjälp! Vi flyttade in i ett gammalt timmerhus för 1 år sedan. Huset har tyvärr använts som sommarhus mellan 2015-2022. De som ägde huset rökte en del, dock inte inne men det luktade ändå inne pga att doften satt i deras kläder. Rökdoften har vi bott bort men inte den gamla instängda doften. Det luktar gammalt och instängt. På sommaren luktar det inget pga öppna fönster och dörrar dygnet runt.

Tips hur jag gör för att få bort det? Har funderat om enda lösningen är ozonbehandling men skulle det ens hjälpa?

S sjoli skrev:
Hjälp! Vi flyttade in i ett gammalt timmerhus för 1 år sedan. Huset har tyvärr använts som sommarhus mellan 2015-2022. De som ägde huset rökte en del, dock inte inne men det luktade ändå inne pga att doften satt i deras kläder. Rökdoften har vi bott bort men inte den gamla instängda doften. Det luktar gammalt och instängt. På sommaren luktar det inget pga öppna fönster och dörrar dygnet runt.

Tips hur jag gör för att få bort det? Har funderat om enda lösningen är ozonbehandling men skulle det ens hjälpa?
Vad är det för grund ?

Varifrån kommer lukten? Finns det något/några rum där det är bättre eller sämre?
Är VA-installationerna i bra skick? Brukar ni stänga av vattnet när ni inte är i huset? Ett rör som läcker, även om det bara är droppvis, kan orsaka fuktskador.
Är våtrummen OK? Inga tätskikt som läcker?
Är huset isolerat på fel sätt, och/eller med plast som stänger in fukt?
Finns fungerande ventilation, mekanisk eller med självdrag?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Torpargrund

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varifrån kommer lukten? Finns det något/några rum där det är bättre eller sämre?
Är VA-installationerna i bra skick? Brukar ni stänga av vattnet när ni inte är i huset? Ett rör som läcker, även om det bara är droppvis, kan orsaka fuktskador.
Är våtrummen OK? Inga tätskikt som läcker?
Är huset isolerat på fel sätt, och/eller med plast som stänger in fukt?
Finns fungerande ventilation, mekanisk eller med självdrag?
oj vad många frågor. Spånisolering. Vi bor där året runt så vi stänger inte av vatten. Tidigare ägare stängde inte av utan höll varmt i kök och badrum. Gammal badrum, kommer att renoveras inom snar framtid. Jag upplever att det luktar gammalt trä/spån, typ. Känner ingen doft som tyder på mögel etc. Men det är klart, jag vet ju inte hundra hur det ser ut i väggarna.

Ossian K Olsson
S sjoli skrev:
oj vad många frågor. Spånisolering. Vi bor där året runt så vi stänger inte av vatten. Tidigare ägare stängde inte av utan höll varmt i kök och badrum. Gammal badrum, kommer att renoveras inom snar framtid. Jag upplever att det luktar gammalt trä/spån, typ. Känner ingen doft som tyder på mögel etc. Men det är klart, jag vet ju inte hundra hur det ser ut i väggarna.
När du beskriver det så låter det som hur det doftade i vårt hus när vi flyttade in.

Vi löste det genom FTX-system för att få igång luftcirkulationen jämfört med ett värdelöst självdrag. Sedan det börjat gå(fungerar självklart med mekanisk frånluft också) så är doften borta.

• Gilla
sjoli
  • Laddar…
Hej
Ett äldre väggmaterial som kallas porös Tretex kan ge upphov till intressanta men förmodligen inte farliga dofter. De består till 100% av pressade träfibrer. Kanske har du några väggar som är klädda med det materialet. Jag gissar att tex röklukt kan sätta sig ordentligt i den skivan.

/LOB

• Gilla
sjoli och 1 till
  • Laddar…
K
Hej!
Jag upplevde obehaglig lukt vid inflyttningen i ett ca hundra år gammalt hus.
Rev ut gamla plast/korkmattor och underliggande masonitskivor.
Slängde ut allt genom fönstret, när jag senare gick ut för att fylla släpkärran kände jag lukten tydligt i den högen jag hivat ut.
Inomhus var lukten klart mindre påtaglig.
Vädrade såklart rejält under tiden jag rev, och munskydd på.

Nästa steg om nödvändigt är måla tak o väggar, grund/spärrfärg o sen färdigfärg.

• Gilla
sjoli och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.