Hej,
Första två bilderna är från tvättstugan, där är ställdonen för halva huset. (Fungerar som det ska)
Sista två bilderna är ställdon för andra halvan av huset och dess rum, bland annat för stora badrumet. Ställdonen fungerar här också.
Jag har golvvärme i alla rum, fungerar överallt förutom i stora badrummet där det almtid är kallt. Fick det att fungera en gång vid -20 grader och när jag ökade på förskjutningskurvan på centralen. Blev kokhet i övriga rum.
Det som jag undrar över är dem två blåa mätarna som visar l/min. En ligger på 8l/min och den andra på 0l/min.
Ska det vara så? Jag har 1bar i systemet och det värmen fungerar klockrent i alla rum förutom i stora badrummet. Hittar ej varför, givaren är ställd på max i badrummet,dock utan resultat. Övriga givarna i respektive rummet ligger strax över mittenpunkt och dem fungerar fint.
Tacksam för råd.
Första två bilderna är från tvättstugan, där är ställdonen för halva huset. (Fungerar som det ska)
Sista två bilderna är ställdon för andra halvan av huset och dess rum, bland annat för stora badrumet. Ställdonen fungerar här också.
Jag har golvvärme i alla rum, fungerar överallt förutom i stora badrummet där det almtid är kallt. Fick det att fungera en gång vid -20 grader och när jag ökade på förskjutningskurvan på centralen. Blev kokhet i övriga rum.
Det som jag undrar över är dem två blåa mätarna som visar l/min. En ligger på 8l/min och den andra på 0l/min.
Ska det vara så? Jag har 1bar i systemet och det värmen fungerar klockrent i alla rum förutom i stora badrummet. Hittar ej varför, givaren är ställd på max i badrummet,dock utan resultat. Övriga givarna i respektive rummet ligger strax över mittenpunkt och dem fungerar fint.
Tacksam för råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom flödesmätare du har där är summa allt flöde , om du tar bort ställdonet för badet och tittar på piggen där , den ska vara uppe , då ska det bli varmt , sitter den kvar nere så har den fastnat i stängt läge
Knacka på den mejselskaften så den hoppar upp , tryck några gånger ska fjädra upp själv
Knacka på den mejselskaften så den hoppar upp , tryck några gånger ska fjädra upp själv
Hej,
Har redan kollat det, allt fungerar. När jag vrider på på max i badrummet så åket ställdonet upp. (precis som bilden visar, den är öppen till max)
Vrider jag ner termostatet i badrummet till noll så åker även ställdonet ner. Så då fungerar det om jag har uppfattat föregående trådar rätt.
Allt detta har jag kollat för länge sedan, dock ingen värme på golvet. Alla andra rum fungerar likadant och där finns det värme.
Som sagt allt fungerar i hela huset förutom i badrummet.
Nu har jag tagit av ställdonet helt, nu är det öppet förlopp till 100% i badrummet.
Tillopp vattnet är på ca 40grader och retur är på ca 35grader i centralen.
Finns det något mer att testa?
Har redan kollat det, allt fungerar. När jag vrider på på max i badrummet så åket ställdonet upp. (precis som bilden visar, den är öppen till max)
Vrider jag ner termostatet i badrummet till noll så åker även ställdonet ner. Så då fungerar det om jag har uppfattat föregående trådar rätt.
Allt detta har jag kollat för länge sedan, dock ingen värme på golvet. Alla andra rum fungerar likadant och där finns det värme.
Som sagt allt fungerar i hela huset förutom i badrummet.
Nu har jag tagit av ställdonet helt, nu är det öppet förlopp till 100% i badrummet.
Tillopp vattnet är på ca 40grader och retur är på ca 35grader i centralen.
Finns det något mer att testa?
Inget mer att tänka temperaturerna verkar bra du får känna på utgående rör om det blir varmt .
och returen börjar att bli varmare , kan ta ett tag då det är kallvatten i den slingan nu .
Det kan bli varmt men flödet är för litet , under dom röda pluggarna sitter det skruvar för injustering av flödet , skruvas dom uppåt ökar flödet och neråt så minskar det .
Försök att få en diff ( Delta T ) på ca 4C på in och ut så är du sanningen närmast
och returen börjar att bli varmare , kan ta ett tag då det är kallvatten i den slingan nu .
Det kan bli varmt men flödet är för litet , under dom röda pluggarna sitter det skruvar för injustering av flödet , skruvas dom uppåt ökar flödet och neråt så minskar det .
Försök att få en diff ( Delta T ) på ca 4C på in och ut så är du sanningen närmast
Förstod inte riktigt det sista. Hur stort ska flödet vara?
Tittade på skruvarna också, och helt klart är skruven till badrummet mest åtdragen. Vad ska jag sikta på för flöde, finns det något generellt?
Ska jag upp på 4-6l eller?
Tittade på skruvarna också, och helt klart är skruven till badrummet mest åtdragen. Vad ska jag sikta på för flöde, finns det något generellt?
Ska jag upp på 4-6l eller?
Redigerat:
Flödesmätarna är för totalt flöde på all GV , dom kan visa lite hipp som happ , fastna i lägen o.s.v , skruva upp den för badet lite ( den slingan kanske är kortare än dom andra och ska ha mindre fart på vattnet ) så blir det lite mer vatten ( flöd ) till den , skillnaden på temperaturen mellan utgående och returen ca 4C , ( detta är en tumregel bara , men brukar fungera bra ) sen det med hur mycket vatten det går igenom slingan , bry dig inte nu
När du ändra på skruven så kan det ta upp till ett halvt dygn innan du märker det på golvet ,
du får vänta efter varje justering
När du ändra på skruven så kan det ta upp till ett halvt dygn innan du märker det på golvet ,
du får vänta efter varje justering
Höj flödet rejält i badrummet. Då du har fjärrvärme så kvittar det om du har högt flöde. Deltat behöver du inte bry dig så mycket om på den slingan.
Det ska jag göra!
Som sagt, skruven till badrummet var rejält nerskruvad. De andra låg på ca 1:a gängan och badrummets låg på ca 5-6:e gängan sett uppifrån.
Tror nog att där i ligger lösningen, för GV i övrigt fungerar felfritt i hela huset.
Som sagt, skruven till badrummet var rejält nerskruvad. De andra låg på ca 1:a gängan och badrummets låg på ca 5-6:e gängan sett uppifrån.
Tror nog att där i ligger lösningen, för GV i övrigt fungerar felfritt i hela huset.
En sak till , är den reglering du har till GV spärrad för att inte det ska gå mer än max +45C till GV , du har ingen s.k. begränsare vid fördelarna , då ska det var en s,k pusch där , men det har du inte , så det måste ställas in på din reglercentral
Du har FJV ( FJV kan leverera +90C ) och då kan det bli bra varmt till GV
Du har FJV ( FJV kan leverera +90C ) och då kan det bli bra varmt till GV
Tror ej att jag var det. Förra året ”eldade” jag på ordentligt från centralen och var tilloppsvattnet uppe och nosade på 60grader.
Vi höll på och koka i huset när vi vaknade på morgonen. Det var först då jag fick igång värmen i badrummet.
Känner att jag ej vill upp i de graderna i huset för att få ett golv i badrummet att bli varmt.
Vi höll på och koka i huset när vi vaknade på morgonen. Det var först då jag fick igång värmen i badrummet.
Känner att jag ej vill upp i de graderna i huset för att få ett golv i badrummet att bli varmt.