19 566 läst ·
9 svar
20k läst
9 svar
Fall på dagvattenrör ?
Hej!
Jag håller på och lägger dagvattenrör för anslutning till befintlig rensbrunn.
Är det någon som vet minsta rekommenderade fall för dagvattenrör ?
Jag har bara lyckats hitta en uppgift på 1:100 dvs. 1cm per meter.
Är detta rätt och riktigt.
Jag håller på och lägger dagvattenrör för anslutning till befintlig rensbrunn.
Är det någon som vet minsta rekommenderade fall för dagvattenrör ?
Jag har bara lyckats hitta en uppgift på 1:100 dvs. 1cm per meter.
Är detta rätt och riktigt.
Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
1 cm/meter gäller för 110 rör. När du går upp i dimension kan man ha lite mindre fall, men jag försöker att alltid ha minst 1 cm/meter.
Gammal tråd detta. Men om man ska ansluta en idag "utkastande" stupränna som slutar ovan mark till befintlig dagvattenledning under mark lite längre bort, ska man då låta den gå vertikalt rakt ner så långt som möjligt först och sen gör man fall till befintlig enligt ovan mått (1cm / meter)?
Och nästa fråga, om man inte kan komma ner till frostfritt djup (1,6 meter i Sthlm), utan kanske bara 50-80 cm. Kan man lägga markisolering på eller runt röret då för att ha hängslen och livrem mot ev. tjäle?
Och nästa fråga, om man inte kan komma ner till frostfritt djup (1,6 meter i Sthlm), utan kanske bara 50-80 cm. Kan man lägga markisolering på eller runt röret då för att ha hängslen och livrem mot ev. tjäle?
Redigerat:
Låter bra så att du kommer ned ordentligt i jorden. Men det är inga fara om du har ett större fall än 1 cm per meter. Mer fall blir bara en problem i mycket långa ledningar (tänk åker eller kommunala ledningar) för vattnet kan då få lite oönskad hög fart.S Sweedbanana skrev:
På en tidigare arbetsplats fick vi alltid en glaciär kärnis runt ett stuprör hela vintrarna som man fick stå och spätta bort hela tiden. Trots värmekabel. Så det kan frysa ändåP Prodigys skrev:
Men jag misstänker att det var nåt knas längre bort, att de kanske låg för grunt under mark
Nu hamnade mina ca 35cm under marknivå (mätt från rörets överkant). Kunde inte hjälpas, befintligt rör som det skulle anslutas mot låg på detta djupet och gick vidare in under plattan på huset och vidare till kommunalt.
Nu var denna lilla tarm främst avsedd för kondensvatten från luft/vattenvärmepumpen och en värmekabel var ändå tänkt att vara i ett rör som skulle gått ovan mark. Detta blev snyggare, får se om det fryser utan värmekabel
Nu var denna lilla tarm främst avsedd för kondensvatten från luft/vattenvärmepumpen och en värmekabel var ändå tänkt att vara i ett rör som skulle gått ovan mark. Detta blev snyggare, får se om det fryser utan värmekabel
Klicka här för att svara