Hej.
Vill sluta förvara drivmedlet i garaget. Men vad gäller? I solen kan de ju inte stå, hur har ni andra gjort? Har inte ngt förråd.

Flertalet bränsledunkar i olika färger och storlekar förvarade på garagegolv, med hyllor av sorterade delar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var rätt mycket drivmedel du har.
Jag har ett mycket enkelt skjul där alla drivmedel hamnar samt även laddare till Litiumbatterier.

tommib
Inte för att vara sån men det finns riktlinjer från MSB för hur mycket brandfarliga varor man får förvara hemma utan särskilt tillstånd.

Om du inte har ett skjul är väl det där för övrigt en bra anledning till att bygga ett ;)

• Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte för att vara sån men det finns riktlinjer från MSB för hur mycket brandfarliga varor man får förvara hemma utan särskilt tillstånd.

Om du inte har ett skjul är väl det där för övrigt en bra anledning till att bygga ett ;)
:)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Alltså, jag bryr mig inte nämnvärt så men det kan vara bra att veta att detta är något som är reglerat.

Här är en bra sida från storstockholms brandförsvar
[länk]
underligt men det står att reservdunkar och bensin i tanken på bilen är undantagen...

Undantaget för bil och reservdunk gäller i flerbilsgarage, där all annan förvaring av brandfarlig vätska och gaser är förbjuden. Eftersom det är ett garage så faller det sig rätt naturligt att fordon med tillbehör får förvaras där. Nu är ju inte detta föreskriften, utan bara en sammanfattning. Går man direkt på föreskriften kan kan tänka mig att det även specificeras exakt vad reservdunk innebär.

• Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
Ja helst vill man ju ha ett fristående glasskåp eller typ verktygs container. Har det i två föreningar jag är aktiv i, känns bra både för brandsäkerhet och för att slippa lukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.