1 722 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Egna ritningar- vem bygger?
Efter mycket sökande har vi bestämt att försöka hitta en entreprenör som vill och kan bygga efter våra egna ritningar. Vilket är bästa sättet att nå firmorna med en sådan fråga? När jag har läst inlägg från forum verkar det som det inte är så lätt att få hustillverkarna intresserade av att bygga efter kundens egna ritningar . Stämmer det? är det kanske billigast att ta offert från olika - men tar det lång tid? Vad har ni för erfarenheter? Tips på företag eller entreprenör som är villiga och duktiga på att förverkliga ens egna förslag?
och till sist: är det någon som har byggt Kontio-hus i Sverige?
tack på förhand!
och till sist: är det någon som har byggt Kontio-hus i Sverige?
tack på förhand!
Vi ritade en egen planlösning och gick till ett antal leverantörer och det var några som nappade på att bygga som vi ville. Eventuellt kan ni bli tvungna att ändra så ni håller er till 60cm intervall på storblocksväggarna/ytterväggarna.
Oftast kan nog de flesta storblockstillverkarna leverera valfri planlösning, det är nog mest säljarna som är lata och gärna vill använda befintliga lösningar.
Vi pratade främst med Sävsjö (som vi sedan valde, nöjda), BraHus, Bollebygd och Vårgårda (Sörmlandssäljaren eftersom Stockholmssäljaren som höll till i Nykvarn var så otroligt svår att jobba med, rent av falsk). Vi valde Sävsjö då de kunde leverera det vi ville i generalentreprenaden. Jag trodde att tex BraHus skulle vara mycket billigare än Sävsjö men det man förlorade på gungorna tog man igen på karusellerna.
Sedan vi byggde har jag sett att Västkuststugan blivit mer aktiva i 08-land. När jag pratade med dem hösten 07 var nog det de som utmärkte sig absolut mest åt det sämre hållet.
När det gäller lösvirke har jag ingen aning.
Vi byggde i Södertälje.
Oftast kan nog de flesta storblockstillverkarna leverera valfri planlösning, det är nog mest säljarna som är lata och gärna vill använda befintliga lösningar.
Vi pratade främst med Sävsjö (som vi sedan valde, nöjda), BraHus, Bollebygd och Vårgårda (Sörmlandssäljaren eftersom Stockholmssäljaren som höll till i Nykvarn var så otroligt svår att jobba med, rent av falsk). Vi valde Sävsjö då de kunde leverera det vi ville i generalentreprenaden. Jag trodde att tex BraHus skulle vara mycket billigare än Sävsjö men det man förlorade på gungorna tog man igen på karusellerna.
Sedan vi byggde har jag sett att Västkuststugan blivit mer aktiva i 08-land. När jag pratade med dem hösten 07 var nog det de som utmärkte sig absolut mest åt det sämre hållet.
När det gäller lösvirke har jag ingen aning.
Vi byggde i Södertälje.
Tack, JBa! Vi skall bygga inom samma kommun så detta var värdefullt! Skulle vara intresserad av att veta lite mera om kostnader, tidsram m.m.
Vi ramlade över en bra tomt i Ritorp sensommaren 07 och då startade också husbyggarprojektet. Innan dess hade vi inte funderat på att bygga nytt. Vi började med fokusera på vad vi ville skulle finnas i huset och hur det skulle vara placerat ungefär beroende på tomt och vårt eget rörelsebeteende i bostaden. Sedan mötte vi ett antal olika säljare under augusti 07 men det var egentligen bara Sävsjö, Bollebygd och till viss del även Anebyhus som var intresserade att bygga som vi ville. Med Sävsjö fick vi bra respons och proffsigt bemötande, med bla en riktig offert med leveransbeskrivning på vårt förslag. De andra var det lite så där med.Suomenneito skrev:
Vårgårda och Brahus återkom vi till senare under hösten i ett försök att pressa priserna. De hade dock inte lika flexibla och seriösa säljare. Både jag och sambon har jobb där vi köper in en hel del dyra saker, både tjänster och produkter så vi hade förväntat oss riktiga offerter där det klart framgår vad man får till vilket pris. Speciellt eftersom det ändå är den största investeringen i de flestas liv.
Vi hade innan vi började med hussäljarna gått igenom vår ekonomi och mha detta forum och kompisar fått koll på ungefärliga kostnader. Budgeten hade ett tak för totalkostnaden och vi valde, för att ha luft i budgeten, att hålla nere siffran för vad huset+entreprenad fick kosta när vi pratade med säljarna. Budgeten höll bra. Vi landade på ca 15kSEK/kvm inkl allt markarbete, sprängning mm. Dock ingick inte tomt och andra byggherrekostnader i kvm-priset. Huset blev ett sluttningshus på 156kvm.
Tomten blev vår under oktober 07, innan dess hade vi erbjudit alla bk-banker vår affär men bara Swedbank, Danske och Nordea var något sånär intresserade. Förhandlade till ett avtal vi var nöjda med utan några löjliga kostnader förutom ränta och definitivt ingen kostnad om vi valde att placera lånen i annan bank efter bk. Det blev Nordea vi valde utan att vi hade andra affärer med dem.
Under kvartal 4 07 skrev vi avtal om husleverans med Sävsjö, fick bygglov i mitten av dec, tog det lugnt över julen och en bit in i januari innan vi satte i gång med entreprenadupphandling. Vi köpte generalentreprenad förmedlad av Sävsjösäljaren med en Saltsjö-Boofirma som hade bra renome och hade en lucka för oss redan under feb-mars 08. Så kontrakt på entreprenad skrevs mitten av feb, byggsamråd i slutet av feb. Grund klart i slutet av mars, huset levererat slutet av mars. Snickarna var helt otroligt duktiga på att jobba för att få huset vädertätt eftersom det var skitväder. Bygget hölls snyggt och rent och jag skötte själv sopsorteringen och borttransporten med släpkärra. Blev väl ca 15 besök till Returen under hela byggtiden. Huset stod klart för slutbesiktning slutet av augusti 08 inkl 4 veckors semester för hela bygglaget. De hade varit klara tidigare om det inte varit för vatteninträngning i sluttningsvåning i samband med tokregnet i början av augusti som ställde till det en aning. Då var det bra med generalentreprenad.
Vi har nu bott snart ett år i huset och är mycket nöjda med kvaliteten. Även spännande att jämföra elräkningar med grannarna, någon med bergvärme, någon med standard flvp från ivt eller nibe och vi med ComfortZone ce50. Vi ligger i paritet med bergvärmen trots att vi värmer upp större yta. Nöjd att jag fick med den i entreprenaden. Bara Sävsjö och Brahus var villiga till det.
KAn var till stor hjälp som mitt bollplank. Rörisen outstanding, elektrikerna taffliga, snickarna effektiva och plattsättaren skicklig. Nöjd mao.
I efterhand skulle det kanske varit bra med lite längre tid för planeringen men vi kände att vi visste vad vi ville ha och de saker vi kanske skulle ändrat på var saker som vi upptäckte först under byggets gång eller tom under vårt första år i huset. Så till nästa husbygge, då j..lar!
http://www.byggahus.se/images/smilies/wink.gif
Lite råd.
Ha inte för stora förhoppningar på slutbesiktningen, se till att "besikta" bygget själv ofta och fråga alla "dumma" frågor. Dubbelkolla ALLT innan ni godkänner eller skriver på några papper. Är det något som inte stämmer SKA det ändras innan ni skriver på, dvs köp inte "det ordnar vi sen", för det kommer kosta dig pengar!
Lycka till / Jocke
Klicka här för att svara