Annars kan du ju kolla med kommun om du får ordna en rejäl valborgsbrasa ?

Stubbar lär brinna ett par dagar dock - jag brände en i ek själv - det tog 3 dagar...

Med dagens dieselpris kanske det är billigare att frakta :-)

5.2 racing skrev:
Fy fan vilket monster!
Om det kostar tio eller femton tusen att få bort dom, fine. Ska man bygga för 3,5´ känns det inte som en jättekostnad.
Tro mig, alla 5000lappar samlar sig snart och vipps så har du 50.000kr extra utan att blinka. Försök hålla nera kostnaderna så gott det går!

Vi har samma problem med stubbar. Dock har vi väldigt stor tomt, så vi väljer att bygga en vall vid ena sidan tomten och sedan fylla på med lite massor. Vårt andra alternativ var att gräva ett stort hål och gräva ner dem...

/En som bygger

Om ni gräver ner stubben så tänk på att de förmultnar och då får du en grop när den sjunker ihop.

En idé om man inte vill hyra en stubbfräs är att ta ne gammal kedja till motorsågen och fräsa bort med den. Sen får man nog köpa en ny kedja men det är billigare än att hyra en stubbfräs.

/Håkan

... och alla som faktiskt har provat det i verkligheten vet att kedjan blir slö på 10 sek och sedan har man 40min nötande med en slö kedja framför sig ...

Om man jämför tänderna på en stubbfräs och skären på en kedja ser man snabbt vad som krävs för att decimera en stubbe då även stubbfräsens tänder måste slipas om ganska ofta. Och stenar mellan rötterna krossas ...

En f.d. kollega till mej gjorde på ett helt annat sätt, han spelade upp sina stubbar. Nu var det inga bautastubbar direkt han hade, det var mest från gamla fruktträd och liknande.
Han spände en kätting runt två av stubbarna, eventuellt fick han först såga ett mindre spår, så kättingen satt kvar, sen hade han ett spel, det var bara att spänna kättingen hårdare och hårdare, så småningom åkte en av stubbarna upp. Sen fick han börja om med en annan stubbe o.s.v till slut var de flest stubbarna uppe.

se38005 skrev:
En f.d. kollega till mej gjorde på ett helt annat sätt, han spelade upp sina stubbar. Nu var det inga bautastubbar direkt han hade, det var mest från gamla fruktträd och liknande.
Han spände en kätting runt två av stubbarna, eventuellt fick han först såga ett mindre spår, så kättingen satt kvar, sen hade han ett spel, det var bara att spänna kättingen hårdare och hårdare, så småningom åkte en av stubbarna upp. Sen fick han börja om med en annan stubbe o.s.v till slut var de flest stubbarna uppe.
Det är ju bara början på problemet dock - då har du fortfarande en hög med 107 stubbar att ta hand om på ett vettigt sätt :rolleyes:

Jag har hört att man kan borra ett par hål i stubben och hälla i saltsyra. Efter några veckor kan du sparka bort stubben.

Sen dör väl kanske resten av trädgården och brunnen blir otjänlig, men enkelt är det :p

Dynamit så får man bort stubbarna i ett nafs. Gäller bara att ha en galen granne som är välsignad med cert. :D

Maskinen var grym. Snacka om att käka sly till frukost. 1 timme med den där motsvarar ju timtals med röjsåg motorsåg och sen ska man ta reda på skräpet efteråt också. Elda går ju knapp.

Till topic:
Har man traktor så kan man ju bräcka upp stubben ur marken mha lite smart sågning. Eller slå ner en kil med kedjeögla på så man får spräckt stubben om den är för stor.

107 stubbar sälj dom till nåt fjärrvärmeverk ...Om inte annat så lär dom väl hämta gratis....
Har hört att dom tar reda på grot och rot mm....Kan väl ringa och höra;)

Dom tilloch med provade att frakta hit sopor från Norge till västernorrland...Men det lades ned för dåligt packat emballage luktade och drog till sig ohyra....:p

Mvh

Y
Det finns ingen risk att de rötter som blir över får energi nog att börja växa upp nya grenar å så, så att säga?

Mindre stubbar drag jag upp med bilen (2.5 T SUV).

Kätting runt stubben och draget. I med lågväxel och fyrhjulsdrift. Wrooom! :cool:

PANG - säger kedjan och sen har du betalat mera i självrisk än vad stubbfräsning kostar (typ 300-400:-)

Precis det hände en bekant, kedjan rätt in i rutan och över taket.

Kan tänka mig att man känner sig ganska dum då, för att inte tala om vad frugan kommer att muttra i månader efteråt ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.