legul skrev:
Nu har man äntligen börjat lära känna alla prylar, men har någon en länk eller liknande p hur man fixar hålet på enklast sätt för att fästa IKEA gångjärn med Handöverfräsen.
Jag brukar borra för IKEA gångjärn. Hade jag kört med fräs hade jag gjort en mall i mdf och sen kört med kullagerstyrd fräs för 35mm hålet, och borr för de små hålen. alla 3 hålen kan du givetvis göra i samma mall som du sätter fast med en tving på skåpluckan.'

Gör 2 mallar, spegelvända så kan du göra stöd för luckan i både x och y-led och därmed få både avståndet från långsidan och kortsidan i mallen. Men då behöver du som sagt 2 mallar.

Fräs invändiga cirklar med klockan.

Redigerat:
Har köpt ett MFT /3 bord och kan säger att jag är helt nöjd, dvs. värd varenda krona. Hittills bara använd den för att sätta upp paneel i köket , men vad jag tycker om: möjlighet att spänna fast verkstycken utan vara beroende av arbetsbordets kanterna. Justera vinkeln för sänksågen ta kanske en halv-minut, sedan är det bara att kapa/klyva: angenäm med pre-fabricerat MDF.
Att borra skivmaterial: ingen underlägg, men justera efter hålarna i bordet.
I samband med sänksågen: inga flisor på sågade verkstycken, varken på fram- eller baksidan. Världens skillnad om jag jmf. med sticksågen jag gjorde utsparningar med. For me: game- changer.
P.S: kanske en van snickare/ proffs har tricks att göra samma sak på ett vanlig snickarbänk, men för en som har gått
bara halva utbildningen och är bara intresserad amatör: jag är helt-nöjd.Hittills. ;)

Redigerat:
  • Gilla
mait85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.