4 397 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
El/Ström-övervakning?
Sida 1 av 2
Hej,
tycker det hade varit intressant att se vad och hur mycket el diverse elektronik förbrukar, men hittar inte riktigt något bra.
Har tittat lite på Vattenfalls Energywatch, men tror inte att den fungerar helt 100, samma sak med Eliq. Plugwise verkar intressant, förutom att jag läste på nätet att företaget visst loggar all ens energiförbrukning och det känns ju inte direkt bra.
Så, någon som kan tipsa om något sätt att få elförbrukningen in i datorn så jag kan titta på fina grafer?
Mvh
tycker det hade varit intressant att se vad och hur mycket el diverse elektronik förbrukar, men hittar inte riktigt något bra.
Har tittat lite på Vattenfalls Energywatch, men tror inte att den fungerar helt 100, samma sak med Eliq. Plugwise verkar intressant, förutom att jag läste på nätet att företaget visst loggar all ens energiförbrukning och det känns ju inte direkt bra.
Så, någon som kan tipsa om något sätt att få elförbrukningen in i datorn så jag kan titta på fina grafer?
Mvh
Finns olika lösningar, på Http://www.m.nu (nej, inte i reklamsyfte) finns en mängd av produkter som tillsammans med Google lär dig hur man går tillväga.
Men att tänka på är hur mkt tid och pengar man vill lägga ned.
Men att tänka på är hur mkt tid och pengar man vill lägga ned.
Har varit inne på m.niåu och tittar, där jag hittade Plugwise. Dessvärre hittar jag inte det jag söker där, inte heller med hjälp av google. Det jag söker är något som plugwise fast utan behov av en dator för att ta emot informationen, dvs nån funktion som exv tellstick net. Tittade på Efergy, men problemet med dem som jag ser det är att de funkar likadant som vattenfalls produkt och jag tror att det blir svårt att utläsa vilken apparat som drar vilken el. Men om någon testat ett sådant system så får de gärna skriva.
Kanske jag missförstår dig, men Plugwise behöver ingen dator för att "fungera". Enheterna sköter sig själva i drift, däremot används datorn för att konfigurera och för att tanka ut historik (och realtidsdata) från resp. enhet för presentation och statistik.
Frågan är om TS vill/kan/orkar köra en 24/7 webserver hemma för att samla och presentera data i "real-tid" eller om TS nöjer sig med att tanka ned data vid behov för att titta på vid olika tillfällen.
Ett alternativ är ju också http://www.energibutiken.se/ med sin Logger 2020.
Ett ställe att börja på är http://www.techtrade.se/sv/
Där började jag min bana och gick sen över till 1-Wire.
Ett alternativ är ju också http://www.energibutiken.se/ med sin Logger 2020.
Ett ställe att börja på är http://www.techtrade.se/sv/
Där började jag min bana och gick sen över till 1-Wire.
Instämmer, vet dock inte vilken "svårighetsgrad" TS vill lägga sig på., som jag skrev:MathiasS skrev:
Enkla färdiga lösningar är lite dyrare och oftast inte så flexibla, DIY ger full flexibilitet, billigare men tar längre tid.gadu^ skrev:
Jag har själv använt Plugwise och tycker det är ganska smidigt. Det är inte så att man måste starta program till höger och vänster för att tanka hem och sedan bearbeta för att presentera, utan man startar helt enkelt "plugwiseprogrammet" ("Source") och vips så hämtar den data själv och presenterar, antingen realtid eller historiken. Skall finnas även en fristående hårdvara som presenterar data och där man kan styra enheter.gadu^ skrev:Frågan är om TS vill/kan/orkar köra en 24/7 webserver hemma för att samla och presentera data i "real-tid" eller om TS nöjer sig med att tanka ned data vid behov för att titta på vid olika tillfällen.
Ett alternativ är ju också [länk] med sin Logger 2020.
Ett ställe att börja på är [länk]
Där började jag min bana och gick sen över till 1-Wire.
gadu, nej har ingn riktig lust att köra en webserver dygnet runt där hemma. Men man kanske bara kan koppla in och ta en titt när man vill.
HansR, egauge ser bra ut, men verkar rätt dyr samt att det ser ut som att en elektriker måste koppla in den?
Är ser någon som testat strömövervakning mha z-wave? Fibaros pluggar ska kunna avläsa strömförbrukningen.
HansR, egauge ser bra ut, men verkar rätt dyr samt att det ser ut som att en elektriker måste koppla in den?
Är ser någon som testat strömövervakning mha z-wave? Fibaros pluggar ska kunna avläsa strömförbrukningen.
OK, antar att man måste ha USB-stickan ikopplad i datorn för att motta pluggarnas data? Var inne på Plugwise hemsida men det fanns ingen prisuppgift på den där fristående boxen, till skillnad från övriga produkter.bonnier skrev:Jag har själv använt Plugwise och tycker det är ganska smidigt. Det är inte så att man måste starta program till höger och vänster för att tanka hem och sedan bearbeta för att presentera, utan man startar helt enkelt "plugwiseprogrammet" ("Source") och vips så hämtar den data själv och presenterar, antingen realtid eller historiken. Skall finnas även en fristående hårdvara som presenterar data och där man kan styra enheter.
USB-stickan, eller "Stick" som den heter på plugwise-språk, kommunicerar med enheterna så den skall vara i om programvaran "Source" ska kunna ta emot data från dom. Jag köpte ett paket som de erbjuder, med ett antal enheter (8), "circles", och en "stick". Kommer dock inte ihåg vad jag gav för det, men det är tyvärr inte billigt. Nackdelen med plugwise, som jag såg det, var dels priset, dels att det inte fanns något enkelt sätt att mäta 3-fas.nejo skrev:
Jag skriver i förfluten tid pga. att jag har inte installerat dom ännu sedan vår flytt för drygt ett år sedan...
Okej. Träffas är inget problem för mig, bara spisen som går på det.bonnier skrev:USB-stickan, eller "Stick" som den heter på plugwise-språk, kommunicerar med enheterna så den skall vara i om programvaran "Source" ska kunna ta emot data från dom. Jag köpte ett paket som de erbjuder, med ett antal enheter (8), "circles", och en "stick". Kommer dock inte ihåg vad jag gav för det, men det är tyvärr inte billigt. Nackdelen med plugwise, som jag såg det, var dels priset, dels att det inte fanns något enkelt sätt att mäta 3-fas.
Jag skriver i förfluten tid pga. att jag har inte installerat dom ännu sedan vår flytt för drygt ett år sedan...
Du ska inte sälja dina plugwise?
