Byggahus.se
Hej! Jag bor i Jämtlandsfjällen, zon 8. Drömmer om en trädgård, men överallt där man vill sätta spaden kommer det ivägen för snöröjningen. Nu tänker jag ända återta lite av markytan... ;) Vill gärna ha några träd/höga buskar och lättskötta perenner som inte kräver så mycket men ändå är en färgklick. Vad kan vara lämpligt att satsa på. Ganska öppen yta och västanvinden och nordvästen kan ligga på ibland.

Är det hopplöst kört för mig???
 
Den boken har jag, intressant läsning. Tycker att det känns svårt att skärma av, gården är en öppen plats, icke kuperad och skärmar skulle nog snart blåsa omkull. Fjällvindarna kan vara starka. Bor alltså inte fjällnära utan verkligen på fjället eller vid dess fot kanske man kunde säga. Marken tittar fram i slutet av maj så växtperioden är rätt kort. Kanske får satsa på lågväxande arter. Kör mest rosenrot och kaukasisk fetblad nu.
 
Ja, då är nog vindarna ett större problem för dig än klimatet i övrigt.
Utanför min erfarenhet att ha direkta råd.
Men du borde kunna hitta något som funkar även om du kanske får några misslyckanden som erfarenheter på vägen. (Det får man på andra platser också)

Frossa i perenner. Inte dyrt att testa om du köper frö. Kanske börja med lågväxande och säkert för att komma igång men ta någon ny chansning och prova gränserna varje år.
Skippa stammar och grenar som blir ohjälpligt fula om det knäcks. Hellre någon buske av typen som kommer med nya skott från basen och som blommar på årsskott.
Tänk på växtens form att den är robust, inte gänglig och vek. Eller som gräs att det lägger sig utan att ta skada. Jämför med vilka av lokala naturens egna växter som klarar liknande öppet läge?

Kreativitet och lite envishet. Du kommer att få till något. Lycka till!
 
Du kan skapa skyddade lägen med hjälp av torvblock och stora stenar. De blåser inte bort så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.