Undersidan av ett köksskåp med vaskavlopp, vattenkrananslutningar och eluttag, utan ballofix för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av installationsinstruktioner med fokus på avstängningskran och läckageskydd för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen hemmafixare utan bor i hyresrätt och har tummen mitt i handen och ingen som helst koll på bygg, fix och annat och hittade ingen annanstans att vända mig

Saken är den att min lägenhet är förberedd för diskmaskin men istället för att behöva betala hyrestillägg i tio år har jag och sambon köpt diskmaskin hos Elgiganten med tillhörande installation

Eftersom det är förberett för diskmaskin och det finns jordat eluttag, hål för slangar och el samt en ”diskmaskinsventil” på blandaren i köket antog jag att allt var klart för att ta dit installatören men nu visar det sig att den digra listan av förberedelser som Elgiganten har som måste vara uppfyllda för att installatören inte ska vägra göra jobbet innefattar att det måste finnas en ballofix vid vattenanslutningen till diskmaskinen och jag har ingen om vad detta innebär, trodde som sagt det räckte med ventilen på blandaren

Så här ser det ut under vasken. Behövs något mer för att inte riskera att installatören vägrar utföra jobbet?

Som det är nu har du ingen ballofix vid anslutningen.

Men... Vad är det för klåpare de skickat... Kranen är ju själva avstängningsventilen...

Krilleman
Inte behövs det ballofix att stänga av vattnet när avstängningen sker på blandaren...

13th Marine 13th Marine skrev:
Men... Vad är det för klåpare de skickat... Kranen är ju själva avstängningsventilen...
Fast dom anger ju i sina krav att det ska finnas ballofix och avstängning på kran, då är det ju inte montörens fel.

P
EG så kallade installatörer har mycket i övrigt att önska det verkar som om de bara letar efter fel så att de slipper att jobba.
kolla på svanströms FB vad de har kommit fram till.
de saknar elbehörighet och säkert vatten bla.

Stefan N Stefan N skrev:
Fast dom anger ju i sina krav att det ska finnas ballofix och avstängning på kran, då är det ju inte montörens fel.
Det gör det förvisso, men vad är det för konstigt krav? Vad ska den fylla för funktion?

Går det att köpa en ballofix och skruva på röret som kommer ner från blandaren (antar att det är är diskmaskinen ska kopplas in), eller på slangen från diskmaskinen eller var ska en sådan sitta? Är det möjligt att koppla in maskinen som det ser ut nu och ta dit nån annan som gör det, Har noll koll på sånt här, det var därför vi beställde installation från Elgiganten också

P
Beställ jobbet hos proffs som har säkervatten behörighet istället

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.