13 770 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Funderingar ang. förmånsbil
Om du läser och förstår vad jag skrev då var förutsättningen att man INTE fick löneavdrag. Dvs att det enbart är förmånsskatten som blir kostnaden. Vad gäller vägskatt så blir de ju samma effekt även där eftersom när man har förmånsbil så betalar man bara förmånsvärdet även på vägskatten. Har du samma bil privat betalar du ju samma vägskatt fast med redan skattade pengar (nettolönen).Appendix skrev:
Du slipper även några kostnader i form av rep, däck, skador osv även om förmånsberäkningen justerades uppåt 1/7 så blir de flesta bilinnehav under ovan förutsättningar fortfarande billigare än privat ägo. Om du tar fram miniräknaren och lägger på ränteeffekter och värdeminskning på privat ägo blir det ytterligare effekter att ta hänsyn till. Desto bränsletörstigare bilen är och man har bränsleförmån desto förmånligare blir det. Men givet om man kör flera tusen mil i tjänst och knappt nåt privat bör man fundera på privat ägande.
Saken är ju att lagstiftarna sagt att det ska kosta lika mycket att ha en privat bil som en förmånsbil.
Så gör man allt lagligt ska allt skattas. Service, vinterdäck med mera som företaget srår för ska beskattas.
Speciellt om det inte sker ett löneavdrag.
Så man kan ju lika gärna privatleasa då.
Så gör man allt lagligt ska allt skattas. Service, vinterdäck med mera som företaget srår för ska beskattas.
Speciellt om det inte sker ett löneavdrag.
Så man kan ju lika gärna privatleasa då.
Finns ju för-och nackdelar med bägge alternativen.
En nackdel med privatleasing är att du själv står för alla löpande utgifter och eventuella skador som inte går under ”normalt slitage”.
T ex punkteringar, stenskott, karosskador/större repor, biltvätt, däckhotell(?), spolarvätska, torkarblad…
Byter man jobb så tappar man bilen.
Blir du t ex arbetslös så har du ändå kvar en fast leasingkostnad i x antal månader.
I slutändan är det vad man värderar mest och hur man använder bilen.
En nackdel med privatleasing är att du själv står för alla löpande utgifter och eventuella skador som inte går under ”normalt slitage”.
T ex punkteringar, stenskott, karosskador/större repor, biltvätt, däckhotell(?), spolarvätska, torkarblad…
Byter man jobb så tappar man bilen.
Blir du t ex arbetslös så har du ändå kvar en fast leasingkostnad i x antal månader.
I slutändan är det vad man värderar mest och hur man använder bilen.
Jag har kört förmånsbil i 7-8 år och det går inte att åka billigare för mig. Åker en ny Volvo V90 CC för under 3500;- månad. Jag har delad bränsleräkning där jag betalar för den privata körningen och företaget står för tjänstemilen. Inga mer kostnader tillkommer. Tidigare stod företaget för allt bränsle och jag betalade förmånsvärde för det privata. Det vart ännu billigare
nu snackar vi. Låter ju extremt förmånligt.Matti_75 skrev:
Jag har kört förmånsbil i 7-8 år och det går inte att åka billigare för mig. Åker en ny Volvo V90 CC för under 3500;- månad. Jag har delad bränsleräkning där jag betalar för den privata körningen och företaget står för tjänstemilen. Inga mer kostnader tillkommer. Tidigare stod företaget för allt bränsle och jag betalade förmånsvärde för det privata. Det vart ännu billigare
Skall du kunna räkna på det måste du veta hur mycket löneökning du får om du inte tar förmånsbil genom arbetsgivaren. Får du inte någon löneökning så kommer det bli billigareC cpalm skrev:
För den anställde ja. Jag förstår att man tänker så, men det är lite naivt. I synnerhet om bilen har karaktären av ren förmån så är det klart att företagets kostnad för bilen någonstans längs vägen spelar roll även om det inte syns i lönekuvertet dag ett.D Dr Jumping Jack skrev:
Nu är TS anställd och det är ur hans synvinkel vi skall se detC cpalm skrev:
Jag som får en summa på lönen istället om jag inte tar ut förmånsbil kommer billigare undan med en Xc90 via Care by Volvo än om jag tagit samma som förmånsbil med de nya förmånsvärdena. En fördel med upplägget är att det är som en hyrbil och inte leasing så jag kan lämna tillbaka den med kort varsel och inga 36mån avtal. Dock ingen pickup...Appendix skrev:
Självklart. Men om företaget lägger X antal tusenlappar i månaden på en bil till TS så är det dumt att tro att det inte har någon betydelse i lönediskussionen, även om det inte syns på TS lönespec.D Dr Jumping Jack skrev:
Omvänt får man ju också räkna in milersättningen i ekvationen om man kör privat bil i tjänsten.
