En risk jag gärna tar. I potten smörrebröd och god öl!

Mikael_L
Jonatan79 skrev:
En risk jag gärna tar. I potten smörrebröd och god öl!
Ta bara inte med dig något värdefullt, då de numera konfiskerar all egendom från flyktingar med ett värde över 10' kr.

Egentligen tycker jag mest att det är underligt att någon ser livet som flykting som något enkelt, kanske nästan lite glamoröst.
Jag tycker de senaste åren har t.ex. TV visat det verkliga ansiktet på livet som flykting.

Jag skulle inte ens vilja leva i Sverige som asylsökande.

Redigerat:
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Jag tar min cresent från 1972 och rullar mot söderns breddgrader. Söker asyl i Danmark , knappt 60 mil borde gå på 1 vecka :)
Kan ju gå sådär när alla vägar är täckta av ett tjockt lager av is från en isstorm.

Träd och bil täckta av tjock is efter isstorm, med människor på en isig väg.

Pärsk, tänkte inte på det ;) Då tar jag sparken!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Förra sommaren så sprängdes 3 st transformatorer som försåg byn jag bor i, samt intillliggande "städer" med el. Det blev strömavbrott vid varje explosion, efter 3:e explosionen fick vi höra att dom nu var inne på sista reservtrafon och om den också går åt helvete så fanns det inga fler att hämta inom Sveriges gränser. Då blev man lite smånojig. bunkrade upp med rejält med vatten, fixade ett dieselaggregat modell mindre och bunkrade mat/bensin.

Men inget hände, och nu är jag lika förberedd som jag var innan, dvs. inte förberedd alls.

S
Mikael_L skrev:
Ta bara inte med dig något värdefullt, då de numera konfiskerar all egendom från flyktingar med ett värde över 10' kr.

Egentligen tycker jag mest att det är underligt att någon ser livet som flykting som något enkelt, kanske nästan lite glamoröst.
Jag tycker de senaste åren har t.ex. TV visat det verkliga ansiktet på livet som flykting.

Jag skulle inte ens vilja leva i Sverige som asylsökande.
Varför inte? De har kanonfina rum, lagad frukost lunch och middag, påkostade uppehållsrum och gratis samhällsservice. Det är givetvis inte lika fint som en svensk med ett bra heltidsjobb. Men det är många gånger bra mycket bättre än det var i deras hemländer även innan krig bröt ut.

Hen en "BOL" med kamin (och massor torr ved), går att laga mat på kaminen.
Har rätt mycket mat, typ burk och torr, även torrvaror som ris, pasta och havregryn finns flera paket och sylt mm till.
Har c:a 45 l färskt vatten men även ett Sawyer-filter.

Klarar familjen i några dagar utan problem.

Mikael_L
Är jag förberedd för kris?

Mja, det beror nog på vad som menas med kris.
Någon direkt förberedelse eller strategi existerar inte här i alla fall.
Men i garaget ligger fjällutrustningen, något gasolkök och spritkök, och lite fiskegrejer. Klarar jag en vecka i tält på fjället borde jag nog också klara en mindre slags kris hemmavid. Men mängden gas och sprit är ju antagligen begränsad (och definitivt inte inventerad).

Sen brukar det här hemma alltid finnas olika basvaror i skafferiet i ganska god mängd och frysen är nästan alltid hopplöst full, så en vecka utan öppen affär eller så bör inte vara något större problem.

Sen finns det väl ett par kubikmeter huggen och torr ved och en braskamin inne som gör att det går att hålla huset användbart och ifrån risken för att allt fryser sönder - i alla fall någon enstaka vecka.

Om vattenförsörjningen kraschar, och/eller att bensinen slutar anlända till mackarna så skulle det väl däremot bli besvärligt lite snabbare.

Om den stora kraschen kommer (vilket jag inte direkt tror på, i alla fall inte att den kommer snabbt och plötsligt) så är jag nog väldigt oförberedd och lite smått chanslös. Jag blir nog ganska snart tvungen att trejda med prylar eller min arbetsinsats eller kunnande.

Jag tycker att det känns bra att vi antagligen klarar något dygns elavbrott eller annan liknande samhällsstörning, men jag är medveten om att det är tillräckligt för flera veckors total kollaps, eller mer.
Men dricksvatten är nog det som absolut snabbast blir ett problem här.

Jag har däremot inga direkta planer på att börja preppa mig mer.
Skulle någon regering av något slag däremot börja att härja med vår lagstiftning för att minska medborgerliga friheter och rättigheter så skulle jag kanske börja fundera på att emigrera medan tid är.
Se bara hur fort det går att montera ner demokrati och yttrandefrihet, kolla in Putins ryssland, Erdogans Turkiet och Hitlers Nazityskland. Historien har lärt mig att det går att fördärva ett demokratiskt samhälle på bara några få år.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L
Utdrag ur tidningsartikel med rubrik och citat om oro för elransonering, inklusive foto av en kvinna som uttalar sig.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Har kokplatta på braskaminen, ved bakom friggeboden. Familjen kan nog överleva nån vecka på de torrvaror som alltid finns längst in i skafferiet och diverse mat i frysen innan det tinar upp.
Egen brunn, djupborrad men den utgår från en grävd brunn där det finns 5-10 kubik vatten. Köpte även en handpump sist när vattenpumpen var trasig.

Raderat otrevligt inlägg samt off topic diskussion.

/Moderator

Mat klarar man sig utan ganska länge, det är vatten som är problemet. Värme behövs egentligen inte heller så länge man har tillgång till normala kläder och ett täcke. Hur länge man ska klara sig utan samhället ställer ju olika krav på förberedelse. En vecka klarar väl de flesta utan något som helst men en månad kanske börjar bli mer utmanande

harry73
Mikael_L skrev:
[bild]
nu vet jag inte var hon bor, men har man gasspis och fjärrvärme och bor man i en liten lägenhet är man inte så elberoende som när man använder el för allt och bor i ett stort hus. Så det är inte omöjligt att hon har rätt.

FJV kräver el så klart. Med lokala cirk-pumpar.

Dålig beredskap för totalstopp i samhället.
Vi torde klara en veckas totalstopp men sedan blir det svårt.

Däremot har vi bättre beredskap än de flesta för en långsamt tilltagande kris.
En sådan kris är mycket mer sannolik tror jag.
Till exempel en valutakrash eller ett storkrig på annat håll som driver upp priserna på importvaror. Eller en ekonomisk krasch som gör att inkomsterna minskar. Eller en bankkris där storbankerna löper amok och vräker folk och tar deras fastigheter och säljer allt åt utländska fastighetsbaroner för en spottstyver.

Jag har inte all den beredskapen i skick just nu på grund av ohälsa och penningbrist men mitt mål är:
Ett relativt litet hus byggt så man kan hålla valfria utrymmen varma och laga mat med ved utan elektricitet. Ventilation och övriga system måste fungera endå. Indraget vatten och slask och elektricitet skall finnas men det skall gå att koppla bort liksom eventuell vattenburen värme.
Uthus och jord så man kan odla litet måste också finnas liksom vedskog.
Då har man ett robust system som står pall för olika slags kriser och konjunktursvängningar.
Om konsumentpriserna stiger eller inkomsterna krymper kan man då öka andelen egen produktion. Odla potatis och grönsaker och skaffa en ko och några får. Om det är gott om arbete och låga konsumentpriser kan man arbeta heltid och fånga pengarna när de flyger förbi. Man kan kryssa mellan två världar och välja en väg så man klarar sig.
Jag tror att ett robust system med öppna möjligheter minskar risken för kris.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.