Hej!

Ett av elementen har börjat läcka, så har tömt systemet på vatten och skruvat av för att sätta dit ett förbigångsrör så att vi kan laga elementet. MEN
När jag skruvat av allt för att sätta dit vad jag tror är en rätt dimensionerad förbikoppling på 22mm gänga, upptäcker jag att röret som kopplar från golvet är på 20mm. (Se bilder)
Hur löser jag detta lättast? Finns inga förbigångsrör i 20mm vad jag kan googla mig till. Vad för typ av koppling ska till för att det ska funka? Och vart får man lättast tag på det :crysmile: Börjar bli för kallt att inte kunna sätta på värmen…

• Hand håller en 22mm förbikopplingsrör bredvid 20mm rör som kommer från golvet vid radiatorinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller en 22mm förbikoppling och jämför den med ett 20mm rör, med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Avskruvade kopplingar på värmesystem med 22mm gänga bredvid 20mm rör från golvet.
    Skapa konto
tommib
Vad står det på muttern på rören som kommer från golvet?

Element ansluts vanligen med M22x1,5 men även G15 förekommer. Adapters finns för allt möjligt och i värsta fall får du väl sätta en liten bit flexslang eller något där.

LK kopplingssett AX 16 står det på muttern. ??

När du säger sätta flexslang mellan. Hur menar du då? Förlåt, helt grön på detta… Vad måste jag inhandla för att kunna fixa det?

tommib
Då borde det vara en anslutning som passar mot en Conexkoppling Cu15. Vad satt det där innan? Det måste varit någon form av adapter till radiatoranslutningen.

Du skulle kunna fulkoppla det genom att använda en LK fördelare och plugga övriga anslutningar. Annars kan du kapa rören och montera vatette plast kopplingar istället och därefter två vinkelkopplingar och en muff (eller dubbelmutter). Hornbach har Vatette på hyllan. Bor du i nordöstra skåne har du ju nära till Rinkaby rör också.

tommib tommib skrev:
Då borde det vara en anslutning som passar mot en Conexkoppling Cu15. Vad satt det där innan? Det måste varit någon form av adapter till radiatoranslutningen.

Du skulle kunna fulkoppla det genom att använda en LK fördelare och plugga övriga anslutningar. Annars kan du kapa rören och montera vatette plast kopplingar istället och därefter två vinkelkopplingar och en muff (eller dubbelmutter). Hornbach har Vatette på hyllan. Bor du i nordöstra skåne har du ju nära till Rinkaby rör också.
Skulle denna funka? https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag/
Och isåfall vad pluggar jag den med?
Cc 40 är det på rören som kommer ur golvet, skulle det gå att ”tvinga” in dessa här?

tommib
Ja. Du proppar med vanliga R20 inv/utv proppar. Ingen aning om rören går att tvinga in. Är det PEX eller PAL?

Vad satt det för kopplingar mot radiatorn? Kan du återanvända delar där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.