AXS
Som en parentes; Har gått motorsågskurs och har körkort A+B. Enligt mig mycket vettig utbildning. Rekommenderar till alla som sågar, även de med mycket erfarenhet.

• Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
[
P Pagno skrev:
Nej, privatperson på egen mark behöver inget kort.

Samtliga arbeten som utförs på icke egen mark är det krav på utbildning.

Sedan finns såklart undantag.

Barn, familjemedlemmar till markägare går under "icke krav" på körkort på tex föräldrarnas mark.

Mvh P-A
En afs gäller väll knappas för en privatperson?

Även egenföretagare som jobbar ensamma kan köra motorsåg lagligt se längs ned:
http://sakerskog.se/utbildning/vem-behover-ha-korkort-exempel/vedhuggning-skogsvard-mot-gratis-ved/

heimlaga, du har en fruktansvärt dålig attityd till dina medmänniskor och du är direkt otrevlig helt utan anledning. Bitter mot dom som inte förtjänar det.

Motorsågskörkortet är inget annat än samhällets bevis på att innehavaren förhoppningsvis har en viss grundnivå på sina kunskaper. Precis som med körkort för bil så finns det dom som kan framföra sågen/bilen baserat på självlärda kunskaper men trots detta finns inget bevis på att dom kan det. Genom ett teoriprov och en uppkörning har dessa självlärda möjligheten att för ganska små pengar skaffa detta samhällets bevis på sina kunskaper.
Och precis som med körkort för bil finns det säkerligen dom som slinker igenom proven trots att dom inte har riktigt så goda kunskaper som önskas men totalt sett innebär samhällets krav på kunskaper att genomsnittet har betydligt högre kunskaper än annars.
Men med din inställning är det rimligen ok med körkortslösa bilförare också antar jag? Och kom nu inte och påstå att det inte är samma sak. Det är nämligen exakt samma sak, respektive körkort är samhällets bevis på en miniminivå på kunskaperna.

Om inte annat så borde videos som den som inleder den här tråden vara ett solklart bevis på att utbildning behövs.
Nu kommer säkert kommentaren att folk kommer att fortsätta såga på egen hand trots utbildningskrav. Ja, den närmsta tiden i alla fall.
Och en gång i tiden var det inte många som höjde på ögonbrynen när nån körde bil onykter. Idag är det inte många som accepterar sådant och jag törs nästan lova att vi har betydligt färre alkoholrelaterade olyckor idag jämfört med antalet köra kilometrar i samhället än man hade på den tiden alkohol och biltrafik ansågs ok av gemene man.

Angående den höga kostnaden:
Jag gav inte många tusen för mitt motorsågskörkort. Anser man dessutom att man har kunskaperna och alltså klarar sig med validering (dvs teoriprov och "uppkörning") så kostar det inte mer än ett par tusenlappar. Har man inte råd med det i sitt företag så kanske man ska fundera på om man ska driva företag alls.
Hade du heimlaga haft en bättre attityd mot dina medmänniskor så hade jag beklagat långtidssjukskrivningen men nu hoppar jag över det och konstaterar istället att inte ens det kan vara något hinder när det handlar om så här lite pengar.

Egentligen borde det kosta mycket mer pengar att starta företag. Idag kan vilken tomte som helst starta ett företag, med eller utan kunskaper, och detta ser vi ständigt resultatet av här i forumet i form av inlägg om hantverkare som inte har en aning om vad dom håller på med eller hur man driver ett företag. Men det är en helt annan diskussion som inte hör hemma i den här tråden.

Däremot kan jag hålla med om att det är ett bedrövligt krav på nya kurser och behörigheter hela tiden men just motorsåg är som sagt ganska farligt i fel händer. Filmen i början på tråden och alla andra liknande filmer på tuben (och dom är många!) är bevis på just detta, varken mer eller mindre.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men frågan återkommer......

Här i Finland har vi visserligen inte motorsågskörkort men vi har en massa andra licenser och typgodkännanden som förökar sig med väldig fart.
Då jag skall börja arbeta igen efter sjukledigheten borde jag enligt byråkaterna punga ut med en halv årslön i förskott för att få alla papper och licenser i skick så jag kan återgå till mitt arbete.

Man har att välja mellan att vara rebell eller att vara en laglydig apatisk evig socialbidragstagare.
Dessa krav brukar räknas fram ekonomiskt d.v.s man bedömmer hur mycket samhällskostnaderna skulle minska genom ett införande av ett lagkrav. Så bidragstagarna torde snarare minska i och med införandet samt att man på köpet minskar belastningen på sjukvården.

O Oxsar skrev:
Dessa krav brukar räknas fram ekonomiskt d.v.s man bedömmer hur mycket samhällskostnaderna skulle minska genom ett införande av ett lagkrav. Så bidragstagarna torde snarare minska i och med införandet samt att man på köpet minskar belastningen på sjukvården.
Bra skrivet.
Motorsågskörkortet (i detta fall) är väldigt noga utformat för att få en vetskap om att det inte är en kul grej bara.

Samhällskostnaderna är enorma, de som orsakas av felaktig hantering.

God jul på er alla, var försiktiga med sågarna!

Mvh P-A

• Gilla
Oxsar
  • Laddar…
Ett par tusen är nog en tiopotens för lite tyvärr.

D Daniel 109 skrev:
Ett par tusen är nog en tiopotens för lite tyvärr.
4900+moms kostade mitt.
3 dagars utbildning, teoriprovet var svårast.
Har till o från arbetat i skogen från slutet av 1950-talet, var bara 8 år då man först fick såga av ett liggande träd med motorsåg.
Sedan stormen Gudrun har det varit deltid med skogsvård.

GOD JUL
2017

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
4900+moms kostade mitt.
Har till o från arbetat i skogen från slutet av 1950-talet, var bara 8 år då man först fick såga av ett liggande träd med motorsåg.

GOD JUL
2017
Vilken tur att du nu fick gå en kurs så du lärde dig att använda motorsåg. Då du har använt den fel och utan körkort sedan 1950-talet:D

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vilken tur att du nu fick gå en kurs så du lärde dig att använda motorsåg. Då du har använt den fel och utan körkort sedan 1950-talet:D
Eller så är det ett sätt att utveckla sig och inte leva kvar på 50-talet.:-)

Känns ju som julafton kan bjuda på lite underhållning ändå.

God jul på er!

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Då jag skall börja arbeta igen efter sjukledigheten borde jag enligt byråkaterna punga ut med en halv årslön i förskott för att få alla papper och licenser i skick så jag kan återgå till mitt arbete.
Eller så börjar du arbeta i en ny lukrativ bransch, utbildare till någon slags licens ... ;)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
4900+moms kostade mitt.

GOD JUL
2017
Men då är du inte behörig att kapa ett stormfällt eller skadat träd. Det är ju mer eller mindre det normala. Det är väldigt mycket pengar för någon som kör några dagar om året.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O Oxsar skrev:
...man bedömmer hur mycket samhällskostnaderna skulle minska genom ett införande av ett lagkrav....minskar belastningen på sjukvården.
Dags att skärpa till samma tänk på hanteringen av alkohol och tobak också.
Ingen nubbe utan etanolkörkort.
God jul på er!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vad krävs för att utbilda i motorsågning undrar jag. För att bli trafiklärare går man en 1,5-årig utbildning.

Om det krävs att man går en utbildning för att få såga bör det ju rimligtvis finnas krav på utbildningen också?

D Daniel 109 skrev:
Men då är du inte behörig att kapa ett stormfällt eller skadat träd. Det är ju mer eller mindre det normala. Det är väldigt mycket pengar för någon som kör några dagar om året.
Då lägger vi ytterligare ett toppen argument till listan:-).
"Det viktigaste är att få behörighet inte att få en ökad kunskap hur man minskar riskerna"

Ps. finns ju mycket annat som man inte blir behörig till via ett AB-kort.

M MagHam skrev:
Dags att skärpa till samma tänk på hanteringen av alkohol och tobak också.
Ingen nubbe utan etanolkörkort.
God jul på er!
Nu är det ju få arbeten där det är tvingande att dricka alkohol eller bruka tobak så tror inte det blir aktuellt med någon lagändring där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.