Byggahus.se
Har nyligen flyttat i i vår nybyggda villa och vill dela med mig av vår erfarenhet samt varna andra för att anlita samma firma som vi hade för elentreprenaden. I detta fall rör det sig om Elektromontage RP från Södertälje. Vi anlitade dom för att göra hela elinstallationen i huset (totalt 252 kvm). Bifogar några bilder på installationer som de gjort och som vi efter massiva påtryckningar fick åtgärdade. Några av de problem vi haft med Elektromontage är:
- Anslutningar till värmepump har varken klamrats på väg eller dragit i snyggt - se bild och nej detta är inget skämt!
- Golvvärmecentralen kunde inte justeras då man placerat givarna över ställdonen - se bild.
- Har inte dragit rätt dimension för förberedelse av LPS vilket resulterat i att vi varit tvugna att dra en utanpåliggande ledning för anslutning av denna.
- Trappbelysning installerad med olika avstånd mellan armaturerna samt som de ej var centrerade över trappsteg. När vi hotatde med att ta in en annan elektriker åtgärdades detta.
- Kanalisation för surrondhögtalare dragen innehåller kraftiga böjar och saknar draglina vilket medför att vi varit tvugna att göra om hela dragningen.

I samtliga fall när vi utryckt ett missnöje med någon utförd del i arbetet har de knorrat och försökt slingra sig ur istället för att göra beställaren nöjd. Dessutom har de struntat i att dyka upp på överenskomna tider, genomgående varit ointresserade av att bidra med råd eller idéer samt som de genom hela byggtiden haft en nonchalant attityd.

Om jag hade behandlat mina kunder på detta viset kan jag vara säker på en sak, jag skulle inte hade inte haft en enda kund kvar. Men tydligen är 250,000 SEK en obetydlig summa i deras ögon...

Nybliven villaägare // Peter
 
  • bild (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jbass
  • Laddar…
Usch, det var inte stiligt :(
 
Tyckte först att det såg helt för jäkligt ut, men det mesta verkar ju vara slangar som inte är inkopplade ännu? Inte permanent åtminstone. Gummikabeln till värmepumpen skulle ju dock kunnat varit lite kortare.

//Patrik
 
Det sorgliga i hela historien var att detta betraktades som färdigställt då vi hade slutbesiktning dagen efter. När man påtalade att detta inte är att betrakta enligt branschstandard var de helt oförstående. Först efter att vi erhållit ett utlåtande från besiktningsman medgav de att det gick att göra lite snyggare, dock är resultatet långt ifrån vad jag skulle kalla perfekt även idag.

// Peter
 
Redigerat:
Men den översta bilden visar ju uppenbarligen en anläggning som är provisoriskt inkopplad, det är inte möjligt att någon skulle kunna påstå att det skall gå oskyddad FK tråd, eller att toppklämmorna synliga skulle vara en slutlig installation. Eller vad är den gråa kabeln/slangen till?
 
I såfall så är det ju fruktansvärt!

Man blir ju helt paff hur personer inom det egna skrået kan bete sig!
 
Redigerat:
O
Sen kan man reagera på att man använder torix för att isolera kabeländarna på FK´n å inte ubåt med tanke på att torix inte alltid sitter speciellt bra, å med tanke på att deras yrkesheder å kunskap verkar vara glömda i nån byrålåda nånstans så kan man tänka sig att torixen inte sitter fast ordentligt.
 
Tråkigt att du inte är nöjd. Jag använde också Elektromontage vid mitt nybygge och är nöjd på alla punkter. Bra och tydliga ritningar för att bekräfta att de uppfattat mina önskemål, snyggt montage, snabbt jobbat och allt fungerar som det ska.
 
Kan säga det att det kan skilja väääldigt mycket på olika anställda hantverkare i ett företag. Så man ska inte dömma ut ett företag helt sett från en händelse, men ledningen brukar ju ofta vara den samma och om de inte sköter saken bra så kan man väl kanske snacka om att det är en dålig firma.

//Patrik
 
Håller med dig i stort Patrik. Sedan tycker jag att man tyvärr måste vara införstådd med att det ibland blir dåligt utfört och fel så som branschen ser ut. När detta väl inträffar så tycker jag man kan särskilja de riktigt usla företagen från dem som ändå är acceptabla. De acceptabla tar sitt ansvar och åtgärdar de fel som uppstått utan alltför mycket tjat medan de usla smiter undan, hittar saker att skylla på och slutar svara i telefonen.

I övrigt så är det så att chanserna för att få arbetet väl utfört väsentligt ökar om man är är med och bevakar, frågar, kontrollfrågar. I en perfekt värld så skulle detta inte behövas men som det nu ser ut så är det ett faktum.
 
Jc1972 skrev:
Håller med dig i stort Patrik. Sedan tycker jag att man tyvärr måste vara införstådd med att det ibland blir dåligt utfört och fel så som branschen ser ut. När detta väl inträffar så tycker jag man kan särskilja de riktigt usla företagen från dem som ändå är acceptabla. De acceptabla tar sitt ansvar och åtgärdar de fel som uppstått utan alltför mycket tjat medan de usla smiter undan, hittar saker att skylla på och slutar svara i telefonen.
Precis. En seriös firma rättar till felen som blivit för dom vill ju fortsätta ha ett gott rykte.

//Patrik
 
  • Gilla
Byggis1976
  • Laddar…
Peter K 1969 skrev:
Har nyligen flyttat i i vår nybyggda villa och vill dela med mig av vår erfarenhet samt varna andra för att anlita samma firma som vi hade för elentreprenaden. I detta fall rör det sig om Elektromontage RP från Södertälje. Vi anlitade dom för att göra hela elinstallationen i huset (totalt 252 kvm). Bifogar några bilder på installationer som de gjort och som vi efter massiva påtryckningar fick åtgärdade. Några av de problem vi haft med Elektromontage är:
- Anslutningar till värmepump har varken klamrats på väg eller dragit i snyggt - se bild och nej detta är inget skämt!
- Golvvärmecentralen kunde inte justeras då man placerat givarna över ställdonen - se bild.
- Har inte dragit rätt dimension för förberedelse av LPS vilket resulterat i att vi varit tvugna att dra en utanpåliggande ledning för anslutning av denna.
- Trappbelysning installerad med olika avstånd mellan armaturerna samt som de ej var centrerade över trappsteg. När vi hotatde med att ta in en annan elektriker åtgärdades detta.
- Kanalisation för surrondhögtalare dragen innehåller kraftiga böjar och saknar draglina vilket medför att vi varit tvugna att göra om hela dragningen.

I samtliga fall när vi utryckt ett missnöje med någon utförd del i arbetet har de knorrat och försökt slingra sig ur istället för att göra beställaren nöjd. Dessutom har de struntat i att dyka upp på överenskomna tider, genomgående varit ointresserade av att bidra med råd eller idéer samt som de genom hela byggtiden haft en nonchalant attityd.

Om jag hade behandlat mina kunder på detta viset kan jag vara säker på en sak, jag skulle inte hade inte haft en enda kund kvar. Men tydligen är 250,000 SEK en obetydlig summa i deras ögon...

Nybliven villaägare // Peter
Men de åtgärdade felen eller hur?
 
Har jag fel som tycker att installationen ser livsfarlig ut. Vad händer OM av någon anledning det blir ett fel på någon kabelisolering och kabeln kommer åt ett vattenrör? Blir inte hela huset strömförande genom kopparledningarna?
 
Kopparrören är (mest troligt) jordade genom värmepumpens jordledare.
 
D.v.s. säkring och JFB löser.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.