N Noseone skrev:
Hur många olyckor sker med motorsåg årligen? Är det ett stort problem eller är det så att det är lobbyn som tryckt på ett införande av körkort för att tjäna pengar?
Eftersom jag har nära släkt som arbetar på arbetsmiljöverket blev svaret:

4-10 som avlider av skadorna vid användning av motorsåg (bensin och eldrivna)
Tusentals motorsågsrelaterade olyckor årligen i Sverige.

Så med de skadesiffrorna kan man kanske motivera lite bättre kunskap i handhavande.

Men skall jag krypa till korset och vara ärlig så händer det att jag trots utbildning använder motorsåg helt felaktigt allt för ofta, trots vetskapen om olycksriskerna.
Det värsta jag gjort är att nästan halshugga mig, balanserande på en stege, kapa i huvudhöjd.
Så att inneha körkortet höjer uppenbarligen inte intelligensnivån, jag talar om mig själv då.
Jag fick körförbud resten av säsongen av tanten och ungarna som såg min lilla fadäs.
Trötthet skapar fler olyckor än brist på gällande behörigheter.....

Mvh P-A

• Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
hsd
Det stora problemet är ju att vem som helst kan gå in på jula eller liknande affärer och köpa en motorsåg -utan att ha ett hum om hur den ska användas

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det stora problemet är ju att vem som helst kan gå in på jula eller liknande affärer och köpa en motorsåg -utan att ha ett hum om hur den ska användas
Men det gäller ju väldigt många farliga varor t.ex stämjärn, knivar, rödsprit, bensin, yxor, vedklyvar, motorkapar, träsvarvar.......

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Kanske det egentligen är den stora fördelen.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Jag har inget sågkort, däremot kapar jag aldrig utan skyddsutrustning som byxor och stövlarna. Gäller både i skogen och på vedbacken.
Och att ha koll på trötthet och vätskebrist, vilket brukar vara bra att styra utifrån tankningar på sågen.
Ska man jobba i skogen och få sin utkomst från arbetet så är det helt Ok med olika licenser/körkort/intyg för då vet uppdragsgivaren att det finns "någon" grund för att utföra arbetet.
Ska jag skaffa mig lite ved för eget bruk, kanske på en släktings mark, nja nu börjar vi passera gränsen för det rimliga. Så svaret blir Nej till speciella körkort.

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
hsd
Okej
Kanske tror Ni på självsanering :surprised:

hsd hsd skrev:
Den som gör det har definitivt inte koll på "motorsågskörkort";)
Men det gäller ju mycket i livet av det jag kan köpa men sedan inte få använda själv :)

R Robban_C skrev:
Ja, du har rätt att ha din uppfattning, trots att den är direkt felaktig.
Jag har bemött dig så som du började bemöta mig. Hade du betett dig på ett civiliserat sätt så hade du blivit bemött därefter. Det har övriga i den här tråden blivit.

Men det är det ingen som gör. Det är valfritt att ta en anställning istället men det finns absolut ingen som kräver just dig eller någon annan på en dyr utbildning. Men är det så att man ska jobba med det här så ska man ha utbildningen, precis som man ska ha körkort för lastbil om man ska jobba som lastbilschaufför.

Och för övrigt är utbildningen inte ens dyr. Som vi tidigare har konstaterat så handlar det om en validering för ett par tusen spänn. Jämför detta med minst en motorsåg (gärna en extra för den händelse att man klämmer fast), skyddsutrustning, kedjor, nåt extra svärd etc. Valideringen, eller för den delen en komplett utbildning för 4900:- är kaffepengar i sammanhanget.

Har du inte råd med ditt företagande så är du för billig. Lägg på 20:- per timme så är en komplett utbildning för B-nivå betald på bara drygt en månad. Eller lägg på 40:- så är hela alfabetet betalt på typ några månader.
"Jamen, jag hugger ju inte på heltid"
Jaha, och?
Den som inte kör lastbil på heltid, ska han/hon få köra utan körkort också?
Vi kanske ska ha läkare utan utbildning/legitimation också? "Ja, men han extraknäcker ju bara som läkare. Då ska vi inte ha krav på utbildning."
Du får köra utan utbildning på din egen tomt och möjligen i ett par andra sammanhang också. Räcker inte det?

Nu fick jag en jättebra idé fullt i paritet med ovanstående:
Om man jobbar fem timmar per vecka vardera inom följande yrken så behöver man ingen som helst utbildning eller behörighet inom nånting, man jobbar ju inte heltid inom respektive yrke:
Läkare
Lastbilschaffis
Lärare
Skogsarbetare
Revisor
Mäklare
Elektriker
Tandläkare

För övrigt tycker jag att det är märkligt att man inte får påtala vilka regler som gäller utan att bli kallad "paragrafförespråkare" av nån som bara sitter och är bitter och tycker synd om sig själv istället för att ta tag i sitt eget liv.
Är det något jag förespråkar så är det frihet från paragrafer men i det här fallet så fungerar ju uppenbarligen inte det. Som tidigare sagts så visar ju alla dessa filmer på tuben att det är på det viset.
Det här handlar inte enbart om möjligheter att bli anställd och att start företag det handlar också om vars och ens RÄTTIGHET att få värma upp sin bostad.

Vet du Robban C om att din bostad är uppvärmd?
Vet du Robban C vilken sorts energi som används för att värma upp din bostad?
Vet du RobbanC vad den uppvärmningen kostar?
Vet du RobbanC vad ved är?
Vet du RobbanC hur många kubikmeter blandved travat mått som går åt för att värma ett hus i året?

För den som lever på en låg inkomst innebär gratis ved som man kan få eller köpa för småpengar på rot en extra månadslön i året för hushållet.
Alternativet är ofta att sälja allt man äger och blivit professionell socialbidragstagare. En sådan professionell latmask som jag vägrar bli.
En sådan professionell latmask som du RobbanC anser att jag borde bli. Bara för att jag då skulle passa in i din lilla inskränkta världsbild.

Du skall inte tala om att ta tag i sitt liv...... Kom hit och se om du vågar så skall du få se vad jag har åstadkommit!
Ännu mer skulle jag ha åstadkommit om jag inte hade fått ryggen förstörd i arbetet då jag var 21 och sedan råkat ut för en kriminell arbetsgivare som jag var tvungen att ta till domstol då han först höll inne två månaders lön som straff för att jag inte betalade mutorna som han skulle ha kontant utan kvitto och för att jag inte lät honom lägga beslag på mina egna privatägda verktyg för företagets räkning. Jag fick ut min lön men efter det var jag svartlistad.

Kom hit och se eller knip käft om sådant som du inte vet någonting om.

N
Jag måste bara fråga vad för licenser och annat som du måste lägga ut en massa pengar på för att starta egen firma ?

A AndersS skrev:
Jag har inget sågkort, däremot kapar jag aldrig utan skyddsutrustning som byxor och stövlarna. Gäller både i skogen och på vedbacken.
Och att ha koll på trötthet och vätskebrist, vilket brukar vara bra att styra utifrån tankningar på sågen.
Ska man jobba i skogen och få sin utkomst från arbetet så är det helt Ok med olika licenser/körkort/intyg för då vet uppdragsgivaren att det finns "någon" grund för att utföra arbetet.
Ska jag skaffa mig lite ved för eget bruk, kanske på en släktings mark, nja nu börjar vi passera gränsen för det rimliga. Så svaret blir Nej till speciella körkort.
Nja, oavsett krav på motorsågskörkort så är det din släkting som åker på arbetsmiljöansvaret om det klassas som arbete det du gör.

heimlaga: Jag vet inte om du är stärkt av alla gilla i "Omöjligttråden", men din ton här och ditt sätt att ge respons gör att jag önskar att jag kunde hålla med Robban_C i precis allt.

Nu gör jag inte det, men väl i en hel del. Bara för att ett krav införs på något där krav aldrig ställts tidigare så behöver det inte vara fel. Dra gärna paralleller till tunga fordon som någon skrev om..

Jag vet och förstår varför många som haft en uppväxt där de redan som barn fick erfarenheter som andra får först i vuxen ålder klarar att hantera motorsågar, svetsar, traktorer med 4 kärror och mycket annat. Men ska dessa få en gräddfil gentemot andra?

Jag har själv tagit ned en del jäkliga träd, jag har egen skog jag gallrar i. Jag är tillräckligt smart för att inte röra en rotvält tall själv, men errfaren nog att ta den med hjälp.

SKULLE jag vilja slå mig in i gallringssvängen för att hjälpa andra, så skulle jag utan att blinka gladeligen ta det där omtvistade kortet. För mig skulle det vara en självklarhet, och dessutom det så skulle det ge mig och min rörelse en legitimitet gentemot kunden, någon slags försäkran om att de lejer någon som vet vad den gör.

Samtidigt sållar detta bort kreti och pleti som köpt en såg på Jula och vill konkurrera bara för att få gratis ved. HÄR kan man få en inkomst av ett värv, det får man INTE i ditt scenario.

Sedan tycker väl jag också att alla regler ibland slår fel, men när fördelarna övertrumfar nackdelarna så kan man leva med det.

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Innan jag blev sjukskriven för nästan 4 år sedan arbetade jag "på skattebok" som det heter i Finland. Det vill säga att jag hade (och har kvar) egna verktyg och egen utrustning och arbetade som direkt anställd åt kunderna. Jag gjorde allt möjligt. Behövdes det snickeriprodukter var jag hemma i verkstaden och tog timlön för det och så fick kunden färdiga måttanpassade produkter. Jag timrade en del. Allt möjligt. Mest åt privatpersoner ibland som inhoppare på företag.

För att få börja igen med samma sak borde jag egentligen ha:
-Heta arbeten kort. Mitt gamla har gått ut.
-Arbetarskyddskort krävs för att få komma in hos vissa företag.
-CAP utbildning (heter någonting annat i Sverige). Ny tilläggsutbildning utöver lastbilskörkortet för att få köra lastbilsregistrerade fordon. Måste förnyas med något års mellanrum. Mycket dyrt. Många arbetsmaskiner är lastbilsregistrerade.
-CAP utbildning (heter någonting annat i Sverige). Ny tilläggsutbildning utöver personbilskörkortet för att få köra traktor på förtjänst. Måste förnyas med något års mellanrum. Mycket dyrt. På timmerarbeten är traktorn ett mycket viktigt verktyg. Antingen gårdens traktor eller min egen.
Tillsammans en halv årslön.

I Finland är lyckligtvis motorsågskörkortet frivilligt så det kommer jag undan..... men de hotar med atrt inflöra det efter svensk förebild.

Utöver det kommer kostnader på mellan 50000 och 100000 euro (en halv eller en miljon kronor) som jag har kan kringgå med nöd och näppe:
-Strax innan jag blev sjuk blev det krav på att alla maskiner och verktyg som används i arbetet måste vara CE-märkta. Det finns ett utslag från högsta domstolen i Finland som säger att ingen får straffas såvida utrustningen är i ett skick som motsvarar CE-märkt även om det är ett brott att använda icke CE-märkt utrustning så det tänker jag bryta mot och fortsätta med mina gamla snickerimaskiner med hemgjorda skydd som till funktionen motsvarar dagens krav och mina gamla men välfungerande delvis hemgjorda verktyg och mina gamla omärkta Hakiställningar. Varken kunden eller jag får straffas eller hållas skadeståndsskyldiga efter olycka även (enligt prejudikat) om det blir anmärkningar om någon inspekterar.

S Snål-Jocke skrev:
heimlaga: Jag vet inte om du är stärkt av alla gilla i "Omöjligttråden", men din ton här och ditt sätt att ge respons gör att jag önskar att jag kunde hålla med Robban_C i precis allt.

Nu gör jag inte det, men väl i en hel del. Bara för att ett krav införs på något där krav aldrig ställts tidigare så behöver det inte vara fel. Dra gärna paralleller till tunga fordon som någon skrev om..

Jag vet och förstår varför många som haft en uppväxt där de redan som barn fick erfarenheter som andra får först i vuxen ålder klarar att hantera motorsågar, svetsar, traktorer med 4 kärror och mycket annat. Men ska dessa få en gräddfil gentemot andra?

Jag har själv tagit ned en del jäkliga träd, jag har egen skog jag gallrar i. Jag är tillräckligt smart för att inte röra en rotvält tall själv, men errfaren nog att ta den med hjälp.

SKULLE jag vilja slå mig in i gallringssvängen för att hjälpa andra, så skulle jag utan att blinka gladeligen ta det där omtvistade kortet. För mig skulle det vara en självklarhet, och dessutom det så skulle det ge mig och min rörelse en legitimitet gentemot kunden, någon slags försäkran om att de lejer någon som vet vad den gör.

Samtidigt sållar detta bort kreti och pleti som köpt en såg på Jula och vill konkurrera bara för att få gratis ved. HÄR kan man få en inkomst av ett värv, det får man INTE i ditt scenario.

Sedan tycker väl jag också att alla regler ibland slår fel, men när fördelarna övertrumfar nackdelarna så kan man leva med det.
Nej jag skiter i vad ni "gillar"....... jag menar allvar.

Jag vet inte om du inser detta, men de flesta krav som ställs är för att jag och/eller någon av mina arbetskamrater inte skall behöva jobba i ett prispressat livsfarligt upplägg.

Att du har personliga problem skiter antagligen de flesta byggarbetarna som får åka saxlift (Med bevis för mobila arbetsplattformar såklart) isället för att jobba med en Hilti från en stege på 8 meters höjd. De är tacksamma att vi bor i ett såpass bra land att farliga arbeten utvärderas och regleras. De kommer hem till sina familjer varje dag tack vare detta.

Det finns gott om klipp på You-tube från länder där sådant här inte förekommer, det ser faen inte roligt ut.

Nu låter jag som en facklig företrädare, vilket är långt ifrån vad jag är. Jag arbetar i egen regi och tummar faen inte på några regler som gör mitt arbete farligare än vad det behöver vara.

Släpp din jävla gnällton, och inse att folk värderar sin egen hälsa och säkerhet mer än din möjlighet att få gratis ved.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.