Tackar för tippset. Nu är det beställt så får vi se hur det går om det kommer någon.

Nu har sprutmunstycket kommit så det fungerade utan problem att köpa via Tyska Ebay. 200kr billigar inkl frakt än att be Bauhaus ta med det.

Berglund, du får berätta hur det går o spruta.

Undra vilken spruta och färg Ernst har i dagens program.

Vi hade två unga målare på besök idag som skulle ge offert på hela jobbet á trätak 90 kvm. De avrådde från att skippa kvistlack och sa att jobbet skulle ta en vecka... Är det bara jag eller kändes det som att dom hade noll erfarenhet + att dom ville suga ut oss pengar.
Dom verkade inte ha en susning va sigma renova är för färg + att dom verkade fnysa åt mina påstående.

Linisen_01 skrev:
Vi hade två unga målare på besök idag som skulle ge offert på hela jobbet á trätak 90 kvm. De avrådde från att skippa kvistlack och sa att jobbet skulle ta en vecka... Är det bara jag eller kändes det som att dom hade noll erfarenhet + att dom ville suga ut oss pengar.
Dom verkade inte ha en susning va sigma renova är för färg + att dom verkade fnysa åt mina påstående.

Jaså blev det ingen spruta ;)

En vecka för 2 målare endast för målning ej spackling för 90kvm ja då lär de ju vara grönisar..

Då hade det nog blivit billigare och köpt färdigbehandlad vit pärlspont, menar om du tänkt leja bort det.

Nä gör som du var inne på skaffa en spruta som du även kommer att ha nytta av till dina andra projekt och gör jobbet själv så har du ju en spruta + att du lär få pengar över till annat än om du lejer bort det.

Funderar själv på att skaffa en bosch 105a till mitt blivande pärlspontstak, men skulle vilja ha lite referenser så skaffa en sån Linisen så får jag höra hur resultatet blev :)

Doityourself skrev:
Alla färger ska eller kan inte sprutas Renova Isotop är ju för sjutton giftig och kräver skyddsutrustning. Zinkoxidfärg ska man inte sprutamåla på.
Vad har du läst detta? Det var inget Sigma nämnde för mig när jag ringde och frågade.

Dom säljer ut dom sista Wagner 850 E på Bauhaus i Norrköping för halva priset, 1250:-
Det fanns 7 stycken i lördags

Pucco skrev:
Dom säljer ut dom sista Wagner 850 E på Bauhaus i Norrköping för halva priset, 1250:-
Det fanns 7 stycken i lördags
Tyvärr inte är jag bor :(

Slukar färgsprutor generellt mer färg än när man målar för hand?

Ska äntligen få användning för min Wagner ProjectPro 119 som stått i garaget i ett år nu. Köpte den för att det "verkade vettigt" och fick ett bra pris :p. Har en bekant som är gammal målare och han övertygade mig om att en färgspruta bör man äga... Det ska bli så KUL att få prova om ett par veckor när det är dax! Återkommer med rapport om hur den funkade för en nybörjare som mig... :)

Då jag sett att många kunniga personer håller till i denna tråd så postar jag min frågeställning här. Funderar på att köpa en portabel HVLP färgspruta. Har sedan tidigare en 1,5 hk kompressor som jag använt en del till lackering med en traditionell högtrycksspruta. Jag har varit någorlunda nöjd med resultatet förutom det dåliga färgutnyttjandet som slukar färg och att man har färgstoft precis överallt förutom på det man vill måla.

Således vill jag ha en HVLP spruta. Var först inne på en conversion spray gun, men insåg rätt snabbt att man behöver en riktig monsterkompressor för att driva dessa, så det föll bort. Således har jag istället riktat in mig på en mindre portabel turbindriven spruta. Det som jag tänkt mig måla med sprutan är bl.a. nedanstående i fallande prio:
* Diverse snickeriprojekt och möbler
* 50 m2 spontat innertak
* 100 m staket (träolja)
* ca 200 m2 Innerväggar uppdelat på flera husprojekt a 20-40 m2 styck
* ca 100 m2 Innertak uppdelat på flera husprojekt a 10-20 m2 styck

Efter att scannat marknaden och läst på en del på nätet så har jag hittat följande alternativ.

* Bosch PFS 105 E
* Wagner WallPerfect W665

Båda kostar exakt lika mycket på Bauhaus (1895 kr) och har likande spec.
Nedan har ni min egna bedömning

Bosch PFS 105 E
+ Kan reglera luftflödet elektriskt
+ Verkar ha bättre reglering även av flödet än Wagner
+ Bra enhet som går på hjul och förvarar grejerna
- Finns inga tillbehör (kanske kommer vem vet?)
- Endast 0,8 l färgkopp
- Plastiga munstycken

Wagner WallPerfect W665
+ Verkar designad just att måla väggar och tak
+ Wagner dominerar färgsprutor för DIY och har gjort HVLP länge (hittade ett test från 1999 i USA av föregångaren)
+ Tillbehör med olika munstycken och färgbehållare finns att tillgå
+ 1,8 l Färgkopp
- Plastiga munstycken

För tillfället lutar det mest åt Wagner, även om jag tycker Bosch verkar mer genomtänkt i designen. Skulle gärna vilja ha input från er som använt sprutorna, då jag själv ej målat med dem. Så kom gärna med synpunkter.

• pfs105.jpg
  • w665.jpg
Redigerat:
Ingen som har input?

Har själv Wagner (860E).

Valde Wagner före Bosch för att dom är dominerande på Marknaden och har olika munstycken för olika saker, Tex ovanstående för väggfärg som även funkar till min maskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.