Byggahus.se
Tjena,

Jag håller på och isolerar en förrådsbyggnad och ska sätta en luftspalt i taket innan jag lägger på mineralull. Tänkte sätta spika fast läkt i råsponten i linje med bjälkarna och sen skruva på masonitskiva på det. Högst upp i toppen av båda kortsidorna så sitter det nät (typ hönsnät) som jag antar är till för att ventilera. Det är liksom inget annat mellan inneklimatet och utomhus i dagsläget, bara det nätet. Min fråga är om luftspalten kan avgränsa direkt mot det nätet, att den är helt öppen ut mot utomhusluften?

Jag bifogar en bild där jag ringat in området där detta när sitter. Det ser likadant ut på båda kortsidor. Min tanke är att sätta luftspalten mot dessa och eftersom läkten är i linje med bjälkarna kommer luften kunna flöda igenom. Sen givetvis sätta riktig in och ut ventil för inneklimatet sen. Jag vill helt enkelt veta om det är rimligt att ha luftspalten helt exponerad mot utomhusluften på det viset? Bör läkten och masoniten vara impregnerad för att tåla det bättre eller ska jag göra på annat vis?

Ha det gött
 
  • Inredning av förrådstak med synliga träbjälkar och råspont, markerad öppning för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.