Byggahus.se
J
Hej
Jag fick en luft luft installerad för några veckor sen. Nu kommer en faktura på ca 4000 kr för 4 meters extra koppar rör 3/8 och 1/4 tum.
Räknar jag på det blir det ca 900 kr per meter inkl moms.
Kollade upp priset för samma vara och det brukar ligga runt 150 till 220 kr per meter.
Är det nåt som jag har missat? eller har installatören fakturerat överpris?
 
J Jens33 skrev:
Hej
Jag fick en luft luft installerad för några veckor sen. Nu kommer en faktura på ca 4000 kr för 4 meters extra koppar rör 3/8 och 1/4 tum.
Räknar jag på det blir det ca 900 kr per meter inkl moms.
Kollade upp priset för samma vara och det brukar ligga runt 150 till 220 kr per meter.
Är det nåt som jag har missat? eller har installatören fakturerat överpris?
Det borde framgå på återförsäljarens hemsida vad eventuella extra meter rördragning kostar utöver eventuell ”standardinstallation”.
Har ni haft ett fast pris och inga ändringar skett efter den överenskommelsen så kan man inte bara debitera för extra meter.
Det är oftast , rör, kanal, kabel och dräneringslang och sen tillkommer att det kostar arbetstid att montera det.
900:- var kanske lite i överkant jämfört med andra.
 
Men gäller dessa 4m bara materialet? Det kostar ju en del arbetstid också? dessutom brukar de rörklammers som behövs för att fästa rör vara svindyra (även på ställen med "bra pris" som rinkabyrör), kan kosta nästan lika mycket som rören.

Är det isolering på rören?
 
H hempularen skrev:
Men gäller dessa 4m bara materialet? Det kostar ju en del arbetstid också? dessutom brukar de rörklammers som behövs för att fästa rör vara svindyra (även på ställen med "bra pris" som rinkabyrör), kan kosta nästan lika mycket som rören.

Är det isolering på rören?
På luft/luft är det isolerade rör.
Rörklammers man använder är oftast breda stripes som skruvas fast och man spänner åt lite så rörpaketet håller sig på plats innan man sätter på locket på kanalerna.
 
Kan även vara att pumpen behöver fyllas med mera gas, de är för fyllda för en viss längd rör.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
På luft/luft är det isolerade rör.
Rörklammers man använder är oftast breda stripes som skruvas fast och man spänner åt lite så rörpaketet håller sig på plats innan man sätter på locket på kanalerna.
Om det är kanaler inblandade också så lär ju även det vara några extra meter.

Jag tror att priset kan vara någorlunda rimligt. Troligen ett shablonpris per meter.
 
H hempularen skrev:
Om det är kanaler inblandade också så lär ju även det vara några extra meter.

Jag tror att priset kan vara någorlunda rimligt. Troligen ett shablonpris per meter.
Vad man tycker är rimligt är upp till köparen
500:- är nog en vanligare summa per meter men skiljer uppenbarligen en del.
 
Hur lång är rördragningen mellan inne/utedel? Låter väldigt dyrt iaf. Låter som att det ingår några meter kanaler/rör i offerten. Överstiger den detta med några meter så blir det jackpott för installatören. Det är en lönsam affärside Denna extra längd kanaler/rör/kabel kostar några hundralappar max. Men det bör ju stå i avtalet/offerten kan man tycka.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Kan även vara att pumpen behöver fyllas med mera gas, de är för fyllda för en viss längd rör.
Många är förfyllda för 7m och en del tillverkare har fyllnad för 10m och även 15.
Är ca 20-25 gram per meter som behöver fyllas på med om det krävs enligt tillverkaren och den skvätten ingår oftast i summan för ”extra” meter för luft/luft .
 
J
H hempularen skrev:
Men gäller dessa 4m bara materialet? Det kostar ju en del arbetstid också? dessutom brukar de rörklammers som behövs för att fästa rör vara svindyra (även på ställen med "bra pris" som rinkabyrör), kan kosta nästan lika mycket som rören.

Är det isolering på rören?
Det gäller bara material, rör inget annat. Det är isolering på rören oxå.
 
J
R Real-House skrev:
Hur lång är rördragningen mellan inne/utedel? Låter väldigt dyrt iaf. Låter som att det ingår några meter kanaler/rör i offerten. Överstiger den detta med några meter så blir det jackpott för installatören. Det är en lönsam affärside Denna extra längd kanaler/rör/kabel kostar några hundralappar max. Men det bör ju stå i avtalet/offerten kan man tycka.
Det är 8 meter lång mellan inne och utedel. 4 meter påstår installatören att stod i offerten ( jag har aldrig sett det).
 
A
J Jens33 skrev:
Det är 8 meter lång mellan inne och utedel. 4 meter påstår installatören att stod i offerten ( jag har aldrig sett det).
Men du måste ju ha pejl på hur många meter som ingår? Tänk on det varit 24m!
 
J Jens33 skrev:
Det gäller bara material, rör inget annat. Det är isolering på rören oxå.
Är det fakturerat extra tid också för installationen av de 4 metrarna?
 
900:- per meter för enbart rör/rördragning låter högt om det inte var sjukt krånglig rördragning och eventuella extra håltagningar.
En del företag ”tar igen” ett lågt installationspris med höga priser vid tilläggsarbete och kan ibland vara klurigt att se för slutkund vad som tillkommer
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det fakturerat extra tid också för installationen av de 4 metrarna?
Nej, bara material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.