BirgitS
Ribershus var ju förre sin tid och mer 30-tal än 40-tal samt som Wikipedia skriver: "I Ribershus introducerade byggmästare Persson "perspektivfönstret" – ett stort vändbart fönster."
Där finns det mycket fint.
Jag antar att du har sett att Byggfabriken säljer en del detaljer som är kopior av dem som finns i Ribershus.

BirgitS BirgitS skrev:
Ribershus var ju förre sin tid och mer 30-tal än 40-tal samt som Wikipedia skriver: "I Ribershus introducerade byggmästare Persson "perspektivfönstret" – ett stort vändbart fönster."
Där finns det mycket fint.
Jag antar att du har sett att Byggfabriken säljer en del detaljer som är kopior av dem som finns i Ribershus.
Tack för tipset! Har sneglat på knopparna till skåp och lådor där för ett projekt som aldrig blev av.

Har grubblat på detta och börjar luta mot att det inte är värt besväret denna gång - kanske kommer det ändå inte passa så bra som jag vill tro vid våra 40-talsfönster med sina typiskt asymmetriskt spröjsade fönster? Ska kika lite på gardinstänger också, men det får nog bli en tråd under byggnadsvård om det (därmed inte sagt att jag inte är tacksam för tips här också).

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Fönster med persienner omgivet av växter på fönsterbrädan och tom yta på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Postade aldrig en bild på berört fönster. Mycket växter just nu men tomt o tråkigt vid sidan av. Grubblar på om skena eller stång blir bäst.

BirgitS
Jag tror att om man ska gardiner ända från taket så ska fönstret vara rätt stort för att proportionerna inte ska bli konstiga, ett litet fönster kommer att se väldigt smalt och högt ut med gardiner från taket. Du kan ju försöka pröva hur det kan bli genom att ta ett foto med hela väggen och lägga in i ett bildredigeringsprogram för att där pröva hur olika gardinstorlekar ser ut.

• Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att om man ska gardiner ända från taket så ska fönstret vara rätt stort för att proportionerna inte ska bli konstiga, ett litet fönster kommer att se väldigt smalt och högt ut med gardiner från taket. Du kan ju försöka pröva hur det kan bli genom att ta ett foto med hela väggen och lägga in i ett bildredigeringsprogram för att där pröva hur olika gardinstorlekar ser ut.
Bra idé! Har ju testat så mycket annat inredningsmässigt med ett slags mood boards i PowerPoint, så tog lite mått och provade det konceptet även här. Lite grovt kanske, eftersom jag inte lyckades googla fram en lämplig bid på vår typ av fönster. Det närmaste jag kom var ett brett fönster och en balkongdörr från samma tid, som jag fick klippa ut överdelen på (undertill stod det möbler framför). Om man kan ha överseende så tycker jag ändå det går att få en känsla, eftersom jag har anpassat det till rätt proportioner.

Gardinstång:

Interiör med fönster och gardiner, byrå och svart piano, i dagsljus.
Skapa konto

Den här gillade jag och sambon bäst.

Gardinstång nästan upp i taket:
Interiör med gardiner hängda nära taket vid stort fönster, pianot och träskåp framför.
Skapa konto

Såhär skulle inredningsmagasinen vilja att vi hängde gardinerna alltid. Ser okej ut men en lite avlång känsla börjar infinna sig.

Gardinskena:
Mood board av ett vardagsrum med gardiner nära taket, fönsterutsikt, piano och sideboard.
Skapa konto

Ja det blev lite avlångt faktiskt.

Såklart blir en sån här skiss kanske inte samma sak som att ha det framför sig i verkligheten, men har inte tillgång till Photoshop eller något annat bra just nu så det känns ändå som en bättre metod än ett dåligt mobilfoto och paint. :)

Min analys blir att att din varning för att det kan bli smalt och högt var väl grundad. Förvisso har vi bredare fönster här än den annars vanliga symmetriska lösningen med två lika stora luft, men det det är ju fortfarande inget jämfört med mitt exempel från Ribershus - det perspektivfönstret har verkligen råd att bli lite förlängt på höjden.

Vi har i alla fall bestämt oss för gardinerna, så vi kan börja med att beställa dem, sen kan vi ju prova att hålla dem på lite olika höjder också och se vad händer.

Redigerat:
BirgitS
Jag tror att ni har fått en bra bild av hur det kan se och sen blir det förstås ändå bättre när ni kan pröva med gardinerna i verkligheten. Lycka till!

Du får ladda upp en bild på hur det blir till slut, är ju nyfiken nu ;)

• Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.