5 244 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Fortum Hemkontroll
Hej
Fortum lanserar nu det de kallar Hemkontroll http://www.fortum.com/countries/se/...arta-produkter/hemkontroll/pages/default.aspx
En smidig remotelösning med snyggt gränssnitt. Men som vanligt är jag allergisk mot månadsavgifter, vill ju inte binda upp mig på kostnader. Det måste ju finnas lösningar som inte har samma månadsavgifter och där man köper prylarna.
Några tips?
Fortum lanserar nu det de kallar Hemkontroll http://www.fortum.com/countries/se/...arta-produkter/hemkontroll/pages/default.aspx
En smidig remotelösning med snyggt gränssnitt. Men som vanligt är jag allergisk mot månadsavgifter, vill ju inte binda upp mig på kostnader. Det måste ju finnas lösningar som inte har samma månadsavgifter och där man köper prylarna.
Några tips?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tänker bara: Varför?
Kan du berätta vad du vill göra "remote"?
Själv skulle jag bli rätt sur om tandläkaren börjar justera persiennerna hemma medan han/hon håller på och rotfyller mina oxeltänder.
Kan du berätta vad du vill göra "remote"?
Själv skulle jag bli rätt sur om tandläkaren börjar justera persiennerna hemma medan han/hon håller på och rotfyller mina oxeltänder.
Kollade också på Fortums Hemkontroll. Det går att välja att köp allt kontant istället. Priserna som visas på produkterna är produktens faktiska kontantköpspris delat med 36 månaders avbetalning. Lägger du prokukterna i din kundvagn och går till kassan kan du själv välja din betalning.
http://www.fortumshop.se/hemkontroll
http://www.fortumshop.se/hemkontroll
3 299,00 krschween87 skrev:
+ 49 kr/mån abonnemangsavgift.
står det för kontrollenheten så visst blir det till att binda upp sig till Fortum i dubbel bemärkelse.
Tittar själv på Z-wave men har inte kommit till skott än.
http://www.vesternet.com/z-wave
Den som inte har något emot att skruva ihop sin egen dator samt hämta/installera programvaror kan slippa månadsavgifterna genom att köpa annan hårdvara istället för deras z-wave gateway:Wigert skrev:
1 st Rasberry Pi (linux enkortsdator, https://www.m.nu/dator-raspberry-pi-model-b-512mb-ram-p-567.html)
1 st RaZberry (z-wave dotterkort, https://www.m.nu/razberry-p-790.html
1 st Kingston SDHC 8GB (minneskort, https://www.m.nu/kingston-snabbt-ultimatex-100x-minneskort-sdhc-8gb-class-10-p-565.html)
1 st Pi Cyntech IceBerry (låda, https://www.m.nu/lada-till-raspberry-pi-cyntech-iceberry-p-666.html)
Mer att läsa om RaZberry:
http://razberry.z-wave.me
Jag har själv köpt Fortums fjärrströmbrytare och styrt dom med programvaran NexaHome (http://nexahome.se).
http://www.fortumshop.se/hemkontroll/styruttag-1-port-2-pack
http://www.fortumshop.se/styruttag-6port
Mjukvaran till RaZberry laddar man hem från tillverkarens hemsida, den startar en webserver på din RPi som används för att prata med fjärrströmbrytarna.
Den som vill ha fler finesser kan testa en förhandsutgåva av min egen programvara NexaHome, den klarar av att prata både med TellStick och RaZberry.
Börja med att installera NexaHome på din Raspberry Pi.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=3157
Därefter uppgraderar du till NexaHome förhandsutgåvan med z-wave funktionalitet.
http://nexahome.se/NexaHome_RPi_3.1.0.jar
Uppdatera till NexaHome 3.1.0 genom att:
1 a) logga in på din RPi
1 b) skriv följande om fönstersystemet inte startar upp av sig själv:
startx
2) dubbelklicka på LXTerminal ikonen och skriv följande i terminalfönstret:
cd ~/nexahome
wget http://nexahome.se/NexaHome_RPi_3.1.0.jar
3) klicka på ikonen längst ner i vänstra hörnet och välj 'Accessories -> File Manager'
Leta reda på filen /home/pi/nexahome/run_nexahome.sh
4) högerklicka på run_nexahome.sh och välj att öppna med Leafpad
Uppdatera informationen i filen... och spara...
5) hämta/installera RaZberry programvaran... skriv följande i terminalfönstret...
wget -q -O - http://razberry.z-wave.me/install | sudo bash
6) starta om din RPi... skriv följande i terminalfönstret...
sudo reboot
7) logga in pånytt och dubbelklicka på Midori ikonen (webläsare) och surfa till localhost:8083
Välj 'Network -> Network Management' samt klicka på '(Re-)include device' samt tryck in den speciella knappen på fjärrströmbrytaren för att få brytaren att börja prata med RaZberry.
1 a) logga in på din RPi
1 b) skriv följande om fönstersystemet inte startar upp av sig själv:
startx
2) dubbelklicka på LXTerminal ikonen och skriv följande i terminalfönstret:
cd ~/nexahome
wget http://nexahome.se/NexaHome_RPi_3.1.0.jar
3) klicka på ikonen längst ner i vänstra hörnet och välj 'Accessories -> File Manager'
Leta reda på filen /home/pi/nexahome/run_nexahome.sh
4) högerklicka på run_nexahome.sh och välj att öppna med Leafpad
Uppdatera informationen i filen... och spara...
5) hämta/installera RaZberry programvaran... skriv följande i terminalfönstret...
wget -q -O - http://razberry.z-wave.me/install | sudo bash
6) starta om din RPi... skriv följande i terminalfönstret...
sudo reboot
7) logga in pånytt och dubbelklicka på Midori ikonen (webläsare) och surfa till localhost:8083
Välj 'Network -> Network Management' samt klicka på '(Re-)include device' samt tryck in den speciella knappen på fjärrströmbrytaren för att få brytaren att börja prata med RaZberry.
Klicka här för att svara
