Appendix Appendix skrev:
Källa på det. För så är det inte efter 1/7
Du skall beskattas på förmånsvärdet i dess helhet.
Förstår inte vad du menar. Vadå i dess helhet?
 
RoffeJ RoffeJ skrev:
Förstår inte vad du menar. Vadå i dess helhet?
Om man får betala 3000 i löneavdrag oxh sen 3000 i skatt
Då är helheter 6000.

Och nu är skatten väsentligt högre på bilar som togs ut 1/7.

Så visa gärna hur en förmånsbil är förmånlig med dagens skatteregler.
 
Speciellt tunga bilar som pickupper/suvar med enbart förbränningsmotor är väldigt oförmånliga nu.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Om man får betala 3000 i löneavdrag oxh sen 3000 i skatt
Då är helheter 6000.

Och nu är skatten väsentligt högre på bilar som togs ut 1/7.

Så visa gärna hur en förmånsbil är förmånlig med dagens skatteregler.
Om du läser och förstår vad jag skrev då var förutsättningen att man INTE fick löneavdrag. Dvs att det enbart är förmånsskatten som blir kostnaden. Vad gäller vägskatt så blir de ju samma effekt även där eftersom när man har förmånsbil så betalar man bara förmånsvärdet även på vägskatten. Har du samma bil privat betalar du ju samma vägskatt fast med redan skattade pengar (nettolönen).
Du slipper även några kostnader i form av rep, däck, skador osv även om förmånsberäkningen justerades uppåt 1/7 så blir de flesta bilinnehav under ovan förutsättningar fortfarande billigare än privat ägo. Om du tar fram miniräknaren och lägger på ränteeffekter och värdeminskning på privat ägo blir det ytterligare effekter att ta hänsyn till. Desto bränsletörstigare bilen är och man har bränsleförmån desto förmånligare blir det. Men givet om man kör flera tusen mil i tjänst och knappt nåt privat bör man fundera på privat ägande.
 
Saken är ju att lagstiftarna sagt att det ska kosta lika mycket att ha en privat bil som en förmånsbil.

Så gör man allt lagligt ska allt skattas. Service, vinterdäck med mera som företaget srår för ska beskattas.

Speciellt om det inte sker ett löneavdrag.

Så man kan ju lika gärna privatleasa då.
 
Finns ju för-och nackdelar med bägge alternativen.
En nackdel med privatleasing är att du själv står för alla löpande utgifter och eventuella skador som inte går under ”normalt slitage”.
T ex punkteringar, stenskott, karosskador/större repor, biltvätt, däckhotell(?), spolarvätska, torkarblad…

Byter man jobb så tappar man bilen.
Blir du t ex arbetslös så har du ändå kvar en fast leasingkostnad i x antal månader.

I slutändan är det vad man värderar mest och hur man använder bilen.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Jag har kört förmånsbil i 7-8 år och det går inte att åka billigare för mig. Åker en ny Volvo V90 CC för under 3500;- månad. Jag har delad bränsleräkning där jag betalar för den privata körningen och företaget står för tjänstemilen. Inga mer kostnader tillkommer. Tidigare stod företaget för allt bränsle och jag betalade förmånsvärde för det privata. Det vart ännu billigare
 
  • Gilla
Grief13
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har kört förmånsbil i 7-8 år och det går inte att åka billigare för mig. Åker en ny Volvo V90 CC för under 3500;- månad. Jag har delad bränsleräkning där jag betalar för den privata körningen och företaget står för tjänstemilen. Inga mer kostnader tillkommer. Tidigare stod företaget för allt bränsle och jag betalade förmånsvärde för det privata. Det vart ännu billigare
nu snackar vi. Låter ju extremt förmånligt.
 
C
RoffeJ RoffeJ skrev:
Dvs att det enbart är förmånsskatten som blir kostnaden.
Ja, om man ignorerar arbetsgivarens kostnader är det naturligtvis billigare att köra arbetsgivarens bil än att äga bilen själv.
Ser man till helheten är det en helt annan sak.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
G Grief13 skrev:
Tycker du man ska lägga upp det som att arbetsgivaren borde köpa in en beg. bil då?
Förmånsvärdet är lika högt för en beg bil som för en ny. Så det vinner du inget på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, om man ignorerar arbetsgivarens kostnader är det naturligtvis billigare att köra arbetsgivarens bil än att äga bilen själv.
Ser man till helheten är det en helt annan sak.
Skall du kunna räkna på det måste du veta hur mycket löneökning du får om du inte tar förmånsbil genom arbetsgivaren. Får du inte någon löneökning så kommer det bli billigare
 
C
D Dr Jumping Jack skrev:
Får du inte någon löneökning så kommer det bli billigare
För den anställde ja. Jag förstår att man tänker så, men det är lite naivt. I synnerhet om bilen har karaktären av ren förmån så är det klart att företagets kostnad för bilen någonstans längs vägen spelar roll även om det inte syns i lönekuvertet dag ett.
 
C cpalm skrev:
För den anställde ja. Jag förstår att man tänker så, men det är lite naivt. I synnerhet om bilen har karaktären av ren förmån så är det klart att företagets kostnad för bilen någonstans längs vägen spelar roll även om det inte syns i lönekuvertet dag ett.
Nu är TS anställd och det är ur hans synvinkel vi skall se det
 
  • Gilla
RoffeJ
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Speciellt tunga bilar som pickupper/suvar med enbart förbränningsmotor är väldigt oförmånliga nu.
Jag som får en summa på lönen istället om jag inte tar ut förmånsbil kommer billigare undan med en Xc90 via Care by Volvo än om jag tagit samma som förmånsbil med de nya förmånsvärdena. En fördel med upplägget är att det är som en hyrbil och inte leasing så jag kan lämna tillbaka den med kort varsel och inga 36mån avtal. Dock ingen pickup...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu är TS anställd och det är ur hans synvinkel vi skall se det
Självklart. Men om företaget lägger X antal tusenlappar i månaden på en bil till TS så är det dumt att tro att det inte har någon betydelse i lönediskussionen, även om det inte syns på TS lönespec.

Omvänt får man ju också räkna in milersättningen i ekvationen om man kör privat bil i tjänsten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.