3 367 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Förbereda för robotklippare
Hej,
Jag har tänkt att nu på hösten planera trädgården och förbereda för ny gräsmatta till sommaren. I framtiden har jag tänkt skaffa mig en robotgräsklippare, men inte innan jag sätter grävmaskinen i trädgården. Däremot så tänkte jag att man kunde förbereda för robotklippare när man ändå håller på. Därav följande fråga: Vad består begränsningsslingan/-tråden av för robotklippare? Är det samma för alla, eller lite olika? Finns det någon "generisk" tråd man kan lägga ner som kommer att fungera när jag sedan skaffar klippare? Går det att lägga elslang med dragtråd i för att sedan dra in tråden?
Förslag/idéer?
Jag har tänkt att nu på hösten planera trädgården och förbereda för ny gräsmatta till sommaren. I framtiden har jag tänkt skaffa mig en robotgräsklippare, men inte innan jag sätter grävmaskinen i trädgården. Däremot så tänkte jag att man kunde förbereda för robotklippare när man ändå håller på. Därav följande fråga: Vad består begränsningsslingan/-tråden av för robotklippare? Är det samma för alla, eller lite olika? Finns det någon "generisk" tråd man kan lägga ner som kommer att fungera när jag sedan skaffar klippare? Går det att lägga elslang med dragtråd i för att sedan dra in tråden?
Förslag/idéer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Förslagsvis gör du ingenting just nu, tråden lägger man bara ovanpå, den "försvinner" ner i gräset på några månader.
Det är vanlig koppar i tråden, bättre med polyetenisolering, bättre med förtennat koppar men vanlig FK funkar även det i många år.
Protte
Det är vanlig koppar i tråden, bättre med polyetenisolering, bättre med förtennat koppar men vanlig FK funkar även det i många år.
Protte
Som prototypen skriver är det enklast att fästa tråden rakt på gräsmattan med medföljande pinnar. Det blir då enkelt att ändra och dra om tråden vilket nästan alltid behövs. Att lägga ner rör verkar direkt olämpligt då det omöjliggör efterjusteringar.
Ett till tips är att plantera träd och buskar strategiskt om de ska vara nära tomtgränsen, så du slipper trimma yta mellan träd och gräns. Lämna åtminstone en meter alternativt placera så nära gränsen att du inte behöver klippa bakom.
Klicka här för att svara