7 476 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Flöde 22mm kopparrör
Sida 1 av 2
Bygget närmar sig färdigställande och jag tänkte snygga till lite i teknikutrymmet och koppla in golvvärmen till övervåningen.
Idag har jag från kulverten dragit 22mm kopparrör till golvvärmefördelaren på nedervåningen och utan att tänka mig för så beställde jag grejer till att grena av den matningen till att också mata golvvärmen till övervåningen.
Hur högt flöde funkar det att köra genom ett 22mm kopparrör? Det är inga långa sträckor vi pratar om ca 1m innan det grenar sig till över och nedervåning.
Behöver jag gå upp till 28mm? Det är ungf 100m2 i varje plan
Idag har jag från kulverten dragit 22mm kopparrör till golvvärmefördelaren på nedervåningen och utan att tänka mig för så beställde jag grejer till att grena av den matningen till att också mata golvvärmen till övervåningen.
Hur högt flöde funkar det att köra genom ett 22mm kopparrör? Det är inga långa sträckor vi pratar om ca 1m innan det grenar sig till över och nedervåning.
Behöver jag gå upp till 28mm? Det är ungf 100m2 i varje plan
Ska en 22 mata både uppe och nere, under ca 1m från pannan? Vad har du för uppvärmningsssytem?
Borde generellt sett inte vara ett problem, även om det är lågtemp och GV tex. Det är nog snarare totallängden på allt inblandat som kan vara värt att titta på om du har kulvertmatning. Men det är ju redan klart
Borde generellt sett inte vara ett problem, även om det är lågtemp och GV tex. Det är nog snarare totallängden på allt inblandat som kan vara värt att titta på om du har kulvertmatning. Men det är ju redan klart
Kulverten från pannrummet är en pexkulvert 32mm ca 20m lång. Det är sträckan i teknikutrymmet som får 22mm kopparrör ca 1m innan det grenas av till över/nedervåning. Så det är den biten jag blev fundersam på.
Edit: Uppvärmningen sker med ved.
Edit: Uppvärmningen sker med ved.
Redigerat:
Det ska inte vara ett bekymmer. Inga ventiler som stryper eller så?
Kanske bli lite strömmningsljud om du behöver pumpa mycket under kallaste dagarna, men i ett pannrum så hörs det inte sen.
Hur grov är stigaren till fördelarna sen?
Kanske bli lite strömmningsljud om du behöver pumpa mycket under kallaste dagarna, men i ett pannrum så hörs det inte sen.
Hur grov är stigaren till fördelarna sen?
Jag värmer hela vårt nybygge (ca330m2) med en 22mm kopparmatning som grenar ut till diverse golvvärmefördelare och radiatorer. Uppvärmningskällan är en vanlig fjärrvärmeväxlare där cirkulationspumpen är ställd på lägsta effekt och där framledningstempen varierar mellan 30 och 45 grader beroende på utetemp.
Jag har ännu inte (bara kört en vinter) märkt av några problem med kapacitet och flödet är så lågt att något susande är det inte tal om.
Jag har ännu inte (bara kört en vinter) märkt av några problem med kapacitet och flödet är så lågt att något susande är det inte tal om.
Kopplade med 22mm rör som jag tänkt dock har jag ett problem. När alla slingor är i gång så kan jag inte uppnå önskat flöde på slingorna på övervåningen. Det har ingen betydelse om jag stänger till golvvärmen där nere, det blir samma resultat.
Jag misstänker då att det beror på en strypning som blir på de ventilerna jag satte på fördelarna. Hade 2st uponor-ventiler som är till tappvattenfördelare. Reagerade på att hålet var lite trångt när jag monterade dit dom.
Pumpen är gemensam för över och nedervåning, tycker den väsnas onödigt mycket dessutom.
Tror ni att det är ventilerna som är boven i dramat?
Jag misstänker då att det beror på en strypning som blir på de ventilerna jag satte på fördelarna. Hade 2st uponor-ventiler som är till tappvattenfördelare. Reagerade på att hålet var lite trångt när jag monterade dit dom.
Pumpen är gemensam för över och nedervåning, tycker den väsnas onödigt mycket dessutom.
Tror ni att det är ventilerna som är boven i dramat?
Dom kan säkert vara en delorsak, men att dom är hela orsaken tycker jag själv låter lite väl bra. Så enormt mycket vatten borde du inte behöva trycka upp till övervåningen.?!
Hur mäter du flödet, och vilka temperaturer skickar du ut?
Är systemtrycket rätt? Orkar pumpen med att pumpa så mycket?
Hur mäter du flödet, och vilka temperaturer skickar du ut?
Är systemtrycket rätt? Orkar pumpen med att pumpa så mycket?
Det sitter en flödesmätare på varje slinga som visar flödet hela tiden. På nedervåningen är det inga problem med flödet. Tror att totalt flöde på övervåningen var ca 13l/min och på nedervåningen ca 17l/min om jag inte är ute och cyklar helt. Pumpen ska klara 60l/min. Har öppet expansionskärl och trycket är ca 4mvp.