Jag vill nog påstå att det var inte riktigt läge att hissa fulla segel i 30 m/s efter 350år på havsbottnen och förvänta sig att slippa bärga skiten en gång till men ändå. :)
55-65% så är det ju hur lugnt som helst, såvida det inte är 60 grader också.
Du för sätta in en luftfuktare så kanske du kan få upp RH 5-10% så att rosten kommer igång! :)

Det blåste inte så mycket när båten kantrade och sjönk 1628 heller.
Men det var inte ämnet för tråden, utan det var hur fukt och temperatur påverkar,
bl. a. natural aging och mechanical damage.

Men varför skulle jag höja fuktigheten för att starta korrosionsprocessen här hemma?

Tycker faktiskt att det vore bra om mitt fina hus kunde stå i 500 år.
Och jag tror faktiskt att det har en ärlig chans, välbyggt som det är :)

KnockOnWood skrev:
Hur länge låg regalskeppet Vasa på havets botten, 350 år?
Så då kanske vi skall sträva efter 100% fuktighet, för hon klarade ju sig relativt bra :cool:
Jo, fast du saknar ju en parameter i ditt diagram, syrgashalt. :) Så om du vill sänka ner hela huset i dyn så klarar det sig nog ungefär lika bra som Vasa, fast det blir jobbigt att andas, och städningen skall vi bara inte prata om. ;)

(Fast det finns visst sorts "mögel" som tom klarar sig bra i rymden http://www.space.com/21982-space-slime-grows-mold-tiny-satellite.html så man skall aldrig säga aldrig).

Och apropå topic så är jag klar och har ett script i Domoticz som uppdaterar mina virtuella sensorer med värden som beräknas som på dpcalc.org. ;)

Det är lite roligt att ha en färgglad rostindikator för garageklimatet. :)

Vid -6 grader och 100%RF skulle huset klars 368 år enl den, men 100%RF i normal atmosfär vs syrefattig havsbotten är inte riktigt samma som sagt.

Jag är rätt säker på att husets värde skulle sjunka säkert 2-3%, kanske mer om det inte ligger i ett hett område, om det stod till 100% nedsjunket i närmsta sjö.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nu glömmer ni visst bort risken för skeppsmask :)

1809_07_18Mb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KnockOnWood skrev:
Nu glömmer ni visst bort risken för skeppsmask :)
Jo, vi bor ju båda på västkusten, det är sant. :) Men TS bor ju på baksidan, och där trivs inte (ens ;)) skeppsmasken.

Såg då tråden skapade och tänkte knyppla ihop något på en gång. Men saker kom däremellan... men nu har jag gjort en portning av javascriptet till Python om det passar bättre.
Jag postar ingenting här för jag har inte orkat att kika huruvida tabellen är public-domain eller om det är copyrightat.
Finns intresse så får man PM:a mig så kan vi diskutera vidare en lösning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.