Hej

Har 2 st nya lenhovdaradiatorer som är kopplade enligt bild. Har enrörsystem.
Om jag stryper en radiator helt borde inte alla radiatorer efter och bli strypta?
Om så är fallet. Vad behöver man köpa för delar för att kunna strypa en radiator?
 
  • Ny lenhovdaradiator kopplad med mässingsventiler och rör mot en vit vägg med blommigt tapetmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppling på en lenhovdaradiator med en ventil och rör i ett enrörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är du säker på att du har 1 rörs , är det sant så fungerar inte det där , när termostaten stryper på fotot så får du ingen värme längre bort , tvärstopp på vattnet
Då måste ha ett specielt koppel för att de ska fungera
Det finns rörisar som kommer att tala om exakt vad du behöver , jag kan inte alla sorter , men vet rör
 
  • Gilla
Parjonasp
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är du säker på att du har 1 rörs , är det sant så fungerar inte det där , när termostaten stryper på fotot så får du ingen värme längre bort , tvärstopp på vattnet
Då måste ha ett specielt koppel för att de ska fungera
Det finns rörisar som kommer att tala om exakt vad du behöver , jag kan inte alla sorter , men vet rör
Rören ligger i en slinga så misstänker att det kallas enrörssystem. Väntar in eliten å hör vad man behöver
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Snyggt
 
Du måste ha ett radiatorkoppel för enrörssystem där man kan ställa in hur stort delflöde som ska gå genom radiatorn och hur stort som ska gå förbi.
 
Vet inte riktigt vad ditt syfte är här men;

Som tidigare skrivit så behöver man ett ettrörskoppel med en % bypass på vid radiatorn på ettrörssystem. Man kan inte bara ändra ett tvårörs till ettrörs. Helt andra dimensioneringsmetoder då temperaturen sjunker efter varje rad vilket gör man måste ha större rad hela tiden än vad man skulle behöva vid parallelkopplade tvårörssystem. Hur mkt bypass det är påverkar också storleken på radiatorerna något.

Finns ett, tror det är gratis-program som heter rettig, purmo. Där kan man dimensionera för ettrör. För varje slinga ska det finnas en injusteringsventil.
 
Ettrörssystem kan ha dolda fasta bypass (strypta rörsegment parallellt med radiatorn)
 
tommib
Så har vi. Fasta bypass i golvet. Dessa har en klaffventil som öppnas om man stryper radiatorn.
 
V viktorj skrev:
Har enrörsystem.
Om jag stryper en radiator helt borde inte alla radiatorer efter och bli strypta?
V viktorj skrev:
Rören ligger i en slinga så misstänker att det kallas enrörssystem. Väntar in eliten å hör vad man behöver
Hur menar du med ”Rören ligger i en slinga”?
Finns det några rör som är synliga mellan två eller fler radiatorer?

Prova att stäng slottventilerna helt för att se vad som händer, blir fler än dessa två radiatorer kalla så är det ett ettrörsystem samt felkopplat, om inga andra blir kalla så kan det vara både ettrör & tvårör.

Om man stänger en ventil på ett tvårörskoppel som sitter på ett ettrörssystem så blir alla radiatorer i den slingan kalla, oberoende var på slingan det stängs
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du med ”Rören ligger i en slinga”?
Finns det några rör som är synliga mellan två eller fler radiatorer?

Prova att stäng slottventilerna helt för att se vad som händer, blir fler än dessa två radiatorer kalla så är det ett ettrörsystem samt felkopplat, om inga andra blir kalla så kan det vara både ettrör & tvårör.

Om man stänger en ventil på ett tvårörskoppel som sitter på ett ettrörssystem så blir alla radiatorer i den slingan kalla, oberoende var på slingan det stängs
Rören går i en slinga i krypgrunden. Alltså matas vidare till nästa. Har 2 nya element som man inte kan strypa. Stänger jag ett av dom stängs resterande. Därav behöver jag nått.
Frågan är vara vad? Har lenhovda nått eget eller är det något std?
Tack så länge
 
Du behöver ett koppel för 1-rörs system, t ex detta: http://www.mma.se/produkter/fordelare-fafea/.
Finns från olika tillverkare. Finns också såna som går att ställa om mellan 1-rörs och två-rörs. Din röris borde veta. Annars byt röris.
 
V viktorj skrev:
Rören går i en slinga i krypgrunden.
Eftersom du skriver rören så antar jag att det är två rör. Utan att se hur dom andra radiatorerna är inkopplade är det svårt att säga om det är 1- eller 2-rörs.
 
tommib
Nej. Om det beter sig som TS skriver, att alla radiatorer blir kalla när man stryper en, är det enrörs (se demmpas svar ovan).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.