Byggahus.se
Krilleman
Som en vidareutveckling på mitt tidigare inlägg angående fladdermusholk.

Då var dom klara, mitt i denna kvalmiga, stillastående sommarhetta. Och många öl gick det åt vill jag lova.

:beer:

Behöver ev mina ny grannar bygglov? :cool:

Två av dom stora modellen som naturhistoriska riksmuseet rekommenderar och två av den (lätt modifierad med lite vinklad design) norska varianten. Så nu får dom myggutrotande varelserna välja fritt efter tycke och smak. Återstår att se om avföringslisten nertill skvallrar om inneboende läderlappar. :)

Materialet jag använt mig av:
Ytterpanel 21x145
Konstruktionsplywood P30
Vinkel 50x50x35x2,5
Spikpistol
Svart sprayburk
= Billigt!


Och för er som tänkt bygga egna så glöm inte att rugga upp ytan så den blir "klo-vänlig" för krabaterna att klättra på! Jag byggde med den grova ytan utåt med panelen, plus att jag ruggat upp ytan extra med en fein multimaster. Samt tok-ruggat ytan på plywooden på dom stora varianterna. Äter man mygg ska man ha det extra lätt! (y)


P7270200.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P7270201.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gjorde man innan gerkapar, spikpistoler och multiverktyg fanns? :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
NobleP och 12 till
  • Laddar…
Snyggt, hoppas bara krabaterna nu vill flytta in. Ruggningen med multimastern måste ju onekligen gjort det lättare för dem.
Ska holkarna vara svarta för att fladdermössen ska vilja flytta in eller är det ett eget val?
 
Krilleman
Drömhus2012 skrev:
Ska holkarna vara svarta för att fladdermössen ska vilja flytta in eller är det ett eget val?
Frugans val... :wow:

Och dom är ju nattaktiva så färgen spelar nog mindre roll!
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Dubbelgilla! (y)
 
Krilleman, har du fått några hyresgäster än?

Jag har nu både hussvalor och ladusvalor, och tror att de håller på med sin tredje kull.
16 - 20 svalor flyger runt och samlar insekter, och pilar in och ut ur sina bon.
Varje svala lär ta 6000 myggor/flugor per dygn och de är vackra att se på, så de är min favorit.

Men till nästa år skall det bli fladdermusholkar också!
Och lite svalholkar, skall bli kul att se vad de gillar dem :)
 
  • Gilla
vedit och 2 till
  • Laddar…
M
KnockOnWood skrev:
Krilleman, har du fått några hyresgäster än?


Jag har nu både hussvalor och ladusvalor, och tror att de håller på med sin tredje kull.
16 - 20 svalor flyger runt och samlar insekter, och pilar in och ut ur sina bon.
Varje svala lär ta 6000 myggor/flugor per dygn och de är vackra att se på, så de är min favorit.


Men till nästa år skall det bli fladdermusholkar också!
Och lite svalholkar, skall bli kul att se vad de gillar dem

Fladdermössen är ju inte vackra att se på, men de är ganska så häftiga att kika på i skymningen då de flyger ganska så vilt med extremt tvära svängar.


Gällande myggkapaciteten så är dom duktiga på att käka:
"Alla fladdermöss i Norden äter insekter och under en natt kan en vuxen fladdermus sätta i sig 6000 myggor. Enligt Marie Nedinge är det dubbelt så mycket som en svala kan äta på en dag.
Fladdermössen fångar också de myggor som flyger nära marken där vi människor ofta vill bli av med dem och inte högt uppe i luften där fåglarna jagar."
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fladdermossen-trivs-vid-vattnet/
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Krilleman, har du fått några hyresgäster än?
Men hallå, dom kom ju upp idag! :D

Rapport om beboligheten kommer så fort jag har info!
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Glöm inte lägga dit några adressändringslappar så går det kanske fortare. ;)
 
Satte upp en holk söder om Umeå, inte nån som sett en fladdermus där på flera generationer men om de flyger förbi så finns logi...
 
niklasn skrev:
Satte upp en holk söder om Umeå, inte nån som sett en fladdermus där på flera generationer men om de flyger förbi så finns logi...
Vi hade gott om fladdermöss på landstället i Holmsund, dock råkade vi bränna två stycken som gömt sig i öppna spisen. Senare brann iofs hela huset upp, så de fick väl sin hämnd...
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Byggde själv 4 holkar och satte upp förra sommaren.
Då jag har sett väldigt många fladdermöss nere vid sjön så var förhoppningarna stora. Och jag måste säga att det gjorde verkligen skillnad. Både efter någon vecka förra sommaren samt denna sommar.
 
oobum skrev:
Byggde själv 4 holkar och satte upp förra sommaren.
Då jag har sett väldigt många fladdermöss nere vid sjön så var förhoppningarna stora. Och jag måste säga att det gjorde verkligen skillnad. Både efter någon vecka förra sommaren samt denna sommar.
Vad gjorde det för skillnad?
 
miksil skrev:
Fladdermössen är ju inte vackra att se på, men de är ganska så häftiga att kika på i skymningen då de flyger ganska så vilt med extremt tvära svängar.


Gällande myggkapaciteten så är dom duktiga på att käka:
"Alla fladdermöss i Norden äter insekter och under en natt kan en vuxen fladdermus sätta i sig 6000 myggor. Enligt Marie Nedinge är det dubbelt så mycket som en svala kan äta på en dag.
Fladdermössen fångar också de myggor som flyger nära marken där vi människor ofta vill bli av med dem och inte högt uppe i luften där fåglarna jagar."
[länk]
Detta är intressant!
Hur tar man reda på hur många en mygg en fladdermus eller en svala äter?
Slår man ihjäl den på morgonen och räknar maginnehållet?
För övrigt har jag inga mygg att tala om, utan svalorna fångar flugor, knott, bromsar och blinningar.

Fladdermössen är ju däggdjur och fångar insekter bara åt sig själva.
Medan svalorna fångar åt sina ungar. De flyger till och från sina bon i stort sett varje minut.
De flesta insekterna får nog ungarna.
Som sagt var, hur räknar man?


Men att svalorna inte fångar insekter nära marken är helt fel.
De flyger mycket ofta på 1/2 - 1 meters höjd över min äng och jagar.
För båda arterna gäller säkert att de jagar där insekterna finns.

I en "target rich environment" som Maverick sa i Top Gun :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Så här blev mina, ska kompletteras med lite färg och kanske en remsa papp, tack för inspirationen Krilleman!
ImageUploadedByByggahus.se1375029055.838223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
siamthai och 2 till
  • Laddar…
Hmm, min variant har inget golv... Liknar NRMs, men inget golv på ritningen... Martin Schulte står som ansvarig, kan man hoppas att de slår sig ner i hans hus istället för mitt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.