Byggahus.se
Hej pga ombyggnad behöver jag koppla ur pumpen, den ska flyttas till en annan del av huset så rören kommer att kasseras,
Har läst att man kan tvinga tillbaka gasen i maskinen men kanske finns någon på norra sidan av stan Upplands Väsby som kanske jobbar med sånt.
Mvh Jorge L
 
  • Utomhusdel av en värmepump märkt "Panasonic" placerad vid en husfasad med stege och verktyg i förberedelse för omlokalisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar och ventiler på en pump som skall kopplas ur under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En utomhusenhet till en Panasonic värmepump placerad på trätrall nära gräs och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur går man tillväga vid eventuell demontering av utedelen?
1. Börja med värmepumpen helt avstängd.
2. Stäng kranen för vätskeledningen, ( det tunna röret), helt medurs.
3. Starta värmepumpen i kylläge.
4. När kompressorn arbetat 2 minuter stäng kranen för gasledningen (det tjocka röret), helt medurs.
5. Stäng omedelbart av värmepumpen.Gasen har nu samlats i utedelen och kan återanvändas vid återinstallation enligt information i installationsanvisningen.


Vid återinstallationen behöver du vakuumpump osv.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
A
"Kranarna" finns bakom muttrarna,insexskruvar.
Närbild av AC-enhet med röda pilar som pekar på insexskruvar bakom muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret, Hoppas det inte blir nåt problem när jag ska anlita kyltekniker för vacumsug vid återinstallation. Eftersom man har pillat själv från början. är tvungen att anlita tekniker eftersom pumpen ska flyttas 2 meter och med det nya rör.
Tack för tipset.
 
A
Z zmeden skrev:
Tack för svaret, Hoppas det inte blir nåt problem när jag ska anlita kyltekniker för vacumsug vid återinstallation. Eftersom man har pillat själv från början. är tvungen att anlita tekniker eftersom pumpen ska flyttas 2 meter och med det nya rör.
Tack för tipset.
Det beror på om teknikern tror att det är riktigt utfört eller intr
 
J Josth skrev:
Hur går man tillväga vid eventuell demontering av utedelen?
1. Börja med värmepumpen helt avstängd.
2. Stäng kranen för vätskeledningen, ( det tunna röret), helt medurs.
3. Starta värmepumpen i kylläge.
4. När kompressorn arbetat 2 minuter stäng kranen för gasledningen (det tjocka röret), helt medurs.
5. Stäng omedelbart av värmepumpen.Gasen har nu samlats i utedelen och kan återanvändas vid återinstallation enligt information i installationsanvisningen.


Vid återinstallationen behöver du vakuumpump osv.

I Daikins manual står det lite annorlunda, eller tolkar jag det fel...?
 
  • Instruktionsbild för pump down-operation med steg för miljöskydd vid flyttning av enheten, inklusive verktyg.
Ja där ser, man lite olika rekommendationer även om de i huvudsak är samma. Har inte sett Daikins tidigare. Proceduren jag skrev är hämtad från ett inlägg i värmepumpsforum 2008 så det är möjligt att det är en äldre rekommendation och Daikins är nyare.
 
  • Gilla
Krillan03
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Ja där ser, man lite olika rekommendationer även om de i huvudsak är samma. Har inte sett Daikins tidigare. Proceduren jag skrev är hämtad från ett inlägg i värmepumpsforum 2008 så det är möjligt att det är en äldre rekommendation och Daikins är nyare.
det är ingen skillnad förutom att daikin har tagit höjd för att det är för kallt inne eller ute så att kyldriften kan gå igång. alla pumpar har inte forced cooling funktion.

Det enda säkra sättet är att koppla på en manometer så man ser vad som händer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.