5 832 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Ersätta trasig cirkulationspump
Sida 1 av 2
Hej!
Min cirkulationspump blåser propparna så ett utbyte är väl det ända som gäller.
Pumpen är en Grundfos UM 20-20 /180.
En jobbarkompis har en Grundfos UPS 25-40 /180 som jag kan få ta, skulle det funka med den?
Finns det något sätt att få liv i den gamla pumpen annars?
Har stått still sedan i våras och troligen kärvat ihop eftersom den blåser propparna.
Min cirkulationspump blåser propparna så ett utbyte är väl det ända som gäller.
Pumpen är en Grundfos UM 20-20 /180.
En jobbarkompis har en Grundfos UPS 25-40 /180 som jag kan få ta, skulle det funka med den?
Finns det något sätt att få liv i den gamla pumpen annars?
Har stått still sedan i våras och troligen kärvat ihop eftersom den blåser propparna.
Grundfos UM 20-20 180:
Fabrikat: Grundfos
Typ: UM 20-20
Längd: 180
Anslutning: G 1 1/2"
Spänning: 3X400 V eller 1x230
Grundfos UPS 25-40 180
Typ: UPS 25-40
Anslutning: G 1½"
Spänning: 1x230 V
Det verkar således bara vara 1-fas som ev är skillnaden.
Typ: UM 20-20
Anslutning: G 1 1/2"
Spänning: 3X400 V eller 1x230
Grundfos UPS 25-40 180
Typ: UPS 25-40
Anslutning: G 1½"
Spänning: 1x230 V
Det verkar således bara vara 1-fas som ev är skillnaden.
Plockade hem UPS pumpen och kopplade in den.
Fysiskt passade den utan problem, men någonting är skumt.
Trots 80 grader i pannan så får jag inte upp mer än 30 grader till radiatorerna.
Dessutom så ligger returtempen 2 grader högre än framledningen!?
Pumpen jobbar vilket jag både hör o känner, provat alla hastigheter utan någon större tempskillnad.
Shunten står på samma inställning som jag brukar ha alltså läge 6 av 10. Vilket med den gamla pumpen normalt gav runt 50 grader upp.
Försöker jag höja shunten bara lite mot läge 7 så orkar inte elpatronerna att hålla 80 grader i pannan.
Vad kan vara felet?
Fysiskt passade den utan problem, men någonting är skumt.
Trots 80 grader i pannan så får jag inte upp mer än 30 grader till radiatorerna.
Dessutom så ligger returtempen 2 grader högre än framledningen!?
Pumpen jobbar vilket jag både hör o känner, provat alla hastigheter utan någon större tempskillnad.
Shunten står på samma inställning som jag brukar ha alltså läge 6 av 10. Vilket med den gamla pumpen normalt gav runt 50 grader upp.
Försöker jag höja shunten bara lite mot läge 7 så orkar inte elpatronerna att hålla 80 grader i pannan.
Vad kan vara felet?
Tycker det låter som pumpen är monterad åt fel håll, har du vänt pumpen med pilen åt rätt håll? Jag har två identiska pumpar hemma men som är spegelvända, man kan således inte montera den likadant! Pil på undersidan!
På pumphuset sitter det en pil som pekar upp mot termometern på framledningsröret.
Så var det även på den gamla pumpen så jag tog för givet att det skulle vara kopplat så.
Blev också konfunderad över den högre returtempen så jag dubbelkollade pilen.
Så var det även på den gamla pumpen så jag tog för givet att det skulle vara kopplat så.
Blev också konfunderad över den högre returtempen så jag dubbelkollade pilen.
Ja pilen pekar ju från pannans topp mot framledningsrörets termometer.
Ska kolla när jag kommer hem ikväll och följa rör till en radiator för att se att det verkligen är framledningen.
Men eftersom tempen stiger där när jag öppnar shunten mer så borde det väl vara det?
Likaså borde väl inte tempen stiga där först och sedan börja stiga eftersom på returen om pumpen går åt fel håll?
Ska kolla när jag kommer hem ikväll och följa rör till en radiator för att se att det verkligen är framledningen.
Men eftersom tempen stiger där när jag öppnar shunten mer så borde det väl vara det?
Likaså borde väl inte tempen stiga där först och sedan börja stiga eftersom på returen om pumpen går åt fel håll?
Jo jag vet att man oftast gör så, men på min panna har den suttit på framledningen med pilen från pannan sedan jag köpte huset för 25 år sedan och har fungerat så.
Dubbelkollade att det var framledningen genom att följa rör till en radiator.
Dubbelkollade att det var framledningen genom att följa rör till en radiator.
Problemet löst!:wow:
Visade sig att när jag bytte pumpen hade jag ruckat på rören så mycket (pumpen har ju suttit där sen 70 talet nån gång) att ett par skarvar under isoleringen börjat läcka o tjuvsög in luft.
När jag upptäckte det pga droppande vatten, och lokaliserat dem o åtgärdat dessa så funkar pumpen o systemet som det ska!
Visade sig att när jag bytte pumpen hade jag ruckat på rören så mycket (pumpen har ju suttit där sen 70 talet nån gång) att ett par skarvar under isoleringen börjat läcka o tjuvsög in luft.
När jag upptäckte det pga droppande vatten, och lokaliserat dem o åtgärdat dessa så funkar pumpen o systemet som det ska!