Hej!

Jag ska gjuta plintar (för första gången) till en grund för ett förråd på ca 15 kvm. Planen är att det ska vara 8 plintar i 3 rader, 3 plintar på sidorna och 2 i mitten. Jag tycker dock det verkar väldigt svårt att få alla plintar i våg. Har ni några bra tips på hur man kan gå till väga? Jag har fått ett tips på att använda stolpskor och att man då inte behöver ha alla plintar i våg utan kan justera med hjälp av höjden på stolpskorna men jag hade helst velat ha bjälklaget villande på plintarna.

En idé jag har är att bygga ”ytter”-ramen innan och med hjälp av den lättare kunna bestämma höjden på plintarna. Tänker att det är lättare att få allt i våg då.

Och om det skulle diffa 1-2 centimeter på plintarna, hur åtgärdar man det på bästa/enklaste sätt?

//G

Goordons Goordons skrev:
Hej!

Jag ska gjuta plintar (för första gången) till en grund för ett förråd på ca 15 kvm. Planen är att det ska vara 8 plintar i 3 rader, 3 plintar på sidorna och 2 i mitten. Jag tycker dock det verkar väldigt svårt att få alla plintar i våg. Har ni några bra tips på hur man kan gå till väga? Jag har fått ett tips på att använda stolpskor och att man då inte behöver ha alla plintar i våg utan kan justera med hjälp av höjden på stolpskorna men jag hade helst velat ha bjälklaget villande på plintarna.

En idé jag har är att bygga ”ytter”-ramen innan och med hjälp av den lättare kunna bestämma höjden på plintarna. Tänker att det är lättare att få allt i våg då.

Och om det skulle diffa 1-2 centimeter på plintarna, hur åtgärdar man det på bästa/enklaste sätt?

//G
Ett långpass med en rak bräda kan räcka för att få allt i våg.
Du kan ju använda laser också. Och sätter du snören som du spänner upp så är det kanske lättare när du väl sätter gjutrören på plats så du inte ruckar det...

Skiljer det lite sen så kan du ju lägga virke emellan sedan (ovanpå syllpappen), eller tom dubbla lager syllpapp om det bara är ngn mm...

• Gilla
Goordons
  • Laddar…
Laser?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Laser?

Arbetare använder laserinstrument för att mäta avstånd vid byggarbete inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laser är rak och kan användas som referens. Sätt upp en och mät till dina plintar, justera. :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]
Laser är rak och kan användas som referens. Sätt upp en och mät till dina plintar, justera. :)
Haha ja alltså, laser var svar på frågan som förslag. Jag är fullt medveten om vad man använder laser till… Pew pew..
Rymdskepp som avfyrar färgade laserstrålar i en rymdstrid med explosioner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T TypRätt skrev:
Haha ja alltså, laser var svar på frågan som förslag. Jag är fullt medveten om vad man använder laser till… Pew pew..
[bild]
hahaha Internet :) Tolkade det som att du inte visste vad laser var och tänkte "nu kommer du trilla av stolen" :) Men allt gott, då har vi förstått att vi missförstod :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
För hemmabruk bör ett slangvattenpass typ Stanley TAC 100 vara fullt tillräckligt.

• Gilla
Goordons och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Att bygga ramen först funkar också. Ramen klar, fäst plintjänen i träramen, dinglande ned i plintformarna och palla upp ramen i våg med brädbitar eller liknande, sedan gjuta plintarna.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Varför inte köpa färdiga plintar?

90 cm höga som du sätter i en bädd av makadam och vägeecav med stenmjöl i botten.

Bara att ha ett vattenpass på 180 cm och väga av och hålla på tills det är i våg...

lunnabo lunnabo skrev:
Varför inte köpa färdiga plintar?

90 cm höga som du sätter i en bädd av makadam och vägeecav med stenmjöl i botten.

Bara att ha ett vattenpass på 180 cm och väga av och hålla på tills det är i våg...
Är inte sådana '90 cm' både rätt tunga och svårtransporterade jämfört med att gjuta själv i papprör?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är inte sådana '90 cm' både rätt tunga och svårtransporterade jämfört med att gjuta själv i papprör?
...och dessutom är 90 cm på gränsen på en del ställen om man skall sätta dom frostfritt (även med isolering)

F fribygg skrev:
Tunga, visst väger de en del, men ska man gjuta själv ska det släpas annat, säckar med betong är inte helt lätta heller, och det är lite meck med att göra det också.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tunga, visst väger de en del, men ska man gjuta själv ska det släpas annat, säckar med betong är inte helt lätta heller, och det är lite meck med att göra det också.
En 90 cm färdiggjuten väger nog 110kg och är kanske inget man vill hantera/justera utan hjälpmedel, det är väsentligt lättare med ett gjutrör i papp och grovbetong i 20/25kg säck

• Gilla
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En 90 cm färdiggjuten väger nog 110kg och är kanske inget man vill hantera/justera utan hjälpmedel, det är väsentligt lättare med ett gjutrör i papp och grovbetong i 20/25kg säck
Som sagt, vikten är en sak, men ska man gjuta själv så tillkommer andra delar. Smaken är som baken.

K
tveksamt tveksamt skrev:
Som sagt, vikten är en sak, men ska man gjuta själv så tillkommer andra delar. Smaken är som baken.
Tveksamt ändå… TS efterfrågade enkelt och då är det nog bättre förslag att bygga ramen och få den i våg. Sen hälla i bruk i papprör blandat i närmsta skottkärra som gäller om man ska hålla det enkelt och lätt. Att hiva upp och ner färdiga klumpar på 100kg för att det diffar en liten liten bit är nog så tung men också svårt att verkligen få i våg tillslut.

• Gilla
Goordons och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.