666 läst ·
3 svar
666 läst
3 svar
Elgolvsfrågor
Överväger lägga "elgolv" under klinker i min lilla entre på 2m^2, bara för komfortens skull, men ogillar egentligen att värma med el då vi har bergvärme i huset. Hur brukar termostaterna i elgolven fungera. Reglerar termostaten för att hålla golvet vid inställd temperatur, eller jobbar den för att hålla rumsluften till förinställd temperatur? Finns det mer avancerade termostater som kan programmeras med schema? Jag ser ingen orsak att elda på under natten, men på morgonen och framförallt under eftermiddag när ungarna drar in en massa snö så är det ju bra om det är varmt. Eller sliter det möjligen mer på golvet om det skall vara ömsom kallt/varmt (termiska spänningar).
Det finns hur avancerade termostater som helst, problemet är bara att begripa hur man ska programmera dom 
Den reglerar alltid på golvet (där sensorn finns) och inte lufttemperaturen.
Vi har denna i vårt badrum, och den har all möjlig automatik med tider och veckodagar men vi har aldrig använt den mer än i standardlägen (bruksanvisningen är en 1.5 cm tjock liten bok!)
http://www.eldirekt.se/hem-bygg/varme/varmekabel/t2-termostat-nrg-temp
Men som sagt, det vore bättre att lägga en vattenburen värme om möjligt. Jag gör nu precis det i vår hall där vi ska lägga klinker. Dock bygger den ju mer på höjden så om man vill ha golvet i nivå med omgivande rum får man ev sänka bärlinorna under golvet. Jag tycker dock det är värt det extra jobbet för att få vattenburet som går på radiatorsystemet.
Den reglerar alltid på golvet (där sensorn finns) och inte lufttemperaturen.
Vi har denna i vårt badrum, och den har all möjlig automatik med tider och veckodagar men vi har aldrig använt den mer än i standardlägen (bruksanvisningen är en 1.5 cm tjock liten bok!)
http://www.eldirekt.se/hem-bygg/varme/varmekabel/t2-termostat-nrg-temp
Men som sagt, det vore bättre att lägga en vattenburen värme om möjligt. Jag gör nu precis det i vår hall där vi ska lägga klinker. Dock bygger den ju mer på höjden så om man vill ha golvet i nivå med omgivande rum får man ev sänka bärlinorna under golvet. Jag tycker dock det är värt det extra jobbet för att få vattenburet som går på radiatorsystemet.
Jag har en liten vattenradiator i anslutning till detta utrymme som man skulle klippa bort och dra om till golvvärme, men bygghöjden blir svår att lösa då jag inte kan regla ner golvet. Vet inte heller riktigt hur man gör med övergången från element till golvvärme. Kan nog inte gömma den övergången på något snyggt sätt. Sedan skall det väl till en extra cirkulationspump och någon form av termostat mm (dåligt påläst om detta).
Jag hade uppfattningen att en liten elslinga skulle bli billigare och enklare, men det verkar inte bli så billigt det heller. Tack för infon om termostaten Yaken. Då verkar det fungera som jag tänkt iaf vilket talar lite för ellösningen ändå.
Jag hade uppfattningen att en liten elslinga skulle bli billigare och enklare, men det verkar inte bli så billigt det heller. Tack för infon om termostaten Yaken. Då verkar det fungera som jag tänkt iaf vilket talar lite för ellösningen ändå.
Redigerat:
Klicka här för att svara