19 947 läst ·
169 svar
20k läst
169 svar
Fälla träd, respekt
Det borde inte nödvändigtvis kosta så mycket mer pengar än det gör idag (det är ju i praktiken gratis att få F-skatt), däremot tycker jag att det borde ställas lite större kunskapskrav än det görs idag.R Robban_C skrev:Egentligen borde det kosta mycket mer pengar att starta företag. Idag kan vilken tomte som helst starta ett företag, med eller utan kunskaper, och detta ser vi ständigt resultatet av här i forumet i form av inlägg om hantverkare som inte har en aning om vad dom håller på med eller hur man driver ett företag. Men det är en helt annan diskussion som inte hör hemma i den här tråden.
Det är många, tyvärr, som absolut inte förstår hur det fungerar och faktiskt hamnar rejält i skiten. Jaha, ska jag betala in moms, oj vad mycket skatt det blev etc. Att A-kassa inte är kompatibelt med F-skatt, att du själv måste ha försäkringar och ha koll på läget etc. Utan extra försäkringar som egenföretagare är du totalt körd om någonting händer.
Har ganska bra koll då jag varit både egenföretagare med bara mig själv, drivit bolag med en drös anställda och anställd både med och utan kollektivavtal (som påverkar extremt mycket).
Jag tycker mig se ett exempel i @heimlaga, och det är inget personangrepp utan ett talande exempel. Han (antar jag) skriver i flera inlägg om månadsinkomster på 1000 euro och samtidigt om att han jobbat som egenföretagare/inhyrd. Nu framgår det inte om det är skattat och klar lön, men det är oerhört lite pengar att ha råd med i skattad lön - då ska man kanske inte driva företag!
Att dessutom få 500 euro i månaden som sjukskriven, det tyder på (för) låg lön och total avsaknad av försäkringar i sitt egna bolag. Jag är ledsen att säga det, men om man inte klarar av att ha relevanta försäkringar måste man också stå sitt kast i jobbiga situationer.
Det är beundransvärt kämpat av Heimlaga, han verkar vara en riktig fighter, men jag tror att det är fel strider som utkämpas ibland.
Jag vet..... inkomsten har varit på tok för liten...... men alternativet skulle ha varit att gå som långtidsarbetslös på 530 euro i månaden efter skatt år efter år efter år.AndersPS skrev:
Det borde inte nödvändigtvis kosta så mycket mer pengar än det gör idag (det är ju i praktiken gratis att få F-skatt), däremot tycker jag att det borde ställas lite större kunskapskrav än det görs idag.
Det är många, tyvärr, som absolut inte förstår hur det fungerar och faktiskt hamnar rejält i skiten. Jaha, ska jag betala in moms, oj vad mycket skatt det blev etc. Att A-kassa inte är kompatibelt med F-skatt, att du själv måste ha försäkringar och ha koll på läget etc. Utan extra försäkringar som egenföretagare är du totalt körd om någonting händer.
Har ganska bra koll då jag varit både egenföretagare med bara mig själv, drivit bolag med en drös anställda och anställd både med och utan kollektivavtal (som påverkar extremt mycket).
Jag tycker mig se ett exempel i @heimlaga, och det är inget personangrepp utan ett talande exempel. Han (antar jag) skriver i flera inlägg om månadsinkomster på 1000 euro och samtidigt om att han jobbat som egenföretagare/inhyrd. Nu framgår det inte om det är skattat och klar lön, men det är oerhört lite pengar att ha råd med i skattad lön - då ska man kanske inte driva företag!
Att dessutom få 500 euro i månaden som sjukskriven, det tyder på (för) låg lön och total avsaknad av försäkringar i sitt egna bolag. Jag är ledsen att säga det, men om man inte klarar av att ha relevanta försäkringar måste man också stå sitt kast i jobbiga situationer.
Det är beundransvärt kämpat av Heimlaga, han verkar vara en riktig fighter, men jag tror att det är fel strider som utkämpas ibland.
Enda gången sedan 2008 som jag har hittat en seriös anställning i något riktig företag var ett inhopp år 2010 och det fick jag med meriten att ha arbetat på skattebok och att jag hade egna verktyg. Det gav mycket bra betalt. Bästa lönen jag någonsin har haft. Kring 2000 euro i månaden efter skatt och verktygskostnader! Då var det goda tider.
Då jag arbetar på skattebok innebär det att betalningen kommer i form av lön och att jag inte har f-skatt och kan vara med i arbetslöshetskassan men sköter sig själv med verktyg och utrustning och sköter allt själv så att arbetsgivaren/kunden betalar timlön och pensionspremie och skatt men ingenting annat. Ett mellansteg mellan anställd och företagare. Eftersom påhuggen kom ojämnt och det blev mycket deltid och lönsamheten var dålig så blev medelnettoinkomsten efter verktygskostnader kring 1000 euro i månaden och arbetslöshetspenningen i proportion till det och sjukdagpenningen blev 480 euro i månaden efter skatt första året och sedan någon tia mer.
Staten har i 10 år drivit en kampanj för att få byggare som arbetar på skattebok att registrera f-skatt men jag räknade och konstaterade att då skulle inkomsten ha minskat ytterligare så jag vägrade...... men andra som inte kan räkna brukar gå den vägen. De brukar inte betala in någon pension eller ha mer än lagstadgade minimiförsäkringar.
Mot slutet före ryggen havererade började jag se att jag blir tvungen att registrera f-skatt med tiden men jag tror att det blir mer snickeriarbete i så fall. Lönsamheten är lika dålig där som på byggnadsarbete på skattebok så försäkringar har man inte råd med utöver de lagstadgade men man får i alla fall vara under tak.
Jag är också utbildad ingenjör men har inte hittat någon seriös anställning sedan 2008.
Jag har inte lust att ta lån för att ha råd att arbeta gratis ett år (vanligt krav för att få anställning) eller betala mutor under bordet. Jag har inte heller lust att bränna ut mig på ett halvår med 60 timmars arbetsvecka och överstort ansvar för arbetarskyddsbrott och byggfusk och sedan bli uppsagd och utslängd på sjukledighet.
Det är vad som erbjuds tyvärr..... jag har stämt en arbetsgivare och fått ut lönen via domstol och jag är överårig.... och då är utbudet begränsat.
Jag har för länge sedan kommit till det skedet att jag struntar i lagar som bestämmer att jag inte får göra vad som krävs för att klara mig. Det finns ingen marginal för ytterligare kostnader. Jag kan inte gå med på en samhällsmodell där det är min medborgerliga plikt att lyda lagen och först överskuldsätta mig och förlora allt jag äger och sedan leva på socialbidrag.
Jag är ju för satan en fullvärdig medborgare.
Det här innefattar ett eventuellt motorsågskörkort om det införs....... och en hel del annat som jag inte vill gå in på i offentligheten.
Därför tål jag inte lagläsande bobrikoffare och självtillräckliga nollor som försöker tvinga in mig på den vägen.
Och där, alldeles på slutet kom det igen, efter ett annars rätt bra inlägg.H heimlaga skrev:
"lagläsande bobrikoffare"? Det där är det ingen som förstår eftersom det är ord som inte ens finns men av kontexten förstår man att det är oerhört nedvärderande mot oss andra.
Och "självtillräckliga nollor"? Sånt borde vara grund för uteslutning ur ett sånt här forum.
Nåja, jag är inte mer nolla än att jag klarar att försörja mig utan att sitta och tycka synd om mig själv på ett offentligt forum.
Ska det vara så jä*la svårt att förstå att mitt första inlägg skrevs enbart för att folk ska veta vad dom bryter mot? Det skrevs i forumets anda som är i konsumentens intresse, varken mer eller mindre.
Normala folk med samma livhistoria hade jag tyckt synd om men det kan jag inte i det här fallet för jag förstår att du heimlaga är skyldig till en hel del av den soppa du sitter i. Det finns ett ord för det men jag minns det inte just nu men det går ut på att se sig själv som offer för juridiken så att säga.
Japp. Jag frågade specifikt på kursen om just grensåg och den faller under reglerna för motorsågskörkortet.BigR skrev:
Absolut är det så men det går man in en hel del på i kursen också.BigR skrev:
Skitprat.R Robban_C skrev:Normala folk med samma livhistoria hade jag tyckt synd om men det kan jag inte i det här fallet för jag förstår att du heimlaga är skyldig till en hel del av den soppa du sitter i. Det finns ett ord för det men jag minns det inte just nu men det går ut på att se sig själv som offer för juridiken så att säga.
Jag känner inte till hur det fungerar i Finland, verkar vara ett spännande "mellansteg". Men det är någonting som inte stämmer i berättelsen, Finland är inget laglöst land och du verkar vara extremt driven - jag har svårt att se hur du hamnat i denna situation.H heimlaga skrev:Då jag arbetar på skattebok innebär det att betalningen kommer i form av lön och att jag inte har f-skatt och kan vara med i arbetslöshetskassan men sköter sig själv med verktyg och utrustning och sköter allt själv så att arbetsgivaren/kunden betalar timlön och pensionspremie och skatt men ingenting annat. Ett mellansteg mellan anställd och företagare.
Vill inte peka finger, men det kanske krävs lite självrannsakan för att komma vidare? Oavsett varför det varit som det varit verkar det som att du är fast i det förflutna och oerhört bitter - släpp det och sikta på framtiden istället. Du blir inte lyckligare av att älta det som varit och vara otrevlig på ett forum.
Oj, vad ni är arga!
Själv tycker jag att någon form av licens för motorsåg vore vettigt, har sett många klantarslen som tror att de vad vad de gör. Grannen ville erbjuda sig att såga sönder min rot tex (som alla minnesgoda läsare säkert skrattat åt flera gånger), trots att den innehöll rikligt med små och stora stenar.
Filmen var bitvis MYCKET skrämmande, att det finns så mycket okunniga människor och klantskallar i världen?
Jag håller mig även fortsättningsvis till såg och yxa, då får man dessutom dubbel värmeeffekt av veden, och man slipper köpa gymkort.
Själv tycker jag att någon form av licens för motorsåg vore vettigt, har sett många klantarslen som tror att de vad vad de gör. Grannen ville erbjuda sig att såga sönder min rot tex (som alla minnesgoda läsare säkert skrattat åt flera gånger), trots att den innehöll rikligt med små och stora stenar.
Filmen var bitvis MYCKET skrämmande, att det finns så mycket okunniga människor och klantskallar i världen?
Jag håller mig även fortsättningsvis till såg och yxa, då får man dessutom dubbel värmeeffekt av veden, och man slipper köpa gymkort.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Kan vara läge att länka till filmen härAnna_H skrev:
Oj, vad ni är arga!
Förresten....om du kan vara så säker på att det är mitt fel Robbanc så vill jag att du preciserar vad jag exakt har gjort fel.
Jag vet av erfarenhet du och dina gelikar är så säkra på att jag själv har förorsakat det för att det är en grundläggande del av er världssyn och ideologi.
Jag skall redovisa ytterligare fakta för Anders PS och vem som helst som har seriösa frågor men jag gör det i privat meddelande. Det är bara att fråga.
Jag vet av erfarenhet du och dina gelikar är så säkra på att jag själv har förorsakat det för att det är en grundläggande del av er världssyn och ideologi.
Jag skall redovisa ytterligare fakta för Anders PS och vem som helst som har seriösa frågor men jag gör det i privat meddelande. Det är bara att fråga.
Finns ingen film på det eftersom jag inte lät honom såga. Du får föreställa dig hur det skulle ha gått om jag inte hade hindrat honom. Nej, jag fortsatte med min lilla grensåg och planteringsspade. Det finns inte heller på film, det skulle ha varit en oerhört långtråkig film, då det tog mig två år att få bort roten.hsd skrev:
Kolla fotona i min profil, de flesta är nog på just den berömda roten.