Vi har byggt ett Finja Stilhus på totalentreprenad . Finja Stilhus är ett koncept som tilltalar många och många hus är byggda både villor, hyreshus och offentliga byggnader.

Redan sommaren 2006 reagerade vi på kraftiga smällar som hördes från väggarna. Smällarna kan beskrivas som ett avskjutet salongsgevär eller ljud från en slägga som slås i väggarna.

Flera ljudmätningar, betongprover och analyser har utförts av experter utan att felet hittats. Smällarnas uppkomst har mätts in i området mellan grund och vägg. Idag 2008-10-07 smäller det ännu mer. När det är som värst är det inte ovanligt med 15-20 smällar per timme. Under snart två år har vi vaknat flera gånger varje natt. Endast de dygn där utomhustemperaturen varit jämn hela dygnet har det varit tyst.

Under hela tiden fortsätter Finja att producera väggar på ”löpande” band och efter intervjuer med ägare till Finja Stilhus visar det sig att vi absolut inte är ensamma om smällproblemet. Hittills känner vi till 125 lägenheter och mellan 5-10 villor. Vi bedömer att mörkertalet är stort.

MED ANLEDNING AV OVAN BESKRIVNA PROBLEM KAN VI INTE REKOMENDERA NÅGON ATT BYGGA ETT FINJA STILHUS.
 
F
Vad mysko. Vad har Finja för förklaring då? Nåt material i väggen med annat värmeutvidgningstal än betong så det blir spänningar i materialet eller nåt sånt???? Hört nåt om liknade fenomen från andra leverantörer med liknade koncept?
 
Redigerat:
Gäller detta den nya väggkonstruktionen Finja tagit fram?
 
Väggarna tillverkades 2006 och är av Combityp.
 
Officiellt säger Finja att de inte vet vad det beror på trots alla mätningar och tester de utfört. Hur det är i verkligheten vet vi inte. Faktum är dock att Finja skriftligen erkänt att de haft problem med kraftiga knäppningar vid flera tillfällen tidigare.

I vårt fall har Finja sagt att de inte tänker göra någonting åt felet och skyller ifrån sig på grunden. Grunden är en Finjagrund . . .
 
Vi har också problem med de här smällarna och har varit i kontakt med Finja. Då höll de på med utredningen av ert hus, kec, och skulle återkomma när den var klar. Har ännu inte hört nåt. Såg dock artikeln i Helsingborgs Dagblad igår. Vi har vant oss ganska mycket vid smällarna och sover utan några större problem. Men igår, när vi pratat så mycket om det, räknade vi smällar när vi gått och lagt oss. Vi kom nog upp i 15-20 smällar på mellan ½-1 timme.

Huset är byggt av samma entreprenör som kec.
 
Det låter ganska störande måste jag säga. Hur högt smäller det? Kan du säga något som är jämförbart?
 
I vårt hus är de värsta smällarna som om man slog med en mindre slägghammare i ett betonggolv.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det låter ganska störande måste jag säga. Hur högt smäller det? Kan du säga något som är jämförbart?
I en annan artikel jag läste, http://sydsvenskan.se/bostad/article432226/Small-i-vaggar-vacker-dem-varje-natt.html, står det en jämförelse som jag tyckte var ganska slående; som om en unge står och slår en bandyklubba i väggen, eller som när man smäller igen ett tungt toalock av trä, som ett skott.
 
Hej Marlene,

Ljudet går att beskriva som:
- Skott från salongsgevär
- Tappa toalocket från högsta punkt
- Slå med slägga i betongväggen
- En is som spricker

Dessutom låter flera av dem som om betongen smulas sönder.

Huset är med andra ord inte beboeligt. Vi är långt ifrån ensamma. Vi känner till ett tiotal villor och fem gånger fler lägenheter.

:(
 
Finja har sedan länge avslutat felsökning och hävdar att problemet inte är deras. Vill du höra mer ring mig på 042-366159

MVH

Kenneth
 
Är det finjas sandwish väggar ni menar?
 
kec skrev:
Smällarna kan beskrivas som ett avskjutet salongsgevär eller ljud från en slägga som slås i väggarna.
Hur har man gått tillväga från Finjas sida för att lokalisera ovan beskrivna ljudknäpp? Mätning med instrument, eller har man förlitat sig på besiktningsmannens hörsel och tyckande?

På vilket sätt skulle grunden kunna bidra till fenomenet? Syftar Finja på glidning mellan väggelement och grunden? Om så sker, kan det mätas. Jag förutsätter att Finja föreslår mätning för att antingen bekräfta eller utesluta källan till problemet, i synnerhet när det finns andra kunder som drabbats av det.

Har ni möjligtvis noterat om det smäller extra ofta efter längre regnoväder, när det blir mjukt i backen? Spinner vidare på Finjas tråd om grundrelaterade orsaker. Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att för klena voter flexar vid föränderliga markförhållanden med glidning av väggelement som resultat.
 
Nu blir jag riktigt orolig.
Är just i slag att skriva på ett kontrakt med Finja eller rättare sagt deras dotterbolag i Katrineholm, KC Betong.
De tillverkar SW - väggar av samma princip.
Kan ni som har problem ange vilken mark ni byggt på?
Lera, Sand (silt), Morän etc?
Vad har ni för takkonstruktion, vanliga takstolar?, Kertobalkar eller limträ?
Vid 2-plan har ni gjutet bjälklag eller det träreglar eller Kertobalkar?

Antingen har ni stora rörelser i träkonstruktion pga av temperatur och/eller fukt som får infästningar att ge efter eller så rör sig marken vid tex kraftigt regn och förorsakar att marken sätter sig.
Hur är väggarna fixerade i plattan? Är de svetsade? I så fall skulle man väl kunna se sprickor i svetsningen?

Husen är ju grymt tunga och en bra grund måste ju vara en förutsättning.

En sandgrund som vi har här, är det bra att bygga på tro för tunga huskonstruktioner?
Det finns dock ett sk silt-skikt (mkt blöt och fin sand i ådror..) kan det påverka?
Mkt packad stenkross låter som en förutsättning?

Tacksam för snabba svar...
Mvh
 
"Bad gay" och "isolde",

Ni har många tekniska frågor. Jag har omfattande dokumentation på de undersökningar som gjorts. En del av era frågor blir säkert besvarade. Jag är på semester men kan lägga upp en länk där ni kan ladda ned den när jag kommer hem i slutet av juli.

Jag rekommenderar er att ta kontakt med Finja för att få deras beskrivning av vad de kommit fram till. Jag avråder starkt att bygga med Finjas Combiväggar. Om sandwichelementen är bättre vet jag inte. Vi har dem i garaget och jag har inte hört smällar därifrån men avråder ända eftersom Finja inte tar sitt ansvar om det inte fungerar.

MVH

Kenneth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.