Hej. Vi tillträder snart ett tvåfamiljshus. I den ena lägenheten ska vår dotter bo med sin familj. De har flera yngre barn.
I trädgården finns en fantastisk damm med ett hundratal guldfiskar i.
Vi är rädda för säkerheten.
Där vi bor nu är har vi gjort en trädgård fylld av olika bär, tomten har vi hängnat in så barnbarn kan springa "fritt".
Vill inte göra en "förbjuden" del i trädgården genom att sätta staket. Vår trädgård ska vara en plats med olika trädgårdsrum som uppmuntrar till lek.
Vi funderar på att tömma dammen med dränkpump. Men vad gör vi av fiskarna?
Jag klarar knappt av att ta livet av en spindel.
 
Norrlandet
K kanelen2 skrev:
Hej. Vi tillträder snart ett tvåfamiljshus. I den ena lägenheten ska vår dotter bo med sin familj. De har flera yngre barn.
I trädgården finns en fantastisk damm med ett hundratal guldfiskar i.
Vi är rädda för säkerheten.
Där vi bor nu är har vi gjort en trädgård fylld av olika bär, tomten har vi hängnat in så barnbarn kan springa "fritt".
Vill inte göra en "förbjuden" del i trädgården genom att sätta staket. Vår trädgård ska vara en plats med olika trädgårdsrum som uppmuntrar till lek.
Vi funderar på att tömma dammen med dränkpump. Men vad gör vi av fiskarna?
Jag klarar knappt av att ta livet av en spindel.
kan detta vara ett alternativ https://www.lantkompaniet.se/staeng...cm-15-stolpar-groen-utan-el-voss-farming.html

hyfsat diskret
 
Har du pratat med din dotter om vad de säger? Jag hade inte tvekat i att ha kvar dammen vad det gäller mina barn. Vi barnsäkrade vår trapp fram till att vi insåg att min systers dotter som är två dagar äldre än vår son kunde krypa upp och ner för deras trapp helt själv utan minsta bekymmer medans vår son typ var rädd för trappen o ville ha hjälp. Det blev bort med barnsäkringar efter det och så fick de lära sig hur man gör istället.

Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Norrlandet
T TypRätt skrev:
Har du pratat med din dotter om vad de säger? Jag hade inte tvekat i att ha kvar dammen vad det gäller mina barn. Vi barnsäkrade vår trapp fram till att vi insåg att min systers dotter som är två dagar äldre än vår son kunde krypa upp och ner för deras trapp helt själv utan minsta bekymmer medans vår son typ var rädd för trappen o ville ha hjälp. Det blev bort med barnsäkringar efter det och så vick det lära sig hur man gör istället.

Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
Lita inte på barn och vatten. Krävs oerhört litet vattendjup för att de skall kunna drunkna.
 
  • Gilla
Vrana och 2 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Lita inte på barn och vatten. Krävs oerhört litet vattendjup för att de skall kunna drunkna.
Absolut men vi har öppen tomt ut mot vägar, balkong barn kan klättra upp på räcket på, en trappa inne som är mer som en stege. Trädkoja med stege upp till taket som är högre än boningshuset, rep mellan kojan o ett träd. Sparkcyklar, skateboards, studsmatta mm finns gott om saker att slå ihjäl sig på. Du kan ju dra till med en gissning vad som lett till flest sjukhusbesök. Min äldsta son fick hämta lillebror på förskolan från att storebror gick i 2an så får de gå hem själva, jag litar till deras omdöme. Men som sagt omdöme är ju bara bra när det går lugnt till och man hinner tänka igenom saker. Kommer man farande på en trampbil är det kanske inte frågan om att man vill åka mot dammen. Där av krav på att det måste finnas marginaler.
 
BirgitS
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Fiskarna kanske kan försvinna mha blocket, facebook marketplace eller liknande.

Ska de bara bort snabbt är ju *bortskänkes* ett bra alternativ.
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Lita inte på barn och vatten. Krävs oerhört litet vattendjup för att de skall kunna drunkna.
Ja inte kan vi lägga ansvar på att barnet själv kan avgöra sin förmåga och vad som är farligt
 
  • Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har du pratat med din dotter om vad de säger? Jag hade inte tvekat i att ha kvar dammen vad det gäller mina barn. Vi barnsäkrade vår trapp fram till att vi insåg att min systers dotter som är två dagar äldre än vår son kunde krypa upp och ner för deras trapp helt själv utan minsta bekymmer medans vår son typ var rädd för trappen o ville ha hjälp. Det blev bort med barnsäkringar efter det och så fick de lära sig hur man gör istället.

Ingen av barnen skulle gjort något galet nära vattnet men det är klart blir det direkt så djupt att de inte bottnar hade jag ju inte lämnat de ensamma ute när de var två år men det gjorde jag nog inte även utan damm. Våra barn är lydsamma och hade inte gått nära dammen själva men det får ju inte vara så att råkar man tappa styrningen på trampbilen så lutar gräsmattan ner mot dammen, det måste ju finnas marginaler för fel.
Men som sagt kolla vad er dotter tycker i frågan.
Ja vi har diskuterat dammen med dottern och hennes man. Några av barnen skulle säkert vara försiktiga men en olycka händer snabbt.
Självklart är små barn inte själva utomhus men se kan springa åt varsitt håll.
 
Ingen här som är sugen på guldfiskar? De simmar i Örebro.
 
Norrlandet
K kanelen2 skrev:
Ja inte kan vi lägga ansvar på att barnet själv kan avgöra sin förmåga och vad som är farligt
Snyggt. Jag tänkte fel. Läste snabbt och trodde att du och typrätt var samma!
 
K kanelen2 skrev:
Ingen här som är sugen på guldfiskar? De simmar i Örebro.
På min studenttid gjordes ett spex av ”föreningen fina fisken” där man svalde en guldfisk med en klunk vodka. Tyvärr tror jag inte medlemmarna är aktiva längre. Dessutom skulle de nog inte gå att ha i möblerade rum efter 100 fiskar.

En släkting fick några getter i födelsedagspresent men visste inte vad han skulle göra av dem framåt hösten. Han kom på att kommunen hade getter i stadsparken och släppte ut dem där en mörk natt. Parkskötarnas förvåning undrar jag fortfarande över.

Kanske finns det någon annan damm du kan donera fisken till?
 
  • Gilla
kanelen2
  • Laddar…
Om det är Koi karpar bör de vara ganska eftertraktade. De som säljs i djuraffärer kan kosta flera hundralppar. Dessutom kan de leva ganska många år, upp mot 40 år.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Om det är Koi karpar bör de vara ganska eftertraktade. De som säljs i djuraffärer kan kosta flera hundralppar. Dessutom kan de leva ganska många år, upp mot 40 år.
Det är guldfiskar.
 
Det finns ett överskott av guldfiskar bland ägare av trädgårdsdammar, fiskarna förökar sig kraftigt. Finns inget ekonomiskt värde och ingen efterfrågan av dammens innevånare så de måste nog avlivas. Släpp inte ut dem i våra vattendrag vilket händer ibland när ägarna tröttnat på sina dammar och inte klarar av att ta konsekvensen av beslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.