83 355 läst ·
344 svar
83k läst
344 svar
Elförbrukning
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
En stolplykta m/ä som stod 30-40 meter från kåken, och en gammal EKKL, bly-"lantbruks"-ledning som försvann ner i marken. Kan likagärna ha varit en järnkortis som pga något inte orkade lösa säkringen. En kompis som hyrde, jag var där för att fixa upp lite lampor och passade på att "sanera" lite...
Hann inte med min agenda idag
Blev inhandlande utav tapet och färg då det måste bli färdigt i hallen hoppas på lite tester imorgon efter 2:a målningen
Blev inhandlande utav tapet och färg då det måste bli färdigt i hallen hoppas på lite tester imorgon efter 2:a målningen
Det klart att du inte märker nån skillnad om du alltid kör den på auto ?electroluxaren skrev:
När vi köpte detta huset (på vintern) stod LVP på "auto", det fungerade väl tills man eldade i kaminen och började fundera på varför LVP vrålade och insåg att den stod och kylde för fullt.. mindre bra, sen dess står den på "heat"..
Har man el-element på kan man ju få samma effekt.
För jämförelse så har jag f.ö 150kvm enplans boyta i ett hus från 1976helt uppvärmt med LVP (alla element avstängda) inställd på 21 grader samt vidbyggt garage/hobbylokal på 80kvm som är helt eluppvärmda, där står elementen dock inställda på ca 12-15 grader.
Det gav en förbrukning på 2370KWh december 2019, tror jag eldade i kaminen 4ggr då. Förbrukningen dec 2018 var liknande men något högre.
Sommarförbrukningen billigaste månaden (augusti) 1202KWh, tror LVP gick några timmar ca 3-4 kvällar (i kylläge).
Vidare är det mekanisk frånluft (nedställd på vintern), enskilt vatten så brunn och avloppspump drar lite, men det är nog ingen jättepost. .
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Det här verkar inte funkar för TS - men bra som tips till er andra som tar över ett abonnemang: Jag kan se fem år bakåt när jag loggar in på "Mina sidor" hos elnätsbolaget, vilket är Ellevio i mitt fall.
Köpte huset 2018 och har skrivit ner historik från januari 2014. Nu, 2020, ser jag att jag kan gå tillbaka till januari 2016 som längst. Kul för oss som gillar siffror och statistik, och bra när man vill se vad tidigare ägare verkligen har haft för förbrukning.
Köpte huset 2018 och har skrivit ner historik från januari 2014. Nu, 2020, ser jag att jag kan gå tillbaka till januari 2016 som längst. Kul för oss som gillar siffror och statistik, och bra när man vill se vad tidigare ägare verkligen har haft för förbrukning.
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Mja...en av 11-kilowattopparna låg ju klockan fem på morron...?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Det skulle i så fall ge en besparing på knappt 20 procent, men jag tror skillnaden är mindre och drunknar i att man duschar mer på sommaren när man utför mer arbete utomhus och blir svettig lättare. I och för sig skulle det vara enklare att klara sig helt utan varmvatten på sommaren (soldusch, naturbad, lättare att stå ut med att duscha kallt).Tomtom79 skrev:
Så stor skillnad tycker jag inte att det är så att det är värt 200k för att få bort en ful låda i ett rum som låter lite och blåser lite.TotalControl skrev:
Ja har man inga krav på komfort och allt man investerar i huset måste ha pay off likt en företagsekonomi så är ju en luftvärmepump fantastisk. Det här forumet är ett bra bevis på det.
Nu vet jag inte om TS är en sådan person eller en lik oss andra som konsumerar bla komfort utan att behöva räkna hem allt på kortas tid.
Den ger dessutom kyla på sommaren och det tycker jag är en betydligt större fördel än vad nackdelen är! Det är grymt skönt att ha 22 grader inomhus när det är tokvarmt ute.
/N