Byggahus.se
Hej!

Planerar ett cykelförråd till våren och går igenom stegen enligt instruktioner från länken nedan, cykelforrad.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/cykelforrad/
Fastnar just nu på en kritisk moment.

Hur fäster man en 95 x 95 stolpe på en 4" plint?

Mått mellan järnen:
4”: 96 mm // Kontrollera att det är max 100 mm mellan järnstängerna!!!

Jag listar några alternativ nedan.


Alt 1
Förrborra med 8 mm borr.
Borra igenom för genomgående bult, mutter och bricka.
Känns som bästa alternativet ur stabilitets synpunkt.
Se bild.

Problem:
Har ingen borrstativ. Hur kan man få en rak borrhål som går igenom de 2 plintjärnen?
Det svåraste momentet, i mitt fall, med detta bygge.


Alt 2
Fransk träskruv 10 x 50
Relativ enkel lösning. Skruva dit ett par skruvar på var sin sida på plint järnen.
Vinkla dem en aning så de inte krockar i mitten.

Problem:
Håller skruvarna för tyngden från hela förrådet?
Kan skruvarna knäckas i och med att de inte är genomgående som alternativ 1?


Alt 3
Har även läst rekommendation om Essve träskruv.
Är de starkare än de franska skruvarna?
https://www.essve.com/sv/produkter/...-huvud/traskruv-waf-med-stort-huvud-corrseal/
 
  • Illustration av en 95 x 95 trästolpe som fästs på en betongplint med sexkantsbult och mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har borrat för genomgående skruv i plintar utan problem många gånger. Bara att sikta och borra lite mer än hälften från ena hållet, sen borra från andra hållet. Sen banka in en genomgående skruv och dra på mutter.
L Libelle skrev:
Hej!

Planerar ett cykelförråd till våren och går igenom stegen enligt instruktioner från länken nedan, cykelforrad.
[länk]
Fastnar just nu på en kritisk moment.

Hur fäster man en 95 x 95 stolpe på en 4" plint?

Mått mellan järnen:
4”: 96 mm // Kontrollera att det är max 100 mm mellan järnstängerna!!!

Jag listar några alternativ nedan.


Alt 1
Förrborra med 8 mm borr.
Borra igenom för genomgående bult, mutter och bricka.
Känns som bästa alternativet ur stabilitets synpunkt.
Se bild.

Problem:
Har ingen borrstativ. Hur kan man få en rak borrhål som går igenom de 2 plintjärnen?
Det svåraste momentet, i mitt fall, med detta bygge.


Alt 2
Fransk träskruv 10 x 50
Relativ enkel lösning. Skruva dit ett par skruvar på var sin sida på plint järnen.
Vinkla dem en aning så de inte krockar i mitten.

Problem:
Håller skruvarna för tyngden från hela förrådet?
Kan skruvarna knäckas i och med att de inte är genomgående som alternativ 1?


Alt 3
Har även läst rekommendation om Essve träskruv.
Är de starkare än de franska skruvarna?
[länk]
 
Och som i många andra trådar skulle jag rekommendera att byta ut 95x95 mot dubbla 45x95 som gör det mycket enklare att jacka in bärlinan i fram/bakkant, tittar man dessutom på riktningarna så ser det ut som att det är så dem tänkt.,,,

Illustration av träkonstruktion med dubbla 45x95 reglar för enkel infästning av bärlin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mamawi
  • Laddar…
@Villa1949
Jag får helt enkelt prova mig fram här, tack för tipset!

@gullegrizen
På vilket sätt är det enklare med en stolpsko? En rak genomgående hål behövs fortfarande. Kan du förklara hur det är tänkt?

@slacker
Har tänkt med 2 st 45x95.

Problem:
Måste skruva ihop dem (estetiskt fult).
Vatten och fukt kan komma in mellan reglarna.
Måttet blir 90x95, svårt att sätta fast i plintjärnen (bättre med stolpsko!?!?).

Håller dock med om att det blir enklare när man ska sätta upp hammarbandet.
 
L Libelle skrev:
@gullegrizen
På vilket sätt är det enklare med en stolpsko? En rak genomgående hål behövs fortfarande. Kan du förklara hur det är tänkt?
Stolpen vilar på stolpskon vilket gör att lasten inte behöver föras ner till plinten via genomgående bult eller skruv, som det blir med plintjärn. Någon genomgående bult behövs alltså inte, räcker med några små franska skruvar.
 
@gullegrizen
Intressant! En fråga dock, du menar att solpen kan ha direkt kontakt med stolpskon? Inget mellanrum som man måste ha som i plintjärnfallet, då direkt kontakt med plintens betong?
 
L Libelle skrev:
nget mellanrum som man måste ha som i plintjärnfallet, då direkt kontakt med plintens betong
Stolpsko och en bit tjärpapp i botten på den så stolpen står på pappen. Borra upp hålen så du får i 2 st franska från varje sida diagonalt, annars 2 st genomgående helgängad ( rostfri ) stång min 6 mm bäst 8 mm, att borra rakt är inte så svårt, men skulle du missa några mm så gör det inget om du använder helgängat. Borra genom sko och stolpe samtidigt.
 
Hej!


Bra att vädra sina frågor här på forumet. Har fått nya ideer till stolpfästningen.

Missar jag utgångshålet, så får det bli som @jonaserik föreslog, att borra sig igenom stolpskon också. Har inte alls kommit på den tanken ens innan. Men det kommer att bli svettigt o går åt en massa hss borr.
 
Vanliga metallborrar går det bra med, kanske lite korta, men ta en smal och borra rakt igenom och sen borra från 2 sidor. en smal lång borr är billigare än en grov.
 
Vad blev det för lösning till slut?
 
R rsa skrev:
Vad blev det för lösning till slut?
Hej!

Det blev alt 2, franska skruvar med en "plastbit" mellan plinten och stolpen. Kommer inte ihåg vad plastbiten heter, men ungefär 3 x 7 cm stora och ett par mm tjocka som jag köpte från byggm**.
 
  • Gilla
Erik Hellberg1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.