540 läst ·
15 svar
540 läst
15 svar
Fiskar
Sida 1 av 2
Hej. Vi tillträder snart ett tvåfamiljshus. I den ena lägenheten ska vår dotter bo med sin familj. De har flera yngre barn.
I trädgården finns en fantastisk damm med ett hundratal guldfiskar i.
Vi är rädda för säkerheten.
Där vi bor nu är har vi gjort en trädgård fylld av olika bär, tomten har vi hängnat in så barnbarn kan springa "fritt".
Vill inte göra en "förbjuden" del i trädgården genom att sätta staket. Vår trädgård ska vara en plats med olika trädgårdsrum som uppmuntrar till lek.
Vi funderar på att tömma dammen med dränkpump. Men vad gör vi av fiskarna?
Jag klarar knappt av att ta livet av en spindel.
I trädgården finns en fantastisk damm med ett hundratal guldfiskar i.
Vi är rädda för säkerheten.
Där vi bor nu är har vi gjort en trädgård fylld av olika bär, tomten har vi hängnat in så barnbarn kan springa "fritt".
Vill inte göra en "förbjuden" del i trädgården genom att sätta staket. Vår trädgård ska vara en plats med olika trädgårdsrum som uppmuntrar till lek.
Vi funderar på att tömma dammen med dränkpump. Men vad gör vi av fiskarna?
Jag klarar knappt av att ta livet av en spindel.
kan detta vara ett alternativ https://www.lantkompaniet.se/staeng...cm-15-stolpar-groen-utan-el-voss-farming.htmlK kanelen2 skrev:Hej. Vi tillträder snart ett tvåfamiljshus. I den ena lägenheten ska vår dotter bo med sin familj. De har flera yngre barn.
I trädgården finns en fantastisk damm med ett hundratal guldfiskar i.
Vi är rädda för säkerheten.
Där vi bor nu är har vi gjort en trädgård fylld av olika bär, tomten har vi hängnat in så barnbarn kan springa "fritt".
Vill inte göra en "förbjuden" del i trädgården genom att sätta staket. Vår trädgård ska vara en plats med olika trädgårdsrum som uppmuntrar till lek.
Vi funderar på att tömma dammen med dränkpump. Men vad gör vi av fiskarna?
Jag klarar knappt av att ta livet av en spindel.
hyfsat diskret
Har du pratat med din dotter om vad de säger? Jag hade inte tvekat i att ha kvar dammen vad det gäller mina barn. Vi barnsäkrade vår trapp fram till att vi insåg att min systers dotter som är två dagar äldre än vår son kunde krypa upp och ner för deras trapp helt själv utan minsta bekymmer medans vår son typ var rädd för trappen o ville ha hjälp. Det blev bort med barnsäkringar efter det och så fick de lära sig hur man gör istället.
Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
Lita inte på barn och vatten. Krävs oerhört litet vattendjup för att de skall kunna drunkna.T TypRätt skrev:Har du pratat med din dotter om vad de säger? Jag hade inte tvekat i att ha kvar dammen vad det gäller mina barn. Vi barnsäkrade vår trapp fram till att vi insåg att min systers dotter som är två dagar äldre än vår son kunde krypa upp och ner för deras trapp helt själv utan minsta bekymmer medans vår son typ var rädd för trappen o ville ha hjälp. Det blev bort med barnsäkringar efter det och så vick det lära sig hur man gör istället.
Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
Absolut men vi har öppen tomt ut mot vägar, balkong barn kan klättra upp på räcket på, en trappa inne som är mer som en stege. Trädkoja med stege upp till taket som är högre än boningshuset, rep mellan kojan o ett träd. Sparkcyklar, skateboards, studsmatta mm finns gott om saker att slå ihjäl sig på. Du kan ju dra till med en gissning vad som lett till flest sjukhusbesök. Min äldsta son fick hämta lillebror på förskolan från att storebror gick i 2an så får de gå hem själva, jag litar till deras omdöme. Men som sagt omdöme är ju bara bra när det går lugnt till och man hinner tänka igenom saker. Kommer man farande på en trampbil är det kanske inte frågan om att man vill åka mot dammen. Där av krav på att det måste finnas marginaler.Norrlandet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Här är en broschyr från Barnsäkerhetsrådet (MSB) just om barn och damm/pool: https://www.gastrikeraddningstjanst...material/barnsaker-pool-och-tradgardsdamm.pdf
När det gäller mindre dammar så finns det särskilda nät/galler som läggs just under vattenytan.
Se även här: https://www.cfgroup.se/gor-din-trad...och-atgarder-for-en-barnvanlig-tradgardsdamm/
Fiskarna kommer förstås att dö utan en damm att leva i.
När det gäller mindre dammar så finns det särskilda nät/galler som läggs just under vattenytan.
Se även här: https://www.cfgroup.se/gor-din-trad...och-atgarder-for-en-barnvanlig-tradgardsdamm/
Fiskarna kommer förstås att dö utan en damm att leva i.
Ja vi har diskuterat dammen med dottern och hennes man. Några av barnen skulle säkert vara försiktiga men en olycka händer snabbt.T TypRätt skrev:Har du pratat med din dotter om vad de säger? Jag hade inte tvekat i att ha kvar dammen vad det gäller mina barn. Vi barnsäkrade vår trapp fram till att vi insåg att min systers dotter som är två dagar äldre än vår son kunde krypa upp och ner för deras trapp helt själv utan minsta bekymmer medans vår son typ var rädd för trappen o ville ha hjälp. Det blev bort med barnsäkringar efter det och så fick de lära sig hur man gör istället.
Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
Självklart är små barn inte själva utomhus men se kan springa åt varsitt håll.
På min studenttid gjordes ett spex av ”föreningen fina fisken” där man svalde en guldfisk med en klunk vodka. Tyvärr tror jag inte medlemmarna är aktiva längre. Dessutom skulle de nog inte gå att ha i möblerade rum efter 100 fiskar.K kanelen2 skrev:
En släkting fick några getter i födelsedagspresent men visste inte vad han skulle göra av dem framåt hösten. Han kom på att kommunen hade getter i stadsparken och släppte ut dem där en mörk natt. Parkskötarnas förvåning undrar jag fortfarande över.
Kanske finns det någon annan damm du kan donera fisken till?
Det finns ett överskott av guldfiskar bland ägare av trädgårdsdammar, fiskarna förökar sig kraftigt. Finns inget ekonomiskt värde och ingen efterfrågan av dammens innevånare så de måste nog avlivas. Släpp inte ut dem i våra vattendrag vilket händer ibland när ägarna tröttnat på sina dammar och inte klarar av att ta konsekvensen av beslutet.