Hej,

Någon som skulle kunna hjälpa mig förstå värdena från en Tibber pulse? Har nämligen två frågor:

1- har förstått vad ”power factor” är men är nyfiken hur den beräknas i mätaren. Sedan märker jag att den sjunker till 80% när kompressorn i pannan kickar igång. Kan man dra någon slutsats ifrån minskningen? Att kompressorn är sliten och därför har vi stora ”förluster” och därmed minskade effektfaktor?

2- jag får inte ihop uträkningen av effekten från ampere och volten på de tre faserna:

(1,4+0,4+2,9A) x 237v = 1114 W men ”power” visar 955 W viket skiljer en hel del. Räknar jag fel eller kan amperemätningarna ha felmarginal?

Antar att Tibber pulse bara läser av värdena från elmätaren i skåpet och man kan tycka att statens elmätare borde var noggrann på decimaler men jag får inte ihop det🤔

• Skärmdump av Tibber pulse-appens mätvärden, visar ström L1-L3, uppskattad och senaste konsumtion, max/min effekt, effektfaktor, spänning fas 1-3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att ingen svarar, så då får jag höfta vad jag lärde mig ett halvt liv sedan:
Power factor är skillnaden mellan aktiv effekt och skenbar effekt, oftast uttryckt som en vinkel, här uttryckt i %. För att räkna ut effekt vid växelström ska man räkna I * U * cos(phi), var phi är vinkeln mellan aktiv och skenbar effekt. Som jag förstod det en gång i tiden så förskjuter en last faserna mellan spänning och ström, ju högre last desto större förskjutning (Större vinkel)

• Gilla
dunderbagge och 1 till
  • Laddar…
Tack för förklaringen 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.