Hej,

Någon här som har koll på hur det funkar?
Kan man köpa ett gymkort i år och registrera det på nästa års bidrag eller måste kvittot vara daterat samma år?
 
Kan nog vara lite olika. Kolla med din löneavdelning
 
Vi får friskvårdsbidrag för 2019 för utlägg gjorda 2019. Kan lämnad in tillochmed jan 2020. Osv
 
Enligt skatteverket kan årskort etc köpta i slutet av året räknas till nästkommande års friskvårdsbidrag. Vad som gäller hos din arbetsgivare är dock svårt att veta, kolla med någon som har hand om friskvårdsbidrag.
 
S spendera skrev:
Enligt skatteverket kan årskort etc köpta i slutet av året räknas till nästkommande års friskvårdsbidrag. Vad som gäller hos din arbetsgivare är dock svårt att veta, kolla med någon som har hand om friskvårdsbidrag.
Tack för svaret, får försöka få tag i någon på löneavdelningen då men tror alla tagit julledigt redan.
 
Q
Snyltar lite på tråden,
I appen som vi kan köpa olika årskort för friskvård så står det :

Innan denna beställning har du 10 000 kr kvar av nettolönbegränsningen .

Vad betyder detta? Vi har 2500kr i bidrag .
 
Q jope84 skrev:
Snyltar lite på tråden,
I appen som vi kan köpa olika årskort för friskvård så står det :

Innan denna beställning har du 10 000 kr kvar av nettolönbegränsningen .

Vad betyder detta? Vi har 2500kr i bidrag .
Antar utan att veta säkert att du kan beställa någonting för max 12500 i appen. 2500 dras som friskvårdsbidrag och max 10000 blir nettolöneavdrag.
 
Q
S spendera skrev:
Antar utan att veta säkert att du kan beställa någonting för max 12500 i appen. 2500 dras som friskvårdsbidrag och max 10000 blir nettolöneavdrag.
Netto då bor de vara som att man betalar på kredit och får avdrag på lönen?
 
Q jope84 skrev:
Netto då bor de vara som att man betalar på kredit och får avdrag på lönen?
Presis så blir det, om du köper något för mer än vad du har i friskvårdsbidrag behöver de kunna få in de pengarna också. Om du vill köpa ett gymkort för 5000 så betalar du 2500 med friskvårdsbidraget och resterande 2500 med ett löneavdrag.

Köper man själv och lämnar in kvitton blir det inget avdrag utan då får man friskvårdsbidrag som en extra nettoutbetalning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.