Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det mesta är en sammanblandning av begrepp och hur man lite slarvigt uttrycker sig till vardags.

Garanti är något som en säljare (säljare av vara eller tjänst) erbjuder köparen. Den kan vara utformad precis hur som helst, den kan vara 1 månad eller 50 år, den kan täcka allt, eller nästan inget, den gäller bara köparen, inte nästa ägare (om det inte stipuleras att den övergår vid ägarbyte). Garantin ges till köparen och har garantivillkor som beskriver vad den gäller för.

Reklamationsrätt finns i lagen, den är tre år lång. Den ger köparen rätt att få sk ursprungliga fel kostnadsfritt lagade. Villkoren finns i lagen. Säljaren måste bevisa att det inte var ett ursprungligt fel (utan skada, onormalt slitage etc) under de första 6 månaderna. Efter denna tid är det köparen som ska bevisa att det var ett ursprungligt fel.
Köparen måste tillse att säljaren får produkten till sig (dvs skicka tillbaka eller gå tillbaka till affären).

Garanti kan aldrig försämra något som finns i konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen eller försämra den lagliga reklamationsrätten. I sådana fall (dåliga garantivillkor) så träder lagarna in istället.

Sen har vi reklamationsrätten vid tjänst. Och här blir det något lite knepigare, för beroende på vad som utförts, och på vad, så kan det bli entreprenads"garanti", som kan bli 10 år lång.



Men sen vad som nu gäller den riktiga betydelsen av orden, så används ju ordet garanti otroligt slarvigt i allmänhet, när man egentligen menar reklamationsrätt eller något annat.
Man får väl själv försöka avgöra hur mycket språkpolis man vill vara.
Själv fattar jag nog för det mesta när folk säger/skriver "garanti" men menar den lagstadgade reklamationsrätten, så jag ordar sällan något över när det används fel term.
Gällande reklamationsrätten, när jag kikar i KKL tolkar jag det som att man har rätt till ersättning för exempelvis arbete och liknande ifall man behöver byta något.
Titta på paragraf 22.
Paragraf 31 är också intressant.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande reklamationsrätten, när jag kikar i KKL tolkar jag det som att man har rätt till ersättning för exempelvis arbete och liknande ifall man behöver byta något.
Titta på paragraf 22.
Paragraf 31 är också intressant.
Hur hanteras följdskador?
 
När det gäller reklamationer i VVS09 så gäller det endast felande produkt, ej några som helst kringkostnader mm. Den delen är det upp till grossisten att avtala om med "sin kund".
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande reklamationsrätten, när jag kikar i KKL tolkar jag det som att man har rätt till ersättning för exempelvis arbete och liknande ifall man behöver byta något.
Titta på paragraf 22.
Det tolkar jag inte in från KKL.
Jag väljer mina ord från lagen.nu
"Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara."

Vid fel på varan så ska konsumenten i första hand få en felfri vara, genom omleverans eller reparation. Och har man köpt den i butik så är nog omleverans att se det som att man får en ersättningsvara i samma butik.
Är den levererad till mig, så kan jag få en ny levererad.
Men ev montage/demontage får jag nog stå för själv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tolkar jag inte in från KKL.
Jag väljer mina ord från lagen.nu
"Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara."

Vid fel på varan så ska konsumenten i första hand få en felfri vara, genom omleverans eller reparation. Och har man köpt den i butik så är nog omleverans att se det som att man får en ersättningsvara i samma butik.
Är den levererad till mig, så kan jag få en ny levererad.
Men ev montage/demontage får jag nog stå för själv.
Jag trodde också det var som så först.
Men kika på följande bitar.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig [...]
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen [...]
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
För att göra tråden lite trevligare kan du sluta med personliga påhopp och tänka till lite innan du skriver, kommer mitt inlägg att tillföra någonting? Annars låt bli. Tack!

Jag är en av få personer i tråden som inte bara har läst konsumenttjänstlagen utav även förstått den. Därför är jag förundrad när alla hantverkare hänvisar till denna berömma garanti.
Det finns enligt lag ingen som helst garanti på varken jobb eller material om inte hantverkaren skriftligen erbjuder det.

Jag ska ge några exempel.
• Om en röris installerar en ny blandare åt dig, och 5 år senare så börjar den läcka p.g.a. en dålig packning i blandaren. Röris har inget som helst ansvar för kostnaden för att byta den packningen.
Att blandaren läcker beror inte på att tjänsten är felaktigt utförd.

Om rörmokaren i samband med beställning skriftligen ger dig 10 års garanti på att blandaren ska fungera, då kommer han däremot få byta packningen utan kostnad.

• Rörisen installerar inbyggda rör i din badrumsvägg, de visar sig inte vara rostfria. 8 år senare upptäcker du fuktskador på väggen och en vattenläcka är konstaterad.
Då finns det ett stycke under 17 § som lyder "Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades."


Så åter igen, garanti är något som vem som helst kan ge, oftast kommer det direkt från tillverkaren av produkten, men en återförsäljare eller hantverkare kan också ge garanti även om det är ovanligt.

En garanti är tidsstyrd och innebär typ om någonting går sönder så kommer vi reparera eller byta ut produkten utan kostnad. Ofta följs ordet garanti av ordet begränsad där vissa villkor framgår, t.ex. att vi inte ersätter din nya TV om anledningen att den går sönder är för att den ramlat ned i golvet från väggfästet. Dvs avsiktlig eller oavsiktlig skada. Den senare är ofta ett försäkringsärende.

Och med det sagt är det viktigt att du har en bra hemförsäkring, för det är nog därifrån du får ersättning om något går fel om jobbet trots allt är fackmannamässigt utfört.
K Krillehus skrev:
För att göra tråden lite trevligare kan du sluta med personliga påhopp och tänka till lite innan du skriver, kommer mitt inlägg att tillföra någonting? Annars låt bli. Tack!

Jag är en av få personer i tråden som inte bara har läst konsumenttjänstlagen utav även förstått den. Därför är jag förundrad när alla hantverkare hänvisar till denna berömma garanti.
Det finns enligt lag ingen som helst garanti på varken jobb eller material om inte hantverkaren skriftligen erbjuder det.

Jag ska ge några exempel.
• Om en röris installerar en ny blandare åt dig, och 5 år senare så börjar den läcka p.g.a. en dålig packning i blandaren. Röris har inget som helst ansvar för kostnaden för att byta den packningen.
Att blandaren läcker beror inte på att tjänsten är felaktigt utförd.

Om rörmokaren i samband med beställning skriftligen ger dig 10 års garanti på att blandaren ska fungera, då kommer han däremot få byta packningen utan kostnad.

• Rörisen installerar inbyggda rör i din badrumsvägg, de visar sig inte vara rostfria. 8 år senare upptäcker du fuktskador på väggen och en vattenläcka är konstaterad.
Då finns det ett stycke under 17 § som lyder "Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades."


Så åter igen, garanti är något som vem som helst kan ge, oftast kommer det direkt från tillverkaren av produkten, men en återförsäljare eller hantverkare kan också ge garanti även om det är ovanligt.

En garanti är tidsstyrd och innebär typ om någonting går sönder så kommer vi reparera eller byta ut produkten utan kostnad. Ofta följs ordet garanti av ordet begränsad där vissa villkor framgår, t.ex. att vi inte ersätter din nya TV om anledningen att den går sönder är för att den ramlat ned i golvet från väggfästet. Dvs avsiktlig eller oavsiktlig skada. Den senare är ofta ett försäkringsärende.

Och med det sagt är det viktigt att du har en bra hemförsäkring, för det är nog därifrån du får ersättning om något går fel om jobbet trots allt är fackmannamässigt utfört.
”För att göra tråden lite trevligare kan du sluta med personliga påhopp och tänka till lite innan du skriver, kommer mitt inlägg att tillföra någonting? Annars låt bli. Tack!”

Tål du du inte kritik eller vad är det frågan om? Jag bad dig att läsa på lite för du verkar så sjukt säker på det mesta du skriver så osäkerheten lyser igenom.

Jag håller inte med om att det är ett personligt påhopp. Snarare en passning och rekommendation till dig i ett forum där debatten än så länge är fri.

Nu har jag även läst det som du skrev under. Rekommendationen till dig blir igen. Läs på lite till. Läs gärna flera inlägg från andra personer som ligger mellan detta inlägg och ditt senaste inlägg till mig.
Där är flera inlägg där som förklarar vad det verkligen är som gäller.

Slutordet till dig blir. Det kommer inte bli samma sak för dig som konsument om det blir något fel, ifall du köper blandaren själv på Bauhaus och låter en rörmokare utföra installationen än ifall du låter rörmokaren köpa blandaren och utföra installationen.
Pratar vi om en inbyggd produkt. Tex. En fixtur till en vägghängd wc blir skillnaden ännu större för dig som konsument.
Varför det är såhär kommer du förstå ifall du läser på lite till.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]
31e paragrafen ;)
Så läcker (vad det nu var, mugg eller blandare) och förstör hela badrummet så får rörisen bekosta ett nytt badrum. Men är det sålt på bauhaus så borde man, om man kan visa att komponenten felade, kunna få pengarna av dem?

För mig jag läst om nån som handlat på biltema och fått följdskador där biltema vägrade betala, men jag tror de tillslut fick krypa till korset och betala mer än delen.

Iallafall känns det mycket bökigare för konsumenten, och helt klart värt en hel del pengar att som kund slippa.

Mycket värt att notera att vid nybygge så tror många konsumenter att de köper en totalenreprenad men när sen något problem uppstår så pekar hustillverkaren på entreprenören och entreprenören på konstruktionen eller materialet. För konsumenten som "tror" att hustillverkaren är ansvarig för allt så blir det nog jäkligt rörigt att reda ut vem han egentligen ska hålla ansvarig... När konsumenten kanske inte ens sett problemet med egna ögon.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tolkar jag inte in från KKL.
men ev montage/demontage får jag nog stå för själv.[/QUOTE]

Vad gör IKEA för att åtgärda problemet? IKEA undersöker produkten och avgör om problemet omfattas av garantin. Om IKEA anser att produkten omfattas av garantin betalar IKEA för reparation, reservdelar, arbete och eventuella personalresor, förutsatt att produkten går att reparera utan särskilda kostnader för IKEA. IKEA åtgärdar endast fel och reklamationer så länge varan finns kvar i Sverige. Reparationer som inte har godkänts av IKEA eller någon behörig servicepartner ersätts inte. Utbytta delar tillfaller IKEA. Om produkten inte längre säljs av IKEA, erbjuder IKEA en lämplig ersättningsprodukt. Det är IKEA som avgör vad som är en lämplig ersättningsprodukt.
 
J JohanLun skrev:
Så läcker (vad det nu var, mugg eller blandare) och förstör hela badrummet så får rörisen bekosta ett nytt badrum. Men är det sålt på bauhaus så borde man, om man kan visa att komponenten felade, kunna få pengarna av dem?

För mig jag läst om nån som handlat på biltema och fått följdskador där biltema vägrade betala, men jag tror de tillslut fick krypa till korset och betala mer än delen.

Iallafall känns det mycket bökigare för konsumenten, och helt klart värt en hel del pengar att som kund slippa.

Mycket värt att notera att vid nybygge så tror många konsumenter att de köper en totalenreprenad men när sen något problem uppstår så pekar hustillverkaren på entreprenören och entreprenören på konstruktionen eller materialet. För konsumenten som "tror" att hustillverkaren är ansvarig för allt så blir det nog jäkligt rörigt att reda ut vem han egentligen ska hålla ansvarig... När konsumenten kanske inte ens sett problemet med egna ögon.
Bra att du tar upp just nybygge. Här är det lite mer komplicerat och ingenting jag personligt pysslat med. Men i grunden borde det bli lika allt annat beroende på vilken entreprenadsform du valt när du köpte huset.

Te= Du vänder dig till en part när något blir fel. Det tryggaste och antagligen bästa sättet att köpa ett nytt hus.
Har ”hört” att detta är ca 10 % dyrare än:

Generalentreprenad: Ett kontrakt med hustillverkaren som levererar huset och övrigt du beställt.
Ett kontrakt med 1 Entreprenör som bygger huset och håller i alla övriga yrkesgrupper. Men du har en stor poäng här. Hustillverkaren levererar en blandare som Entreprenörens rörmokare monterar. Något blir fel och risken borde finnas att hustillverkaren och entreprenören skyller på varandra? Kanske någon som köpt hus och fått problem kan svara?

Delad entreprenad: Du tecknar avtal med hustillverkaren, byggaren, elektrikern o.s.v. känns spontant som ett dåligt alternativ som konsument. (Vem har tappat skruvdragaren på nya parkett golvet?)
 
J JohanLun skrev:
Så läcker (vad det nu var, mugg eller blandare) och förstör hela badrummet så får rörisen bekosta ett nytt badrum. Men är det sålt på bauhaus så borde man, om man kan visa att komponenten felade, kunna få pengarna av dem?

För mig jag läst om nån som handlat på biltema och fått följdskador där biltema vägrade betala, men jag tror de tillslut fick krypa till korset och betala mer än delen.

Iallafall känns det mycket bökigare för konsumenten, och helt klart värt en hel del pengar att som kund slippa.

Mycket värt att notera att vid nybygge så tror många konsumenter att de köper en totalenreprenad men när sen något problem uppstår så pekar hustillverkaren på entreprenören och entreprenören på konstruktionen eller materialet. För konsumenten som "tror" att hustillverkaren är ansvarig för allt så blir det nog jäkligt rörigt att reda ut vem han egentligen ska hålla ansvarig... När konsumenten kanske inte ens sett problemet med egna ögon.
Så tolkar jag det också.
Jag tror inte de flesta är medvetna om det, varken konsumenter eller näringsidkare.
En vän la ett Kährs golv själv, om jag inte missminner mig blev det stavsläpp, kährs skickade egna golvläggare som bytte de felande bitarna och vaxade om den biten utan synbar skillnad. Goodwill eller bara ansvar enligt KKL? :thinking:

Men ja, fördelen med att köpa allt genom hantverkaren är som du skriver att man har en part att vända sig mot.
 
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Pratar vi om en inbyggd produkt. Tex. En fixtur till en vägghängd wc blir skillnaden ännu större för dig som konsument.
Kan hålla med. TS är en aning verbalt kräsmagad. Kommer man med tvärsäkra uttalanden själv, men inte tollererar mothugg. Ja, då ligger man pyrt till.

Så Krille. Hur ofta går fixturer eller blandare av känt fabrikat egentligen sönder. Själv har jag aldrig stött på en trasig blandare och än mindre en dito järnställning (fixtur)?
Likaså är rör och delar av god kvalit närmast oförstörbara. Ev. undantaget presskopplingar, där jag saknar erfarenhet.

Ang. påslag på priset. Nyss var jag på den lokala Comfortbutiken för att köpa en vakuumventil till avloppet, som nu efter 25år börjar bli lite otät. På Rinkaby kostar den 279 kr. men på Comfort, nästan 800 kr. 2,5ggr så mycket för exakt samma vara. Det blev inget köp, utan ett högt -VA. NÄSTAN ÅTTAHUNDRA!?!? då får det vara.

https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapte/

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan hålla med. TS är en aning verbalt kräsmagad. Kommer man med tvärsäkra uttalanden själv, men inte tollererar mothugg. Ja, då ligger man pyrt till.

Så Krille. Hur ofta går fixturer eller blandare av känt fabrikat egentligen sönder. Själv har jag aldrig stött på en trasig blandare och än mindre en dito järnställning (fixtur)?
Likaså är rör och delar av god kvalit närmast oförstörbara. Ev. undantaget presskopplingar, där jag saknar erfarenhet.

Ang. påslag på priset. Nyss var jag på den lokala Comfortbutiken för att köpa en vakuumventil till avloppet, som nu efter 25år börjar bli lite otät. På Rinkaby rostar den 279 kr. men på Comfort, nästan 800 kr. 2,5ggr så mycket för exakt samma vara. Det blev inget köp, utan ett högt -VA. NÄSTAN ÅTTAHUNDRA!?!? då får det vara.

[länk]

Staffan
Tack för stödet i denna svåra tid. Det värmer.:rofl:

”Så Krille. Hur ofta går fixturer eller blandare av känt fabrikat egentligen sönder. Själv har jag aldrig stött på en trasig blandare och än mindre en dito järnställning (fixtur)?”
Om vi börjar med fixturer har det genom åren varit väldigt mycket problem. Nu har jag inga siffror så får lite svårt att belägga det jag skriver. Formulerar om mig lite. Vi arbetar med bl.a. vattenskador och har gjort så i ca 20 år. En hel del skador härrör från fixturen. Det absolut vanligaste felet har varit otätheter mellan wc stol och avlopp eller spillvatten. Här kan man lätt skylla på rörmokaren men enligt min personliga åsikt hade de tidigare modellerna egentligen ett tillverkningsfel som gjorde att packningen lätt hamnade snett. När man sätter sig på muggstolen så sker en rörelse. Tillslut kan detta leda till läckage. En annan inte helt ovanlig sak har varit att själva vattentanken spricker i någon svetsfog. Här kan jag bara anta att det beror på tillverkningsfel.
Finns såklart ytterligare fel man stött på.
Men tiderna förändras och min upplevelse är att skadorna orsakade av läckande fixturer minskar. Idag har man också ett krav på tätskikt bakom fixturen och ett skvallerrör som talar om när det börjar läcka. Så en anledning kan säkert vara denna att vi inte stöter på det lika ofta längre.

När det gäller dålig blandare så är det nog bäst att låta rörisar i tråden svara. Det jag kan säga är att själva blandaren mycket sällan är orsaken till en vattenskada. OM skadeorsaken är blandaren så har det nästan uteslutande handlat om billiga blandare med lite okänt fabrikat. Men inga regler utan undantag.:rofl: Gustavsberg hade en köksblandare med diskmaskinsavstängning där själva insatsen bakom vredet satt med en spårring. 2 ggr om jag minns rätt så har vi varit på skador där denna spårring lossat. Då sprutar vattnet ut helt okontrollerat med väldigt stora skador som följd. Något som vi verkligen älskar.;)

Vi stoppar där för denna gång även om jag skulle vilja skriva lite om LK:s problemen med olika produkter. Men det går fler tåg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mats-S
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Det finns hundratusentals konsulter i Sverige som lever av att sälja tid. Bara tid och inget material. Jag har varit i den branschen i 15 år.
Timpenningen är faktiskt mindre intressant. Det viktiga är beläggningen. Du får jobba 4-5 timmar för att bekosta en obelagd timme om du skall ta ut din vanliga lön. För konsulter är beläggningen den stora utmaningen. Också viktigt att vara effektiv mellan uppdrag, minska ställtid, minimera transporter och se till att tillföra kundvärden som kunden vill betala så mycket av tiden som möjligt.
Kan bara instämma.
Körde eget som linux/unix sysadmin sista 10 åren i mitt yrkesliv, och på dom uppdragen fanns garanterat inget material att göra vinst på, det var endast timmar som såldes. Och ju längre uppdrag, desto lägre kan man gå ner i timpeng eftersom man då har 100% beläggning i månader/år. Och ju mera kundvård man bidrog med, desto längre tenderade uppdraget att bli :)

Borde väl gälla samma ska för hantverkare, ett komplett villauppdrag bör ju inte rendera samma timpeng som att åka ut och "småfnula" en halv dag hos en privatkund?
Och ägnar man sig åt bra kundvård så har man väl med tiden skaffat sig ett antal "stamkunder" som inte ger massa strul eftersom dom litar på att man gör det man ska till rätt kostnad?
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tack för stödet i denna svåra tid. Det värmer.:rofl:
Jag vill också skicka dig ett litet hurra-rop och en styrkekram.
Efter lite inledande bistert klimat och lite hårda ord från alla möjliga håll så har du sen verkligen börjat skriva nyanserat, fortfarande från hantverkarens perspektiv, men som sagt nyanserat, lärorikt och mer ödmjukt.
Jag hoppas alla läser dina inlägg och begrundar.

Som vanligt finns det inte någon som har all sanning, det finns väl inte ens typ en enda sanning, men så fort man slutar med pajkastning eller svartmålning så kan diskussionen plötsligt bli bra.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.