2 635 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
felsökning nätverk
Sida 1 av 2
Hej
Byggde några lgh för 3-4år sen och nu!? var det tydligen dax att koppla ihop allt.
Naturligtvis utan märkning :S
har alla nätverkskablar i en lgh dragna till en garderob där även ink tele och ett tänkt fastightesnät är inkommande.
Nätverksuttag är monterade och inkopplade i varje rum MEN inte in andra änden (garderoben)
Har håll på i några timmar nu för att koppla in tv via bredbandet men det funkar inte...
Internet och telefon har jag fått igång men det går inte att koppla teliaboxen i garderobsuttaget och koppla in tvboxen i sovummet, med direktkabel från boxen till modemet så funkar det.
Lampan på eth1 tänds inte heller när allt är kopplat, hur kollar man enklast att man har kontakt både i uttagen och att kabeln inte har brott?
Dela en kabel i 2 och tvinna ihop par 1-2 -3-4 5-6 7-8 och ohmmäta på den andra kabeln? vet ju inte riktigt vilken kabel som går till vilket sovrum heller...
Lurar på om inte småkablarna får kontakt i uttagen, där man trycker ner dom...
Har nätverkskabel med flera tunna trådar i varje parkabel, inte en
Tips på vad jag kan göra?
Byggde några lgh för 3-4år sen och nu!? var det tydligen dax att koppla ihop allt.
Naturligtvis utan märkning :S
har alla nätverkskablar i en lgh dragna till en garderob där även ink tele och ett tänkt fastightesnät är inkommande.
Nätverksuttag är monterade och inkopplade i varje rum MEN inte in andra änden (garderoben)
Har håll på i några timmar nu för att koppla in tv via bredbandet men det funkar inte...
Internet och telefon har jag fått igång men det går inte att koppla teliaboxen i garderobsuttaget och koppla in tvboxen i sovummet, med direktkabel från boxen till modemet så funkar det.
Lampan på eth1 tänds inte heller när allt är kopplat, hur kollar man enklast att man har kontakt både i uttagen och att kabeln inte har brott?
Dela en kabel i 2 och tvinna ihop par 1-2 -3-4 5-6 7-8 och ohmmäta på den andra kabeln? vet ju inte riktigt vilken kabel som går till vilket sovrum heller...
Lurar på om inte småkablarna får kontakt i uttagen, där man trycker ner dom...
Har nätverkskabel med flera tunna trådar i varje parkabel, inte en
Tips på vad jag kan göra?
Du kanske skulle investera i en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ationsmateriel/verktyg/natverkstestare-p38327
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ationsmateriel/verktyg/natverkstestare-p38327
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Som Mathias redan sagt, en billig testare är klart snabbast och enklast. Annars så får du klara dig med ett batteri och en voltmeter. Gör två patchkablar (eller klipp av en på mitten) skala upp trådarna, koppla batteri i ena änden och börja mät par för par. Det är ett dj-a meck men det går. Du kan naturligtvis som du är inne på också kortsluta i andra änden istf batteri och resistansmäta.nino skrev:
MEN, du har alltså flertrådig kabel (sk patchkabel) som du kontakterat i uttag för enkeltrådig installationskabel? Alltså vanliga uttag? Aja-baja. Det är inte att rekommendera och leder gärna till glapp och elände. Det kan också fungera bra ett tag för att sedan kajka ur...
Den kabel du i så fall har är avsedd att klämma "han"-kontakter på som man ansluter datorn med vägguttaget (eller kopplar mellan exv. switch och patchpanel). Det kan bli så illa (beroende på) att du får dra ur och börja om... Det är worst-case men bara så att du vet.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Kontaktering i uttag med mjuk patchkabel är, som du nu tyvärr fått erfara, inget vidare. Det bästa och antagligen billigast är egentligen att byta kablaget. Framförallt om du redan har köpt alla uttag.
Men viss nödhjälp finns om det är mycket kabel eller om den inte går att byta ut. Flertrådig kabel är ju avsedd att montera RJ45-hane på. Så om du klämmer på RJ45-kontakter på kabeln och istället byter ut uttaget mot en keystone hona-hona så får du ett uttag.
Exempel på keystone hona-hona för cat 5e:
http://cabletronic.se/Default.aspx?...ortField=ProductNumber&Level=1&ProductID=8292
Men viss nödhjälp finns om det är mycket kabel eller om den inte går att byta ut. Flertrådig kabel är ju avsedd att montera RJ45-hane på. Så om du klämmer på RJ45-kontakter på kabeln och istället byter ut uttaget mot en keystone hona-hona så får du ett uttag.
Exempel på keystone hona-hona för cat 5e:
http://cabletronic.se/Default.aspx?...ortField=ProductNumber&Level=1&ProductID=8292
skicka en weborder till ovan nämda företag...
då blir ju problemet att dom inte passar i mina ramar?
får prova att dra lite i kablarna och se... har för mig att jag drog i kabeln först och sen drog den i väggen
tror det går en nätverkskabel och en 4trådig teletråd i varje 16 rör...
kan man löda fast dom i uttagen? tyckte det var lite mycket plast runt hmmm
dum att jag inte kollade innan jag drog... köpte kabeln av en elektriker
får prova att dra lite i kablarna och se... har för mig att jag drog i kabeln först och sen drog den i väggen
Ett bra exempel på att man bör kolla med någon som kan först om man är osäker. Det kan spara många dyra slantar och framförallt tid och tandgnissel.nino skrev:då blir ju problemet att dom inte passar i mina ramar?
Kan du dra om till solid kabel, gör det. Det är inte roligt att behöva bråka med glappande kablage. Löda är inte att rekommendera. Satsar du på att krimpa hankontakter och använda dubbelhona så se till att fästa kabeln så att du får dragavlastning
En enkel nätverkstestare typ den ovan kan man testa både kablar och uttag med. För att testa uttag använder man en testad patchkabel mellan instrument och uttag.
Öppna uttagen och kontrollera att alla trådar sitter fast ordentligt och att de har bra kontakt. Har du lite tur så räcker det. Kontrollera också kontaktblecken i uttagen så att det inte är smuts eller korrision på dem. Det kan räcka att skrapa dem rena med en kniv eller liknande.
Har du möjlighet så kontrollera kabeln särskilt där den böjs kraftigt, så att det inte finns några skador.
Dubbelkolla att du satt alla trådar på rätt plats.
En idé kan vara att hårdställa nätverksportarna till 10BASE‑T (10 mbit/s). Då används bara 4 trådar. Med lite tur så är det några av de andra trådarna som är defekta.
Har du möjlighet så kontrollera kabeln särskilt där den böjs kraftigt, så att det inte finns några skador.
Dubbelkolla att du satt alla trådar på rätt plats.
En idé kan vara att hårdställa nätverksportarna till 10BASE‑T (10 mbit/s). Då används bara 4 trådar. Med lite tur så är det några av de andra trådarna som är defekta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Det är bara två par som används vid 100 Mbps också. (Den 100 Mbps-standard som använde alla paren slog aldrig igenom). Det är först vid 1 Gbps som alla paren används.pelpet skrev:
Dock är 10 Mbps mer störningsokänslig, jag har kört kortare sträckor (< 20m) på en gammal otvinnad seriekabel. Men det är förstås ett fulhack.
Helt rätt. Den bättre standarden fick som vanligt stryk av något simplare.lars_stefan_axelsson skrev:Det är bara två par som används vid 100 Mbps också. (Den 100 Mbps-standard som använde alla paren slog aldrig igenom). Det är först vid 1 Gbps som alla paren används.
Dock är 10 Mbps mer störningsokänslig, jag har kört kortare sträckor (< 20m) på en gammal otvinnad seriekabel. Men det är förstås ett fulhack.
ska vi prata fulingar så 180 meter skarvat med 2X2polig sockerbit men då var det också 3com 509 i båda ändar
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Kan bara instämma. De var bra! 
om jag skulle löda på en bit rätt kabel i båda ändar, blir det någon märkbar förlust i fart när det är telias 6-8 bredband och signalen är från smartmodem till tvbox
Enda anledningen (idag) är att köra tv i den kablen, istället för att köpa rucus? wifi saker till tvboxen
Enda anledningen (idag) är att köra tv i den kablen, istället för att köpa rucus? wifi saker till tvboxen