Hej!
Jag ska gjuta plintar (för första gången) till en grund för ett förråd på ca 15 kvm. Planen är att det ska vara 8 plintar i 3 rader, 3 plintar på sidorna och 2 i mitten. Jag tycker dock det verkar väldigt svårt att få alla plintar i våg. Har ni några bra tips på hur man kan gå till väga? Jag har fått ett tips på att använda stolpskor och att man då inte behöver ha alla plintar i våg utan kan justera med hjälp av höjden på stolpskorna men jag hade helst velat ha bjälklaget villande på plintarna.
En idé jag har är att bygga ”ytter”-ramen innan och med hjälp av den lättare kunna bestämma höjden på plintarna. Tänker att det är lättare att få allt i våg då.
Och om det skulle diffa 1-2 centimeter på plintarna, hur åtgärdar man det på bästa/enklaste sätt?
//G
Jag ska gjuta plintar (för första gången) till en grund för ett förråd på ca 15 kvm. Planen är att det ska vara 8 plintar i 3 rader, 3 plintar på sidorna och 2 i mitten. Jag tycker dock det verkar väldigt svårt att få alla plintar i våg. Har ni några bra tips på hur man kan gå till väga? Jag har fått ett tips på att använda stolpskor och att man då inte behöver ha alla plintar i våg utan kan justera med hjälp av höjden på stolpskorna men jag hade helst velat ha bjälklaget villande på plintarna.
En idé jag har är att bygga ”ytter”-ramen innan och med hjälp av den lättare kunna bestämma höjden på plintarna. Tänker att det är lättare att få allt i våg då.
Och om det skulle diffa 1-2 centimeter på plintarna, hur åtgärdar man det på bästa/enklaste sätt?
//G
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Ett långpass med en rak bräda kan räcka för att få allt i våg.Goordons skrev:
Hej!
//G
Du kan ju använda laser också. Och sätter du snören som du spänner upp så är det kanske lättare när du väl sätter gjutrören på plats så du inte ruckar det...
Skiljer det lite sen så kan du ju lägga virke emellan sedan (ovanpå syllpappen), eller tom dubbla lager syllpapp om det bara är ngn mm...
hahaha InternetT TypRätt skrev:
Är inte sådana '90 cm' både rätt tunga och svårtransporterade jämfört med att gjuta själv i papprör?lunnabo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
En 90 cm färdiggjuten väger nog 110kg och är kanske inget man vill hantera/justera utan hjälpmedel, det är väsentligt lättare med ett gjutrör i papp och grovbetong i 20/25kg säcktveksamt skrev:
Tveksamt ändå… TS efterfrågade enkelt och då är det nog bättre förslag att bygga ramen och få den i våg. Sen hälla i bruk i papprör blandat i närmsta skottkärra som gäller om man ska hålla det enkelt och lätt. Att hiva upp och ner färdiga klumpar på 100kg för att det diffar en liten liten bit är nog så tung men också svårt att verkligen få i våg tillslut.tveksamt skrev: